Monday, August 05, 2013

# Made In China

Budak Ni Goreng Telur Atas Jalan Raya!

Assalamualaikum!~

Bukan sebab budak ni gila atau jenis suka buat benda pelik. Tapi, sebab cuaca panas melampau yang sedang melanda China ketika ini. Tak perlu guna dapur, hanya perlu bawak kuali leper letak atas besi tepi jalan dan anda boleh goreng telur atau udang.


ANDA tidak perlukan dapur serta api untuk menggoreng udang atau telur.  Di China, penduduk boleh memasak telur dan makanan laut hanya di tepi jalan.

Menurut laporan AP, tahun ini, cuaca panas yang meningkat secara mendadak iaitu mencecah suhu 40 darjah Celsius di 40 buah bandar dan daerah mengorbankan sekurang-kurangnya 10 orang di China.

Malah, suhu panas yang berlaku selepas 140 tahun itu menyebabkan beberapa papan iklan lebuh raya terbakar dengan sendirinya.

Pihak berkuasa pula, buat julung-julung kalinya mengisytiharkan kepanasan melampau di China berada pada 'tahap 2' yang digunakan untuk mengkategorikan peringkat bahaya taufan dan banjir.

Gelombang haba mendadak itu menyerang Shanghai dan beberapa bandar di wilayah timur dan selatan sejak awal Julai lalu yang dijangka membakar China sehingga pertengahan Ogos ini.

Setakat ini, kawasan ditimur Fenghua dicatatkan paling panas dengan suhu 42.7 darjah Celsius, Julai lalu.


sumber

P/S: Think on the bright side, jimat duit gas kan.

18 comments:

  1. Jimat apa bukan telur je masak dgn ko sekali kena masak

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha ok la tu, sambil masak boleh tanning kulit kasi warna kuning sawo matang muahahaha :D

      Delete
  2. Replies
    1. senang je mama, barbeku terus tepi jalan ekekeke :D

      Delete
  3. nie bukan masakan ja masak..orang pun boleh masak...(www.tepakku.com)

    ReplyDelete
  4. betol2 panas kat china.jimat tak yah gune gas hehe

    ReplyDelete
  5. terliuq skunk tgk telor 2...sedapnyer

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha belum time lagi niiii..tahan sikit ye :D

      Delete
  6. agak2 kalau masak megi bape lama kena tunggu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro cer try wat..pastu bagtau kenit muahaha :D

      Delete
  7. genius bdk nih.. jimat gas.. tu mnunjukkn mmg pns sgt la tu cuaca kt sna...

    ReplyDelete
  8. erkkk..lalu ke nk makan?? dah la habuk2 knderaan lg hu3..untung la jimat gas =)..tp kt cina mmg xheran kalau suhu naik..sbb pncemaran dia teruk..xthu la thun2 akan dtg..kot naik 60 drjah..masak la org hu3

    ReplyDelete

Apa kata korang?

Follow Us @soratemplates