Thursday, July 25, 2013

# Informasi Dan Tips # Jom Tambah Ilmu

Tips Mengekalkan Kecergasan Semasa Berpuasa.

Assalamualaikum!~

Selalu sangat kita tengok, orang kita kalau bulan puasa mesti rasa ngantuk, lemah, mata kuyu, bibir kering dan sebagainya. Adakah disebabkan oleh ibadah puasa? Sudah tentu tidak. Banyak kajian sains telah membuktikan betapa ibadah puasa mampu mengekalkan kecergasan dan kesihatan kepada seseorang itu.




Tapi, kenapa masih ramai lagi yang merasa tidak bermaya di siang hari? Rasa mengantuk menguap sampai doploh tigoploh kali sehari?hehehe. Ia adalah kerana faktor pemakanan kita yang mungkin tidak teratur atau tidak berkhasiat, maka ia menjadikan tubuh kita tidak hadam lalu melambatkan proses metabolisme dalam tubuh.

Untuk mengelakkan ini terjadi, jom kita ikuti beberapa tips untuk mengekalkan kecergasan ketika berpuasa. Tips ini pun boleh digunapakai bila kita nak niat puasa sunat atau ganti puasa juga.


  • Pengambilan makanan di bulan puasa tidak seharusnya berbeza daripada bulan-bulan yang lain. Pemakanan kita sepatutnya dapat membekalkan tenaga, vitamin dan mineral yang sepatutnya agar dapat menjalankan tugas-tugas harian seperti biasa. Makan secara sihat di bulan puasa adalah penting untuk menghindar beberapa masalah kesihatan yang biasa berlaku di bulan puasa seperti sembelit, makanan tidak hadam, kembung perut, pedih ulu hati dan kandungan gula rendah dalam darah. Ia juga penting untuk membolehkan seseorang itu berpuasa dengan selesa dan mendapat fadhilat yang sewajarnya di bulan puasa. Oleh itu, makanlah secara sederhana dan pastikan pengambilan makanan yang seimbang untuk kekal sihat di bulan puasa. 

  • Walaupun berpuasa, kita tetap perlu mengamalkan asas makan secara sihat iaitu makan pelbagai jenis makanan secara sederhana dan seimbang. Kita mesti mengambil makanan dari semua kumpulan makanan berasaskan Piramid Makanan Malaysia. Ini kerana tidak ada satu makanan yang dapat membekalkan kesemua nutrien yang diperlukan oleh tubuh kita. Makanan kita mestilah mengandungi kumpulan-kumpulan makanan berikut: 
  1. Nasi, roti, bijirin dan hasil bijirin.
  2. Buah-buahan dan sayur-sayuran
  3. Ikan, ayam, daging dan kekacang.
  4. Susu dan produk tenusu
  5. Sedikit minyak, lemak, gula dan garam.

  • Jangan makan secara berlebihan sewaktu berbuka puasa. Ini kerana setelah seharian berpuasa, aktiviti gastrik di dalam perut akan menurun pada tahap yang minimum. Apabila kita mengambil makanan semasa berbuka puasa, aktiviti gastrik akan meningkat. Kebiasaannya kita akan mengambil makanan yang banyak sewaktu berbuka puasa. Ini akan menyebabkan peningkatan asid yang terlalu mendadak. Keadaan ini akan mengakibatkan ketidakselesaan dan boleh menjejaskan kesihatan. Oleh itu, makanlah makanan yang ringan terlebih dahulu sewaktu berbuka puasa untuk mengelakkan peningkatan aktiviti gastrik yang mendadak. Ia juga dapat mengurangkan masalah semasa berpuasa dan kita dapat menjalani ibadah puasa dengan sempurna. 

  • Mengikut Sunnah, adalah digalakkan mengambil 3 biji buah kurma sebagai makanan pertama sewaktu berbuka puasa. Kurma bukan sahaja kaya dengan tenaga, tetapi juga mengandungi serat, vitamin dan mineral. Kemudian diikuti dengan ½ cawan jus buah-buahan. Selepas itu bolehlah mengambil 1 mangkuk kecil sup sayur berserta dengan 1 atau 2 keping roti. Pengambilan makanan ini dalam kuantiti yang betul boleh mengembalikan paras gula yang rendah dalam darah kepada paras normal. Walau bagaimanapun, hadkan pengambilan makanan yang manis seperti kuih-muih manis, kek dan air manis dalam kuantiti yang berlebihan sewaktu berbuka puasa. Pengambilan makanan yang tinggi kandungan gula secara berlebihan,
    boleh mengakibatkan peningkatan berat badan walaupun di bulan puasa. 

  • Makan malam yang lebih berat adalah digalakkan sebaik sahaja selepas mengerjakan solat Maghrib. Hidangan makan malam yang disarankan ialah 1 ½ cawan nasi putih, 1 ketul ikan atau ayam, 1 cawan sayur campur. Jika boleh, elakkan makanan yang berminyak dan bersantan. Ambil buah-buahan serta lebihkan minum air kosong. Hidangan lewat malam atau moreh, boleh di ambil jika perlu. Elakkan mengambil makanan yang berat, cukuplah sekadar snek ringkas seperti kacang, sandwic, yogurt, roti, biskut, 1 atau 2 ketul kuih dan 1 gelas susu . Lebihkan mengambil air kosong. Pengambilan makanan yang berat seperti mi atau nasi mengakibatkan ketidakselesaan dan boleh mengganggu tidur anda. 

  • Sembelit di bulan puasa merupakan masalah yang mungkin boleh berlaku di bulan puasa. Ia berlaku disebabkan kita kurang minum air, kurang mengambil makanan yang berserat serta makan banyak makanan terproses. Sekiranya anda mengalami masalah ini, tingkatkan pengambilan air, buah-buahan serta sayur-sayuran. Pastikan anda mengambil 6-8 gelas air, 3 hidangan sayur-sayuran dan ½ cawan sayur-sayuran serta 2 biji buah sehari. Pengambilan air juga boleh di ambil dalam bentuk jus buah-buahan ataupun sup sayur-sayuran. Untuk mengelakkan kehilangan air dari badan, kurangkan pengambilan minuman yang mengandungi kafein seperti teh, kopi atau minuman berkarbonat. Kurangkan kekerapan mengambil makanan segera yang tinggi kandungan lemak dan garam. Selain daripada itu, lakukan juga senaman ringan seperti regangan dan berjalan. Ini adalah penting untuk kelancaran sistem penghadaman. 
sumber : KKM

Semoga tips di atas dapat membantu anda untuk kekal cergas dan sihat dalam bulan Ramadhan ini. Apa yang penting pola pemakanan yang betul dan pengambilan air masak yang cukup untuk mengekalkan bendalir dalam tubuh. 

Bulan Ramadhan bulan mulia, bulan sihat.

8 comments:

  1. setuju tu..tapi kadang-kadang redah je makan ape pun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha itu tak dinafikan, sebab tu tips ni mudah2an dapat membantu kita menjadi lebih berdisplin heeee :D

      Delete
  2. Assalammualaikum....kenit cinonet,

    Terima kasih info ..berguna masa nak buka nanti agar cergas selalu...

    mselim3

    pls: masa berbuka .. lepas geram...last perut meragam...huhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam mselim...

      sama2..yang baik kita kongsi-kongsikan (^_^)

      Delete
  3. tips yg bgus, tapi bg ibu menyusu dan mngndung,,, tetap lemau.. hehe.. plus cikgu plak.. x larat nk cergas dah... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh try amik buah2an kak insyaAllah cergas. Memang jadi cikgu ni perlu tenaga lebih nak berdiri lama dan bercakap banyak kan...Kenit faham (^_^)

      Delete
  4. perkongsian yang menarik. selain faktor makanan, senaman ringan juga penting di bulan puasa ni. jangan jadikan puasa sebagai alasan untuk tidak bersenam :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya setuju dan senaman tak perlu yang berat2 cukupla sekadara dengan berjalan kaki :D.

      Delete

Apa kata korang?