Breaking

Monday, January 06, 2014

Karbala Kiblat Baru Syiah?


Assalamualaikum!~

Perdana Menteri Iraq, Nouri al-Maliki seorang Syiah.

Perdana Menteri Iraq, Nouri al-Maliki mengeluarkan kenyataan hari ini bahawa bandar suci Karbala patut dijadikan sebagai arah kiblat yang baru bagi orang Islam - telah menimbulkan kontroversi di kalangan para ulama.


"Karbala patut dijadikan Kiblat baru dalam dunia Islam kerana Imam Hussein (cucu kedua Nabi Muhammad. s.a.w, dan tokoh penting dalam dunia Syiah) dikebumikan di sini," kata Maliki yang dilaporkan dalam medianya pada Jumaat.

Para ulama Saudi menganggap kenyataannya itu sebagai percubaan untuk menghasut dan menimbulkan persengketaan dan perpecahan di kalangan umat Islam.

"Isu (menjadikan Kaabah di Mekah sebagai arah Kiblat) ini telah pun dipersetujui oleh kedua belah pihak Sunni dan Syiah," kata Nasser al-Honeini.

Maliki, seorang Syiah yang mempunyai hubungan rapat dengan Iran, sering dituduh mempromosikan agenda mazhab di Iraq. - source: englisharabiya.net


Ulasan NK :  Tak habih-habih pe'el puak-puak ni -_-



6 comments:

Post a Comment

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.