Breaking

Friday, December 07, 2012

10 Tempat Aneh Tapi Ajaib!( Wajib Tengok)


Korang pernah terfikir untuk pergi ke tempat-tempat yang aneh tapi ajaib? Sesungguhnya, setiap sesuatu yang diciptakan Allah itu mempunyai hikmah dan pengajaran di sebaliknya. Dan kita sebagai hamba-hambaNya perlu rasa bersyukur di atas nikmat kurniaanNya. 

Jom kiter terjah 10 tempat aneh tapi ajaib *actually, akak more to amazed and terbeliak biji mata melihat keindahan yang Allah ciptakan untuk manusia ini*

                           Sambil2 baca tu ,Klik SINI..SINI..SINI & SINI yer (^_^)

1. Eisriesenwelt Ice Caves -Austria


Gua ais ini berbeza sekali dengan gua-gua biasa. Pencahayaan yang ada akan membuatkan anda merasa seperti berada di tempat yang jauh dari bumi, seperti sedang menjelajah ke planet lain. Gua Eisriesenwelt ini adalah gua terbesar yang ada dan mecnapai panjang 40km.

2. The Richat Structure - Mauritania



Permukaan tanah yang luar biasa ini berada di bahagian Barat Daya gurun Sahara, dan disebut sebagai Richat Structure, dan begitu besar (diameternya mencapai 50km) boleh dapat dilihat dari luar angkasa. Bentuk lingkaran yang ada pula masih menjadi mister untuk dijelaskan oleh para saintis hingga ke hari ini.

3. The Stone Forest - China



Hutan Batu yang dalam bahasa aslinya, Shilin, adalah batuan yang dibentuk dari air yang terus menerus menerpa permukaan dan mengikis batuan yang ada lalu meninggalkan bentuk berupa tiang-tiang. Daerah ini dikenali semenjak zaman Dinasti Ming dan dianggap sebagai 'Keajaiban Dunia Pertama'.

4. Blood Pond Hot Spring - Jepun



Kolam Air Panas atau Kolam Darah, adalah salah satu 'neraka' di Beppu, Jepun. Sembilan mata air panas yang muncul di tempat ini sungguh indah. Namun, anda mungkin tidak mahu mandi di dalamnya kerana kolam ini mengandungi air yang berwarna merah akibat kandungan zat besi di dalamnya.

5. Vale da Lua - Brazil




Terjemahan bagi nama tempat ini adalah Bulan, yang merupakan lembat batu yang terhakis dari air, dan meninggalkan banyak 'kolam renang'. Batuan yang ada di lembah ini adalah batuan tertua di dunia, yang dibentuk dari quartz dengan pinggiran berupa kristal.

6. Salar de Uyuni - Bolovia



Adalah tempat yang mungkin paling indah (sekaligus aneh) di dunia. Daerah dengan padang garam terbesar di dunia, termasuk juga gunung berapi yang aktif, dataran geyser dengan berbagai fantamorgana yang unik membuatkan anda merasa seperti tinggal di planet lain.

7. Kliku, The Spotted Lake - Kanada



Pada saat musim panas, air di danau ini akan menguap dan meniggalkan mineral yang ada mengkristal dan membentuk banyak kolam kecil dengan berbagai warna, yang pada umumnya adalah biru dan hijau. Kandungan mineral yang ada di dalam air dan lumpur sangat membantu mengurangkan rasa sakit, sehingga suku Indian setempat sering menggunakan tempat ini sebagai tempat merawat anggota mereka yang luka.

8. Rio Tinto - Sepanyol



Lombong terbuka Rio Tinto ini menampilkan pemandangan yang luar biasa indah dan aneh, sehingga mirip bulan. pertumbuhan dari lombong ini tidak hanya memakan gunung dan lembah yang ada, bahkan semua penduduk desa berhampiran lombong tersebut harus dipindahkan ke tempat lain. Air merah di sungai Rio Tinto ini sangat masam dan tinggi kandungan logam beratnya.

9. Socotra Island - Lautan Hindia



Jika anda berkesempatan mengunjungi pulau ini, anda boleh mengatakan yang anda baru saja diculik oleh 'alien'. Pemandangan Pulau Socotra yang sudah terisolasi dari benua terdekat, benua Afrika elama 6 @ 7 tahun ini sangat unik. Apatah lagi terdapat 700  spesis flora dan fauna paling jarang di dunia.

Tapi ia bukanlah tempat yang boleh dijadikan sebagai tempat tinggal atau bermastautin, kerana suhu di pulau in sangat panas dan kering. Terdapat juga gua-gua di sini, bahkan salah satu gua mencapai panjang 7km, dan gunung di pulau ini mencapai tinggi 1525meter. Malah, ader juga tumbuhan di sini yang sudah menjangkau usia 20 juta tahun.

10. Dry Valleys - Antartika



Lembah kering di Antartika ini memiliki lantai berupa kerikil, dan dikatakan bahawa pemandangan yang anda dapat saksikan ini tidak jauh bezanya dengan pemandangan di Planet Marikh. Tempat ini sama sekali tidak mempunyai salji sekaligus, merupakan satu-satunya tempat tanpa ais di Antartika. Di dasar lembah ini, terdapat danau ais yang tebalnya beberapa meter. Dan dibawah danau ini terdapat air yang sangat masin, dan yang lebih aneh lagi, ternyata di dalam air yang sangat masin tersebut ada makhluk yang boleh hidup!

No comments:

Post a Comment

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.