Sunday, March 31, 2013

# Something in my head

Syukur Alhamdulillah.

Assalamualaikum!~

Kenit: Maner abg letak?....

Pak Jelan: Abg letak sini (tunjuk meja). Malam tadi maner abg bawak motor. Abg bawak kete.

Kenit: Ntah-ntah abg tinggalkan kat motor ke...?

Pak Jelan:  Abg pasti abg bawak naik atas bende tu....

Kenit: Anak-anak maner ader main...sumer bangkit lambat.

Atas meja besar, kecik, dalam bilik, dalam bakul mainan, dalam beg sekolah, dalam plastik, dalam mesin basuh, dalam bakul baju kotor...even dalam plastik sampah pun Kenit selongkar! Tapi, tak berjumpa......

Dekat satu jam kami geledah umah mencari bende tu. Pak Jelan mengucap panjang, Kenit hanya mampu berdiam. Dalam hati berdoa minta dijumpakan barang yang hilang. Jam dah dekat kul 11 pagi ni. Dah janji ngan orang.....

Tak berputus asa, kami selongkar lagi tempat yang sama 2 kali....3 kali. Mundar mandir kami dalam umah. Wani & Mira tak terlepas dari disoal siasat..namun, Kenit pasti memang mereka tak sentuh barang tu.

Kenit suruh Pak Jelan turun bawah balik, cari dalam longkang kot2 jatuh ke. Atau cari dalam kete kot2 terbawak sekali ke. Tapi, hampa....tiada.

Kenit terpaksa berhentikan misi mencari sebentar, nak masak nasi goreng untuk anak-anak yang dah ngadu kelaparan. Kenit dengar Pak Jelan di luar pintu umah dan kedengaran seperti bercakap dengan seseorang. Hati dapat mengagak......

Kenit menjenguk memangil Pak Jelan, "Abg....ader bang?". Pak Jelan kelihatan lega tapi penat, "jumpa jumpa...orang atas bagi kater tertinggal kat motor".

Haaaaaaa den dah kabo an naluri hati den memang kuat haha. Den dah agak....! Syukur alhamdulillah dikurniakan jiran yang baik. Mujur dio tahu tu kunci motor tu sapo punyo, kalu ado dalam tangan orang jahat..tak ke nayo den anak boranak! 

Mekasih sekalung budi pada hamba Allah yang jumpa kunci motor & pulangkan pada kami. Celaru paler Pak Jelan dibueknyo hehehe. Syukur kunci & motor masih menjadi milik kami sekeluarga untuk mencari rezeki yang halal.

Terima kasih ya Allah kerana mendengar doa hambaMu yang hina ini. Segala puji bagiMu ya Allah....Tuhan sekelian alam Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui.

No comments:

Post a Comment

Apa kata korang?