Tuesday, October 21, 2014

# Anything and Everything # Islam Point Of View

I Want To Touch A Dog


Assalammualaikum!


First time dengar tentang program ni, aku rasa pelik dan janggal! Tapi bila aku tengok wajah-wajah orang Melayu Islam dengan gelagat masing-masing memeluk dan memegang anjing seolah-olah macam pegang kucing dan arnab lagi buat aku geleng kepala!

Anjing adalah makhluk ciptaan Allah ... tiada sebab aku nak pandang jijik dan keji kat anjing dan babi. Tapi, apa yang berlaku dalam masyarakat kita hari ini boleh menimbulkan fitnah dan kekeliruan di kalangan muslim dan non-muslim sendiri!

Ingat lagi tak kita pernah belajar najis ada 3 peringkat :

  1. Najis mukhafafah
  2. Najis mutawassitah
  3. Najiz mugholazah

Ingat lagi tak kita belajar anjing dan babi termasuk dalam kategori najis apa? What happened to that knowledge?? It's the basic our parents and ustazah teach us since we are children! How can we easily forget that??

That's what I've been teaching my children. Everytime mereka jumpa anjing atau tengok di televisyen, they will ask kenapa kita tak boleh pegang anjing dan babi? And we, as parents what are we going to say to them? Adakah kita akan jawab no, its ok to touch a dog or a pig. Lepas pegang kita boleh sertu (samak).

Di bawah, aku kongsikan ilmu yang lengkap mengenai hukum haram halal tentang permasalahan ini. Semoga pencerahan ini membuka mata dan hati kita untuk meneliti dan menilai perbuatan kita samada tindakan kita itu mengikut hukum dan syarak yang telah ditetapkan atau hanya menampakkan kejahilan kita sendiri.


I want to touch a dog. 

Sebuah program yang dilaksanakan oleh mereka yang jahil agama. Jahil ilmu fiqh mazhab Syafie. Jahil ilmu 'uruf. Jahil ilmu fitnah khilafatul 'uruf. Jahil ilmu fiqh Aulawiyat. Dan segala kejahilan yang terkandung di dalamnya.




Program yang mampu mencipta fitnah (kekacauan dan kekeliruan) di kalangan orang awam yang kurang ilmu fiqh. Contoh fitnahnya, akan wujud mereka yang ingin sesuka hati menyentuh dan membelai anjing tanpa sebab, akan wujud mereka yang berniat untuk membela anjing sebagai haiwan dalam rumah untuk bermanja (asalkan boleh sertu lepas pegang, kononnya), dan bermacam fitnah lagi.

Kita menghormati pendapat mazhab lain yang menyatakan tubuh anjing bukan najis jika tiada didapati najis mughallazah (air liur dan tahi) pada tubuhnya. Namun kita juga harus menghormati pegangan 'uruf masyarakat setempat di mana Malaysia berpegang pada pendapat mazhab Syafie

Di sini saya menjelaskan kembali hukum mengenai anjing. Program bodoh itu telah melanggar dua point yang saya berikan di bawah, iaitu point pertama dan kedua:

Hukum menyentuh anjing

1. Memang wujud khilaf di kalangan ulama mazhab-mazhab dalam bab tubuh anjing itu najis mughallazah atau tidak. Secara ringkasnya, dalam mazhab syafie menyatakan seluruh tubuh anjing adalah najis mughallazah (Imam nawawi, Mughni Al-Muhtaj, Khatib Syarbini), selain mazhab syafie (yakni mazhab hanbali, maliki, hanafi) menyatakan hanya air liurnya sahaja najis. Ini berdasarkan hadis:


“Sucinya bejana (bekas) salah seorang daripada kamu yang dijilati anjing adalah dengan dibasuh bejana itu tujuh kali dengan air dan pada basuhan pertama dicampur dengan tanah.”

[Hadis Riwayat Muslim, Abu Daud dan Ahmad]


Jadi, hukum menyentuh anjing memang ada khilaf. Yang pasti, haram SENGAJA menyentuh sesuatu yang akan menyebabkan perpindahan najis keatas tubuh kita. Jadi, menyentuh anjing dalam keadaan anjing itu atau tubuh kita basah/lembap/berair, maka haramlah menurut mazhab syafie kerana najis boleh berpindah.

Kenapa seluruh tubuhnya dianggap najis berat menurut mazhab syafie? Kerana pastinya anjing membersihkan dirinya dengan menjilat. Maka kemungkinan besar air liurnya ada di tubuhnya.

**Dalam program tersebut, adakah peserta dan trainer yakin sepenuh jiwa anjing tersebut tidak menjilat tubuhnya? Dan adakah semua mereka yakin benar anjing atau tangan mereka dalam keadaan kering? Jika tak yakin, bodoh namanya. Jika pegang pada "alaaa.. lepas pegang boleh sertu (samak ikut sesetengah pemahaman orang)", ikut hukum fiqh, sengaja meletakkan diri dalam keadaan menyusahkan juga dibenci agama.

Hukum membela anjing

2. Namun tiada khilaf dan telah ijmak (sepakat) antara semua ulama-ulama muktabar muttaqaddimin dan mutaakhirin bahawa, tidak dibenarkan seorang Islam untuk membela anjing menjadi haiwan belaan, sebagaimana kita bela kucing, yang kita peluk, cium, belai dan sebagainya, KECUALI membela atas 5 sebab yang dibenarkan, iaitu:

i. Untuk menjaga harta
ii. untuk menjaga tanaman
iii. untuk menjaga ternakan
iv. sebagai anjing untuk memburu
v. menjaga keselamatan keluarga


Nabi SAW bersabda: 


"Barang siapa memelihara anjing bukan untuk menjaga ladang atau ternak, maka setiap hari pahalanya berkurangan satu qirath."

[Hadis Muttafaq 'Alaih]

Daripada Abdullah bin Umar dia berkata: 


"Aku mendengar Nabi SAW bersabda: Sesiapa memelihara anjing selain anjing untuk berburu atau anjing menjaga binatang ternak, maka pahalanya akan berkurang dua qirath setiap harinya."

[Riwayat Bukhari no. 5059 dan Muslim, no: 2940]

Juga daripada Ibnu Umar berkata: 


"Rasulullah SAW memerintahkan supaya membunuh anjing kecuali anjing untuk berburu atau anjing untuk menjaga kambing atau menjaga haiwan ternak."

[riwayat Muslim no. 1571]


"Barangsiapa memelihara anjing tidak untuk keperluan berburu atau penjagaan (harta/keluarga/diri/ternakan/ternakan), maka pahalanya akan berkurang sebanyak satu qirath bagi setiap hari"

[Hadis Muttafaq 'Alaih]

Daripada Aisyah r.a beliau berkata: 


“Telah berjanji Jibril dengan Rasulullah akan datang dalam suatu waktu, pada ketika janji itu telah tiba waktunya, Jibril tidak datang. Di tangan Nabi ada sebatang tongkat, maka baginda buang tongkat itu sambil berkata: “Tuhan dan RasulNya tidak akan menyalahi janji”. Kemudian Nabi melihat ke sebelahnya, maka baginda melihat ada anak anjing di bawah tempat tidurnya. Maka baginda bertanya: “Bila masuknya anjing ini?” Siti Aisyah menjawab: “Saya tidak tahu”. Lalu disuruh usir keluar anjing itu. Setelah anjing itu keluar datanglah Jibril dan Nabi terus bertanya: “Engkau berjanji denganku akan datang dan aku menunggu tetapi engkau tidak datang”. Jawab Jibril: “anjing yang berada di rumahmu yg menghalangi aku, kerana Kami (Malaikat) tidak masuk ke dalam rumah yang ada di dalamnya anjing dan gambar"

[Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim]


Syaratnya:

1) HARAM bela anjing di dalam rumah
2) WAJIB beri makan minumnya
3) HARAM mendera atau mencederakannya
4) HANYA atas 5 sebab di atas sahaja

**Peserta-peserta program tu dah peluk, sentuh, belai anjing. Adakah ia dibenarkan? Tidak sama sekali.

3. Walaubagaimanapun, anjing tetap bukanlah haiwan yang wajar dicaci, dihina, dibelasah, dibunuh sewenangnya, dipukul, diseksa atau apa sahaja salah laku. Anjing tetap haiwan yang wajar diberi kasih sayang dan belas ihsan, kerana ia tetap makhluk Allah. Telah ada hadis panjang mengisahkan tentang seorang yang banyak dosa, yang memberi anjing minum, dimasukkan ke syurga kerana pahalanya memberi minum kepada anjing itu. Namun dalam hadis tu takde pun kata si pemberi minum tu peluk cium belai anjing tu. 

Cukup sekadar memberi keperluan kepada anjing kita dah dapat pahala.

Rujukan:
Halal wa Haram fi al-Islam (Prof Dr Yusof al-Qaradhawi)
Mughni Al-Muhtaj (Imam Nawawi)
Haza Halal wa Haza Haram (Abdul Qadir Ahmad 'Ata)


* Terima kasih atas perkongsian oleh seorang sahabat.

It's ok to teach our children to love animals even dogs. But to let my children touching or even hugging ...! It's ok tq.



7 comments:

  1. apa pun akak memang tak setuju bila ada buat kempen kesedaran macam ni..macam tak logik je..

    ReplyDelete
  2. Sungguh kakak sedih bercampur marah atas isu ini. Kenapa dari awal diberikan kebenaran? Nampak sangat nak memperlekehkan hukum-hakam Islam. Menjual iman yg semakin menipis rakyat. Langsung tidak terfikirkah banyak hal berkaitan Islam yg kian cuba digadaikan oleh 'mereka' yang memang dengkikan agama kita. Moga tidak ada bala menimpa yg tak bersalah. Takutnya kakak akan murka Allah atas isu ini.. na'uzubillah.

    ReplyDelete
  3. Nice sharing anim.. semoga dengan pencerahan ini membuka minda orang2 kat luar sana yg mungkin terlupa tentang ini.. Ermmm sedih tengok orang2 dalam gambar tue berkelakukan macam tue.. sangat2 malu.. huhuhu

    ReplyDelete
  4. Tak taw nak ckp apa lgi .trkejut juga dgr Brita ni smlm..

    ReplyDelete
  5. Sbnrnya bila hal khilaf ulama x blh didedahkan umum... Org yg arif pasal agama nk berdakwah pun kna tahu caranya..

    ReplyDelete

Apa kata korang?