Manusia Bionik Pertama Di Dunia! (Gambar)

Sunday, February 10, 2013

Manusia memang diberi kelebihan dan kepandaian oleh Allah s.w.t sejak zaman Nabi Adam a.s lagi. Ini dikuatkan lagi dengan firman Allah yang bermaksud:

"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya. Kemudian Kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya (Neraka), kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh; maka mereka pahala tidak putus-putus." 

       ( Surah Al-Tin ayat 4-6)

Pelbagai teknologi dicipta oleh manusia sejajar dengan peredaran zaman dan keperluan manusia sejagat. Ada yang beri manfaat, ada juga yang memberi mudarat. Tapi, apa yang nak aku kongsikan di sini, sesuatu yang baru dalam dunia teknologi penciptaan robot manusia.

Selalu kiter dapat tengok manusia bionik dalam movie je kan? Contohnya, filem i-Robot lakonan Will Smith, filem tamil Enthiran (peberet aku pasai Rajnikanth dok berlakon hehe), kemudian filem-filem lama seperti Bicentennial Man lakonan Robbie Williams dan banyak lagi la! Sumernyer menayangkan tentang kecanggihan dan kepandaian manusia menghasilkan manusia 'bionik'.

Taknak cakap banyak, jom kiter terjah gambar-gambar 'Manusia Bionik' Pertama Di Dunia! Are you readyyyyyy??
v
v
v
v
v
v
v
v
memperkenalkan..'Manusia Bionik Pertama', yang diberi nama Rex di Muzium Sains London, pada 5 Februari 2013.
Humanoid dengan kos $1M ini mempunyai bentuk badan seperti manusia,lengkap dengan salur darah artifisial yang berfungsi, sendi prostetik, pankreas, buah pinggang, trakea dan hati.
Selepas membelanjakan $6M untuk menghasilkan superhero bionik, Steve Austin, para saintis telah berjaya mencipta manusia bionik dengan anggota artifisial yang harganya murah 6 kali ganda!

Dikenali sebagai Rex- singkatan kepada Robotic Exoskeleton.






Sumber:yahoo.com

Aku tak tahu nak taip aper lagi, cuma kadang-kadang aku rasa teknologi boleh menakutkan kita! Cer korang tengok 'manusia bionik' tu....tak ke ghuper 'dia' macam Steve Job?? @_@

Gulpppppppp!~

You Might Also Like

0 pengomen comel

Apa kata korang?

DISCLAIMER - Hanimhashim.com merupakan blog peribadi. Segala pendapat yang diluahkan disini adalah berdasarkan dari pengalaman penulis sendiri dan tidak mewakili mana-mana pihak kecuali jika penulis nyatakan namanya di sini. Sebarang perkongsian atau penyebaran apa-apa maklumat dari blog ini samada melalui PRINT SCREEN atau apa saja cara adalah dilarang sama sekali kecuali dengan keizinan tuan punya blog. Tindakan akan diambil sekiranya hak persendirian ini dicabuli. Pendapat penulis tidak semestinya kekal. Terima kasih

Facebook - HanimHashimDotCom

Google+ Followers

COPYRIGHT @ 2016 HANIM HASHIM