Terdapatkah Kaabah Khusus Untuk Para Malaikat?

Friday, September 20, 2013

Assalamualaikum!~


Satu persoalan yang kenit tak pernah terfikir sebelum ini. Apa yang kita tahu dan belajar dulu Kaabah itu hanya satu saja iaitu di Mekah. Dan semua umat Islam bersama para malaikat mengelilingi Kaabah untuk beribadah kepada Allah.

Sungguh ini merupakan suatu ilmu yang baru bagi Kenit, harap perkongsian ini memberi manfaat dan dapat menambah ilmu dan iman di dada.

Mohon sumbangan anda untuk Show We Care:  Syria Care


Soalan : Terdapatkah Kaabah khusus untuk Para Malaikat?
Ya, ada. Malaikat memang disediakan dengan kaabah yang khusus yang berada di langit ke tujuh, iaitu Baitul Makmur. Lokasinya tepat di atas Kaabah di bumi.

Allah swt pernah bersumpah atas nama Baitul Makmur:
"Demi Baitul Makmur" 
[surah at-Tur (52), ayat 4]

Rasulullah saw bersabda dalam hadis isra' mikraj setelah melepasi langit ketujuh, baginda menyampaikan:

"Kemudian aku dibawa naik ke Baitul Makmur, ternyata setiap harinya tempat itu dimasuki oleh tidak kurang dari tujuh puluh ribu malaikat. Mereka tidak kembali lagi ke tempat itu setelah berakhirnya tugas yang diwajibkan bagi mereka." 

[Riwayat Imam Bukhari dalam kitab sahihnya, dan juga dalam kitab Bad'u al-Khalqi bab Zikru al-malaikat; diriwayatkan juga oleh Imam Muslim dalam sahihnya, dan kitab al-Imam halaman 264]

Diceritakan seorang lelaki pernah bertanya kepada saidina Ali, "Apa itu baitul makmur?". Saidina Ali menjawab "Baitul Makmur ialah tempat ibadah yang berada di langit, yang lazim disebut al-Dhurah. Letaknya tepat di atas kaabah bumi. Setiap harinya ada yang beribadah tidak kurang dari tujuh puluh ribu malaikat. Mereka tidak kembali lagi selama-lamanya." 

[Ditakhrij oleh Ibnu Jarir al Tabari dalam kitabnya tafsirnya, Jilid XXVII, halaman 10; Imam Al-Muttaqi al-Hindi menyebutkan pada huraian hadis yang ke 34795. Imam Tabarani dan Ibn Murdawaih menilainya sebagai hadis aziz]

rujukan: Kitab Menyingkap rahsia alam malaikat, karangan Syeikh Mustafa 'Asyur

sumber : fb

You Might Also Like

11 pengomen comel

  1. Oh ..ye ke ..baru tahu..terma kcih akak atas perkongsian ilmu ni..=D

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 zahara, kenit pun baru tahu jugak :)

      Delete
  2. salam sis yang ceria & comel selalu,ni :)

    owh kak lea pernah baca ni dalam buku agama.bagus entri ni sis.kadang2 ada yang malu bertanya,skodeng jelah blog kawan2.teruskan berkongsi ilmu untuk kitorang ye :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam kak lea gojesssss hehe...

      ini memang ilmuyg baru bagi kenit, rugi kalau tak dikongsikan pada yang lain. Banyak lagi yang kenit kena blaja ni :)

      Delete
  3. pertama kali saya dengar Malaikat ada kaabah sendiri...thanks for sharing..alhamdulillah..

    ReplyDelete
  4. nice sharing...

    salam jumaat... :)

    ReplyDelete
  5. Perkongsian yg baik dihari yg baik.. salam Jumaat. :)

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah =) perkongsian yg baik

    ReplyDelete

Apa kata korang?

DISCLAIMER - Hanimhashim.com merupakan blog peribadi. Segala pendapat yang diluahkan disini adalah berdasarkan dari pengalaman penulis sendiri dan tidak mewakili mana-mana pihak kecuali jika penulis nyatakan namanya di sini. Sebarang perkongsian atau penyebaran apa-apa maklumat dari blog ini samada melalui PRINT SCREEN atau apa saja cara adalah dilarang sama sekali kecuali dengan keizinan tuan punya blog. Tindakan akan diambil sekiranya hak persendirian ini dicabuli. Pendapat penulis tidak semestinya kekal. Terima kasih

Facebook - HanimHashimDotCom

Google+ Followers

COPYRIGHT @ 2016 HANIM HASHIM