Kenapa Aku Diuji?

Friday, September 13, 2013

Assalamualaikum!~

sumber : google


1-KENAPA AKU DIUJI? 
Surat Al-Ankabut: 2-3“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka akan dibiarkan (saja) hanya dengan mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia pasti mengetahui orang- orang yang dusta.”



2-KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN? 
Surah Al-Baqarah ayat 216“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”



3-KENAPA UJIAN SEBERAT INI? 
Surah Al-Baqarah ayat 286
“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”



4-BAGAIMANA MENGHILANGKAN RASA KEKECEWAAN?
Surah Al-Imran ayat 139“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.”



5-SUNGGUH, AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI…!!!!! 
Surah Yusuf ayat 87“Dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan orang-orang yang kafir."



6-BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPI PERSOALAN HIDUP?
Surah Ali-Imran ayat 200 “Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah kamu beruntung.”



7-APA JAWAPANNYA?
Surah Al-Baqarah ayat 45-46”Dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan shalat. Dan (shalat) itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk, (yaitu) mereka yang yakin, bahwa mereka akan menemui Tuhannya, dan bahwa mereka akan kembali kepada- Nya.”



8-SIAPA YANG MENOLONG DAN MELINDUNGIKU? 
Surah Ali-Imran: 173“Cukuplah Allah (menjadi penolong) bagi kami dan Dia sebaik-baik pelindung.”



9-KEPADA SIAPA AKU BERHARAP? 
Surah At-Taubah ayat 129“Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal,dan Dia adalah Tuhan yang memiliki ‘Arsy (singgasana) yang agung.”



10-KENAPALAH GAJI AKU SELALU TAK CUKUP? 
Surah Ash-Shuraa, ayat 27:"Dan kalaulah Allah memewahkan rezeki bagi setiap hambaNya, nescaya mereka akan melampaui batas di bumi (dengan perbuatan-perbuatan liar durjana); akan tetapi Allah menurunkan (rezekiNya itu) menurut kadar yang tertentu sebagaimana yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Ia Mengetahui dengan mendalam akan segala keadaan hambaNya, lagi Melihat dengan nyata. "





sumber : fb

You Might Also Like

13 pengomen comel

  1. Allah tak uji seseorang tu kalau tak sesuai dengan kemampuan seseorang tu, bersyukurlah apabila diuji, itu tandanya Allah sayang kepada kita kan? *_^ Jangan pernah mempersoalkan apa yang berlaku dan jangan pernah menolak apa yang berlaku... walaupun kita tak nak macam mana sekali pun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye sis, dugaan datang dan pergi tapi adakah iman kita juga begitu? Sebagaimana kuatnya badai yang melanda, moga hati dan iman kita juga dikuatkan untuk mengerti akan ketentuan Allah Yang Maha Esa.

      Delete
  2. Allah akan sentiasa menguji umatnya,kerana dia tahu setakat mana ketabahan dan ketahanan umatnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kebenaran yang tidak dapat disangkal lagi. Sungguh Allah itu Tuhan sekelian alam yang hanya Dia Yang Maha Mengetahui kekuatan yang ada padai diri hambaNya yang ditimpa musibah.

      Delete
  3. salam cik adik yang manis he3....

    yelah manusia kalau diuji je mengeluhlah,kata Allah tak adillah,mula menyalahkan takdir dan sebagainya.sedangkan apa yang kita rasa terbaik di pandangan mata,itu bukan yang terbaik di sisi Allah.terima kasih entri ni sejuk hati seketika.sebab selagi kita bernyawa,ujian datang dari pelbagai sudut :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam cik akak gojes... :)

      Sesungguhnya rahmat Allah tidak terbatas. Moga kita semua dilindungi dari kegelapan hati dan kealpaan nikmatNya.

      Delete
  4. slm jumaat.. kita diuji sbb Allah ingat kt kita.. >.<

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam fiza...

      yes dear, Allah Maha Mengingati hambaNya tak kira susah atau senang. Cuma kita je ingat Allah bila susah..bila senang? Sungguh Allah itu Maha Mengetahui

      Delete
  5. kita tida perlu takut untuk diuji kerana kita tahu Dia ada bersama kita selalu....

    Surah At-Taubah ayat 129“Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal,dan Dia adalah Tuhan yang memiliki ‘Arsy (singgasana) yang agung.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye...setiap ujian yang melanda kita, jika kita mohon pertolongan pada Allah pasti akan ditunjukkan jalannya.

      Delete
  6. macam interview pulak rasanye :) nice sharing, though.

    ReplyDelete

Apa kata korang?

DISCLAIMER - Hanimhashim.com merupakan blog peribadi. Segala pendapat yang diluahkan disini adalah berdasarkan dari pengalaman penulis sendiri dan tidak mewakili mana-mana pihak kecuali jika penulis nyatakan namanya di sini. Sebarang perkongsian atau penyebaran apa-apa maklumat dari blog ini samada melalui PRINT SCREEN atau apa saja cara adalah dilarang sama sekali kecuali dengan keizinan tuan punya blog. Tindakan akan diambil sekiranya hak persendirian ini dicabuli. Pendapat penulis tidak semestinya kekal. Terima kasih

Facebook - HanimHashimDotCom

Google+ Followers

COPYRIGHT @ 2016 HANIM HASHIM