Breaking

Wednesday, December 25, 2013

Fungsi Crosspost Networkedblogs Di Blog.


Assalamualaikum!~

First time bila kenit register networkedblogs, kenit dah perasan tag crosspost ni di blog kenit. Apa itu crosspost? Ntah, kenit tak tahu hehehe. Malas nak amik tahu mulanya, sebab ia sebahagian dari networkedblogs jugak kan, dan 'kehadirannya' tak mengganggu post dalam blog kenit setakat ni. 




Tapi, bila sahabat kenit +Norhasniza Khalid a.k.a Mommy As Blog melontarkan pertanyaan berkenaan crosspost dan fungsinya dalam blog ni, maka kenit kenala buat study sikit. Barulah kenit tau sikit-sikit apa itu crosspost dan kegunaannya dalam blog hehehe. Thanks dear sebab mencetuskan idea untuk bertanya tentang mendalah ni hahahaha. Lepas ni soalan ditutup ye ekekekeke gurau je! (^_^)

contoh crosspost

Apa itu crosspost?
  • Crosspost by networkedblogs adalah sharing button yang membolehkan anda mengongsikan entri/artikel blog anda di wall Facebook/Twitter/LinkedIn. Link (dalam kotak merah) akan membawa anda kepada entri/artikel blog yang berkenaan.

contoh 1

Contoh 1 dapat dilihat ketika kita nak share post/entri kita. Just klik pada ikon crosspost pada gambar, satu paparan seperti di atas akan keluar. Kita boleh pilih samada untuk berkongsi entri blog di Twitter/Facebook/LinkedIn.

Seandainya kita mempunyai lebih dari satu gambar dalam satu entri, maka kita boleh memilih gambar mana yang kita nak untuk dijadikan sebagai thumbnail bagi entri kita. Faham tak?


contoh 2

Contoh 2 menggunakan gambar yang berlainan untuk entri yang sama. See? so kita boleh pilih gambar mana yang kita suka untuk dijadikan sebagai thumbnail


Some more, kita boleh kasi cantikkan lagi gambar thumbnail kita ni dengan widget crosspost ni. Tapi, yang tu nanti kenit share kalau ada orang bertanya lagi ye hehe. Right now kenit just nak share fungsi crosspost ni je dulu.

Paparan di Facebook

So, bila kita dah klik 'Post Now' seperti di Contoh 2 maka perkongsian entri kita akan dapat dilihat di wall facebook kita seperti di bawah ni. So, orang lain hanya perlu klik link pendek dalam kotak merah (Contoh 3) tu untuk baca entri kita.



contoh 3

Soalan lazim :

Bolehkah saya disable widget crosspost di blog saya?

  • Sudah tentu. Pemilik blog boleh memilih samada untuk enable atau disable widget crosspost ini sendiri.

Bolehkah saya mendapatkan widget crosspost tanpa mendaftar widget Networkedblogs terlebih dahulu?
  • Sudah tentu. Anda boleh mendapatkannya di {SINI}

Harap Mommy As Blog dan sahabat lain boleh faham penerangan ringkas kenit ni. Maaf sekiranya ia tidak membantu pemahaman anda (^_^).



Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.