Friday, September 06, 2013

# Cerita My Pearls

Tutup Aurat Tapi.....

Assalamualaikum!~

Tak sempat nak dengar tazkirah pagi Ustaz Shauki kat IKIM.fm, yang ada hanya zikir La haulawala je tadi. Adik bersemangat ngikut baca, kakak hanya diam di belakang. Barangkali berzikir dalam ati je kot. 

Habis zikir, Pak Jelan 'tune' gi ERA.fm dan kuarlah lagu....  


♪♫♪♫~Dan pabila kau kata kau mahu jumpa aku
Ku gelisah berdebar hati rasa tak menentu
oohh.. benarkah rasa itu..
Bagaimana harus bersua

Ku rasa gementar tapi bahagia
Perlukah kita cari peluang pertama
Walaupun kita tak pernah berjumpa~♫♪♫♪♫


"buu, Najwa Latip tu tutup aurat kan ibu?"

"ye, nape kakak?"

"takde ape, kakak suka Najwa Latip sebab dia tutup aurat"

"sayanggg..tutup aurat tu bukan takat pakai labuh, tak bagi nampak seksi, tak bagi nampak kaki. Suara kiter (pempuan) pun aurat jugak tau"

"kenape?"

"kak..suara pempuan termasuk dalam aurat. Maksud ibu, pempuan dewasa macam ibu, macam Najwa Latip tak boleh nyanyi depan lelaki yang bukan keluarga dia. Berdosa kalau kita nyanyi lenggok-lenggokkan suara."

"kalau ibu tu nyanyi depan ayah, boleh je??"

"sayanggg..ibu nyanyi depan ayah sebab ayah suami ibu. Sama jugak kakak boleh nyanyi depan ayah tapi kakak tak boleh nyanyi depan abg ikmal (sepupu), abg fikri (sepupu), abg kimi (sepupu) ngan abg syafiq (sepupu). Tapi, kakak boleh nyanyi depan pak long (abg ibu), pak ngah (abg ayah)."

"kalau kakak nyanyi sekarang, masa kakak kecik ni?"

"sekarang ni kakak nak nyanyi kat sapa2 pun boleh. Tapi, nanti bila kakak dah besar macam kak atin (sepupu), kakak takleh nyanyi depan diaorg tadi, faham?" sebab tu, pempuan kena jaga aurat kak. Bukan pakai tudung dan baju labuh je. Suara pun kita kena jaga jgn bagi orang yang bukan kuarga kiter dengar. Haram tau, berdosa kalau sengaja kita buat gitu."

Kakak diam.....merenung ke luar tingkap. Pak Jelan memandu dan hanya mengangguk tanda setuju dengan keteranganku.

"paham tak ni??"

"pahammmmmm...."


Perghh! bertazkirah terus ibu pagi ni melayan anak dara yang sulung ni hehe. Terasa macam ustazah plak dah, tapi rasanya perlu banyak lagi nak belajar ni, nak kena gi usrah dan majlis ilmu lagi ni.

Bebudak ni kalau tanya soalan tahap STPM punyer dia bagi muehehe. Jenuhla ibu ayah nak bagi penerangan dan bagi paham bebetul. Tak dilayan kang, tak elok jugak. Otak budak tengah nak berkembang tu, layankan aje la.

Sekarang kakak dah tau, aurat bukan setakat tutup kepala ngan tudung atau pakai stoking dan baju labuh. Banyak sebenarnya yang kaum pempuan ni nak kena jaga. Tambah hidup di dunia akhir zaman ni. Ibu doakan mudah2an Allah tetapkan hati Wani & Mira dalam bab jaga aurat ni sampai dewasa nanti. Mudah2an pengajaran ini menjadi saham akhirat buat ibu ayah di 'sana' kelak.

14 comments:

  1. melentur buluh biar dari rebungnya..
    biar dia tahu dari kecik..
    nanti besar, dia amalkan..
    ye dokk.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah, pesen diaorg ni dah advance, kiter pun kena advance kan jugak la nampaknya hehe :D

      Delete
  2. salam jumaat sis.wah bagus betul sis didik anak2.suka sangat.tu sebab kalau ada je entri melibatkan keletah diorang,kalau free kak lea laju2 singgah baca he3...

    budak2 pun kita kena jugak bincang tentang aurat.nice sharing dear....

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam kak lea..

      hehe ni kebetulan je kak, nak kata didik tu tak mendalam sgt. Pasal dia dah tanya soalan kenit bagi penerangan sikit. Supaya dia tak keliru tentang aurat.

      budak2 memang kena bincang elok2 tambah budak sekarang ni, kena terangkan kasi doarg faham kalau tak..hmmm kelaut jawabnya hehe :D

      p/s: thanks kak sudi luangkan masa baca tentang mereka :)

      Delete
  3. budak-budak zaman sekarang dah pandai membezakan mana yang baik..cuma kita perlu terapkan nilai-nilai murni pada mereka

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye sis, kdg2 mereka juga keliru. Sebab tu kena explain kasi faham. Tapi, kiter pun kena blaja jugak supaya ilmu tu tak jadi ilmu sesat hehe :)

      Delete
  4. bgus pnerangan ni =) nk2 kn budak2 yg msih belajar..diorg cpat fham..akak pkai driver ke???

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak kasi terang tu yg mencabar sikit hehe. hahaha akak tak drive, Pak Jelan yg drive hehe :D

      Delete
  5. Bgus penwrangan ustazah... Hehe.... Biasa lah.. Ank2 skrg mmg byk soalan... Suatu hari dia akan faham... Byk lagi hal aurat jika ingin dibincangkn dan aurat juga selari dgn akhlak bru nmpk cntik... :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye sis, ilmu keibubapaan mesti ada pada semua orang. Kenit sendiri pun masih belajar lagi bagaimana nak deal dgn soalan2 dari anak2.

      Delete

Apa kata korang?