Breaking

Tuesday, June 25, 2013

Kebaikan Tatu??

Assalamualaikum!~


Kalau dulu sesiapa yang bertatu ini dianggap sebagai jahat, bekas banduan, penjenayah, gangster, kaki pukul  mahupun lanun (termasuk lanun cetak rompak). Tapi, kini bertatu dianggap sebagai fenomena baru dalam 'fesyen' manusia yang tenggelam dalam kejahilan sendiri.

gambar hiasan

Budaya bertatu telah lama bertapak menjadi sebahagian dari ikon budaya sejak bermulanya tamadun manusia. Ia telah lama dipraktikkan sejak zaman dahulu lagi dan menjadi suatu lambang kemegahan bagi kaum atau masyarakat tertentu. 

Antara kelompok manusia terawal yang menggunakan tatu adalah:
  • Budaya Pazyryk



  • Egypt

  • Jepun

  • New Zealand

Dalam citer gangster, once you are tattooed people will uplook to you. You are considered to have so much power and high-ranked no one can never touch you <<<<< oh, yang ni Kenit tengok dalam filem Young and Dangerous dulu hehehe. The more tattoo you have the more you will get respect from your anak buah...but in the end, bila kena parang you still dead mah!

So, apa baiknya bertatu ni?

  • Radang kulit - Kehadiran garam logam yang terkandung di dalam beberapa pigmen dakwat tatu boleh menyebabkan kemerahan dan bengkak di sekitar kawasan yang telah ditembusi oleh jarum tatu. Gejala ini boleh bertahan sehingga tiga minggu.
  • Alahan pada kulit - Pakar dermatologi mencatatkan bahawa dermatitis alergi dan dermatitis photoallergic boleh berlaku akibat daripada hipersensitiviti kepada pigmen tatu. Reaksi-reaksi ini nyata sebagai ruam merah, yang kadang-kadang disertai oleh bersisik, mengelupas kulit.
  • Jangkitan pada kulit - Walaupun jarang berlaku, jangkitan kulit kadang-kadang berlaku selepas tatu.Pakar dermatologi menyenaraikan impetigo, selulitis, herpes simplex, Hepatitis B, Hepatitis C dan ketuat virus sebagai jangkitan yang boleh dihantar melalui penggunaan peralatan tatu betul disterilkan.
  • Granulomas - tubuh akan menganggap pigmen tatu sebagai bahan-bahan asing yang tidak diingini, yang membawa kepada pembentukan granulomas di kawasan tatu. Granulomas adalah lebam merah terdiri daripada sel-sel kulit dan sel-sel darah putih. Mereka yang paling sering dikaitkan dengan tatu dakwat merah.
  • Tindak balas Lichenoiddakwat tatu muncul sebagai berkilat, lebam ungu rata ditutup dengan garisan putih. Ini adalah yang paling biasa dilihat di kawasan-kawasan merah tatu kerana mereka adalah reaksi kepada pigmen merah.


Taip saja tak guna kalau takda buktinya kan? 











Tak salah kiranya Kenit katakan, kadang-kadang manusia ni memang gatal tangan! Allah dah bagi kulit tu lawa, cantik, bersih  tapi manusia giler pi conteng kulit sendiri atas nama SENI! Dan, atas nama SENI serta keobsesian melampau inilah yang menjadikan manusia itu sengsara dalam kebodohan yang tak dapat dimaafkan.

Diriwayatkan dari Abdulullah bin Umar r.a bahawa Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud:

“Allah melaknat perempuan-perempuan yang membuat tatu, perempuan-perempuan yang meminta dirinya untuk ditatu, perempuan-perempuan yang meminta bulu keningnya dibuang dan perempuan-perempuan yang mengikir giginya, (semua ini semata-mata) untuk kecantikan iaitu perempuan- perempuan yang mengubah ciptaan Allah Ta‘ala. 

(Setelah itu Ummu Ya‘kub bertanya kepada ‘Abdullah Radhiallahu ‘anhu mengenai apa hadits yang beliau melaknat perkara tersebut, beliau menjawab: “Bagaimana aku tidak melaknat sesiapa yang dilaknat oleh Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam sedang ia ada dalam Kitab Allah. { (Firman Allah Ta‘ala dalam surah al-Hasyr ayat 7 yang tafsirnya): “Dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam kepada kamu maka terimalah serta amalkan }.”

Baginda juga pernah bersabda yang bermaksud:


“Allah melaknat orang yang menyambung rambutnya, orang yang minta disambung rambutnya, orang yang melakukan tatu dan orang yang minta dilakukan tatu kepadanya”. 
(Riwayat Imam Bukhari, Muslim dan lain-lain dari Abdullah bin Umar r.a.)

So, soalan Kenit...apa kebaikan tatu?>>>>>>DOSA + PENYAKIT.

18 comments:

  1. geli2 arrrr
    ttb rasa gatal weeek

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang lat sekali tu kalu dibawa garu ...perrghhhh memang terkoyak segala kulit ngan isi ekekeke. Yang bubble tu boleh dibuat cucuk-cucuk hehehe (^^,)

      Delete
  2. Sakit buat tatu ni tp still dorang nak buat . Hurm,

    ReplyDelete
    Replies
    1. inilah cabaran....diaorg kater bukan kenit hehehe.

      Delete
  3. Replies
    1. sebagai pengajaran bagi yang nak berjinak2 dengan tatu hehehe (^_^)

      Delete
  4. Laaa.. kenapa tutp gambar ponggong jepun tu?

    haha

    ReplyDelete
  5. tapi Tedi suka tengok Tatu ATM tu, alah yang akrobatik atas motosikal tu... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sungguh ade ke tedi? kenit tak pernah tengok pun hee :D

      Delete
  6. lain macam je kebaikan tatu ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha inilah namanya kebaikan dalam sindiran :D

      Delete
  7. perghhhh... macam ni rupenye penyakit tu...

    ReplyDelete
  8. Erm depa nie mmg tak tahu bersyukur la..kulit dh elok2 diconteng pulak.. sanggup pulak tue tahan sakit..padahal bkn elok mana pn..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah...SENI. Kalau dah nampak SENI, sakit ke, gile ke dia tak kire...dia nak buat gak heee (^_^)

      Delete

Post a Comment

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.