Friday, December 28, 2012

# Islam Point Of View

Kisah Benar: Budak Tinggal Dalam Kuboq 17 Tahun


Pernahkah hangpa dengaw cerita ni? Cerita seorang pemuda yang hidup selama 17 tahun dalam kuboq? Ni cerita betul. Hang pa jangan dok ingat dia tinggal di tempat yang dekat dengan kawasan kuboq. Dak! Bukan mcm tu yang hang pa pikiaq. Dia tak tinggal di tempat yang dekat dgn kuboq, tapi dia memang betul2 tinggal di dalam lubang kuboq. Ni bukan kisah seram malam Jumaat tapi ni kisah benar yang berlaku dalam masyarakat kita.

Macam mana ceritanya?

Hangpa mungkin tak akan percaya cerita ni, sebab pemuda ni lahir dari keluarga berada. Ayah dan ibunya orang yang terhormat dan memiliki kekayaan yang melimpah ruah. Dalam pandangan masyarakat, kedua orang tua pemuda ini adalah orang tua yang sempurna namun orang hanya boleh menilai apa yang nampak di mata sahaja.

Orang ramai tak tau yang kedua orang tua dihormati nilah yang memasukkan anaknya ke dalam lubang kuboq dan menjalani hidup selama 17 tahun di dalam kuboq.

Setiap hari, si anak makan, minum dan tidoq di dalam lubang kuboq yang penuh kegelapan itu. Mereka langsung tak rasa bersalah dengan perbuatan mereka.

Si anak hanya boleh menjalani apa yang diberikan kedua orang tuanya, tanpa membantah sedikit pun. Menjelang tahun kelahiran si anak itu yang ke-17, orang tuanya berjanji akan memenuhi apa pun permintaan si anak sempena hadiah hari lahirnya.

Si anak pun pikiaq, inilah masanya dia nakmeminta satu permintaan yang didambakannya selama ini. Dia tak ingin lagi tinggal di lubang kuboq itu, walaupun diberi makan dan pakaian yang secukupnya tapi dia tak mahu selamanya hidup di dalam lubang kuboq, tapi apakah orang tuanya benar-benar akan memenuhi permintaanya?

Hari itu pun tiba. Si anak menyambut hari lahirnya yang ke-17. Kedua orang tuanya datang menghampiri dan menanyakan hadiah apa yang dia inginkan.

Si anak menjawab," Ayah, Ibu...saya tak mau mintak bantak, saya nak mintak satu perkara saja." "Apa, Nak? katakalan, Ayah dan Ibu pasti akan penuhi permintaanmu."

"Janji?", si anak meminta kepastian.

"Tentu, nak. Ayah dan Ibu berjanji akan memenuhi permintaanmu.."

"Ayah...Ibu...sebenan-aqnya- saya tidak mahu lagi tinggal di dalam kuboq ni."

"Apa? Apa maksud kata2mu itu nak?", ayahnya bertanya kehairanan.

"Ayah dah janji nak penuhi permintaan saya kan? dan hanya itu permintaan saya.."

"Ya nak. Ayah dah janji..tapi...ta-pi Ayah tak paham, nak."

"Ayah, sudah 17 tahun saya tinggal di sini, tapi tak pernah pun saya mendengaq ayah atau ibu membaca al-Quran. Sedangkan Rasulullah s.a.w pernah mengatakan bahawa rumah yang tidak pernah dibacakan al-Quran di dalamnya adalah seperti kuboq. Saya tak mau tinggal di dalam kuboq ni lagi.."

Si ayah dan ibunya terdiam.

"Ayah dan Ibu tak pernah mengajaq saya bagaimana membaca al-Quran. Ya..memang rumah ini mewah, besaq dan orang ramai melihatnya sebagai istana yang gah. Tapi mereka tak tau, bahawa di mata Rasulullah s.a.w, rumah ini tak lebih macam kuboq. Jika Ayah dan Ibu tak  mau menepati janji memenuhi permintaanku tak mengapa tapi ajaqlah saya membaca al-Quran, agar rumah ini bercahaya dengan cahaya al-Quran."

------------------------------------------------------------------------------------------

Renungan untuk kita selepas baca cerita kat atas ialah di manakah kita selama ini makan, minum, tidoq dan menetap? di rumah kayu?rumah taman?rumah banglo?atau di dalam lubang kuboq?Kerana Rasulullah s.a.w mengibaratkan rumah yang tidak pernah dibacakan al-Quran di dalamnya, rumah itu seperti kuboq....

Kredit: Zun Nuun

2 comments:

  1. Ingatkan kubur pe tadi... Peringatan terbaik.

    ReplyDelete
  2. salam kenal,

    meh join GA saya pulak kat sini...

    http://rozita-ceritaita.blogspot.com/2012/12/contest-cerita-ita-genap-5-tahun.html

    ReplyDelete

Apa kata korang?