Breaking

Tuesday, September 17, 2013

Mulut Cakap Sayang...Tapi Ingat Tak?

Assalamualaikum!~

Mungkin itulah karakter yang tak boleh lari dari seorang mak. Mak yang suka masak untuk anak-anaknya. Mak yang suka melayan kerenah anak-anak dan cucu-cucunya. Walau betapa dia pernah sedih atau marah, bila tengok muke cucu terus sejuk hatinya.

Seorang mak akan cuba sedaya upayanya untuk tidak membahagikan kasih sayang dan membeza-bezakan anak-anaknya. Apa yang anak sulung dapat, anak tengah dan bongsu mesti dapat.

Long story short...... 


Sambal sotong - feveret Pak Jelan.
Untungla mak mertua sayang siap masakkan lauk kegemaran.
Memang bolot sorang malam tu. Kenit tak suka makan sotong coklat.


Rendang ayam kampung -  terbaik dari ladang! 2 ekor tumbang
 mak kata hehe. Sedapnya takleh cakap, lengkap ngan
 podeh dan lembutnya.

Abg yang sulung kirim lauk yg mak masak ni untuk kenit dan akak. Dia duk kampung seminggu ari tu. Bukan takat dua lauk ni je, mak bungkuskan pisang emas dari kebun, dodol untuk kenit, kuih baulu untuk kakak adik. But, gambar makanan ni bukan isunya pun. Dah selamat duk dalam perut pun hehe. 

The main point is, inilah cara mak luahkan kasih sayangnya pada anak2. Setiap hasil dari kebunnya, setiap isi dari ayamnya, setiap makanan yang dibelinya akan disimpan untuk anak2 yang akan pulang ke kampung. Mak....abah....anim sayang mak abah....

14 comments:

  1. Betul tu...Kasih syg yg tiada nilainya. Diorang tetap usaha nak bg sumthing kat kita. Nk jugak penuhkan bonet kete if kita balik kg...huhu.. Sayang mak abah ketat2..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ummi, selagi tak penuh bonet tu selagi tu mak suruh isi lagi hehe :D

      Delete
  2. kita pun sayang mak abah kita :)

    ReplyDelete
  3. Betul..blh bljar jadi ibu bapa yg adil... Mak saya belikan cerek semua utk ank2... Sama je semuanya... Hrga dan saiz pun sama..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab tu ibapa merupakan cikgu yg paling berpengaruh :)

      Delete
  4. kasih sayang mak ayah tiada bandingannya.. rindu :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenit pun rindu...hanya mendengar suara dan bertanya khabar menjadi pengubat sementara.

      Delete
  5. mak memang macam tu, saya dulu duduk asrama kalo boleh semua makanan dia suruh bawak balik asrama..penuh dalam beg plastik..

    dari:
    akubahrain.com

    ReplyDelete
  6. terliur sekejap. elok dah kenyang , lapar balik.. ;)

    ReplyDelete
  7. mak aih kak =) sedapnya..ni kalau sy dpt..confirm bolot sorang2 gak he3..masakan mak adalah yg terbaik..pnuh dgn kasih syg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya betulllllll! mana leh celen. Bini masak pun belum tentu sesedap mak masak :)

      Delete

Post a Comment

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.