Friday, February 28, 2014

Thursday, February 27, 2014

Apa Nasib Si Snoopy?

Thursday, February 27, 2014 12 Comments

Assalamualaikum!



Keje dua beradik time cuti sekolah. Bila homework dah siap, takda benda nak buat maka inilah keje dua beradik ni. Kalau dah pempuan tu, memang tak dapek lari dari makeup2 ni hehe. Lately, aku tak bagi diaorg main kat luar atau pergi main kat taman permainan kat blok E tu. Bukan apa, sekarang kan tengah hot dengan kes denggi ni, memang kena berjaga-jaga la setiap masa. Tempat aku ni pun dah 4 kes dah, itupun citer 2 minggu lepas.

Apa Rasanya Bila Dimadukan?

Thursday, February 27, 2014 6 Comments

Assalamualaikum!

Madu itu manis, hakikatnya dalam kehidupan bermadu itu ada bermacam-macam rasa. Tapi, manusia tak pernah nak bersyukur bila memiliki sepenuhnya 'kebebasan' itu, lalu ditarik sedikit nikmatnya dan dia hanya memiliki separuh darinya dan berkongsi lagi separuh. Itulah kehidupan.

Seperti manusia, syarikat pengiklanan juga tak suka bila 'dimadukan'. Kehadiran banyak syarikat pengiklanan dari dalam dan luar negara memberikan saingan yang cukup sengit untuk menawan hati kita. Tapi, kadang-kadang rezeki tak berapa nak 'lekat' jadi ada baiknya kita 'bertukar angin' dan cuba benda baru.


Wednesday, February 26, 2014

EPHYRA PILIHANKU

Wednesday, February 26, 2014 16 Comments

Assalamualaikum!


EPHYRA merupakan produk minuman supplemen tambahan yang kian mendapat tempat di hati di kalangan rakyat Malaysia. Fenomena luar biasa ini menyaksikan sambutan dan keyakinan orang ramai terhadap produk EPHYRA yang telah mengubah hidup mereka.


Ephyra Pilihanku


Cantik * Sihat * Bertenaga


Kecantikan bukan sekadar dari luaran, tetapi ia bermula dari dalam. Wanita masa kini sangat menitikberatkan penjagaan kulit agar sentiasa tampil sihat dan bersinar. Kulit yang sihat dan cantik memberi petunjuk bahawa anda sangat menitikberatkan penjagaan kulit yang sempurna. Namun, kekangan masa dan jadual yang ketat sering menyulitkan kita untuk mendapatkan kulit yang sihat. 

Seiring dengan peredaran masa, wanita khususnya semakin berani tampil untuk mencuba produk EPHYRA yang mampu mengembalikan keanjalan kulit dan elastisitinya. Dengan ribuan testimoni dari pengguna dan keyakinan terhadap produk EPHYRA, maka tidak perlu dipertikaikan lagi keberkesanannya dalam menjaga dan memelihara kesihatan kita.

EPHYRA

EPHYRA didatangkan dalam kombinasi hebat yang mengandungi 9 bahan dari alam semulajadi yang berkualiti dan bergred super AAA. Gabungan mantap seperti kolagen terhidrolisis ikan laut dalam, L-Glutathione, Astaxanthin, Acai Berri, Acerolla Ceri, Marigold Flower Extract, Acacia Gum, Superberi dan Serbuk Tomato yang merawat dirumuskan dalam satu rumusan terunggul menjadikan Ephyra berpotensi tinggi menyerlahkan lagi kesihatan dan kecantikan dalaman dan luaran kita.

EPHYRA bukan sekadar menjaga kesihatan kulit kita, malah ia turut membantu dalam mengawal berat badan dan meningkatkan kadar metabolisme tubuh. Selain itu, ia juga meningkatkan sistem imunisasi badan dan melegakan artritis dan sakit-sakit sendi.


Kelebihan EPHYRA
  • Memperbaiki keanjalan kulit, melembutkan dan menyinarkan
  • Memperbaiki keadaan kulit yang berjeragat dan bintik-bintik hitam
  • Mencegah kedutan dan mengurangkan kesan garisan di kulit
  • Memperbaiki kualiti rambut supaya lebih sihat, lembut dan bersinar
  • Memperbaiki sistem penghadaman
  • Membantu mengurangkan kadar kolestrol
  • Meningkatkan tenaga dan konsentrasi
  • Meningkatkan sistem imunisasi tubuh
  • Mengawal berat badan dan membantu meningkatkan kadar metabolisme tubuh
  • Melegakan artritis dan sakit-sakit sendi


Siapa Yang Memerlukan EPHYRA?
  • Berumur 25 tahun dan keatas
  • Mempunyai kulit yang kering dan kusam
  • Mempunyai kulit yang pucat dan kendur
  • Pigmentasi dan masalah jerawat
  • Mengalami proses penyembuhan yang perlahan
  • Mudah berasa letih
  • Sukar mengingati sesuatu
  • Sakit-sakit badan/ sendi
  • Kadar metabolisme tubuh yang rendah

Namun begitu, produk EPHYRA juga sesuai diambil untuk mengimbangi kesihatan tubuh badan dan mengekalkan stamina serta tenaga untuk menjalankan tugas-tugas seharian. Jadi, anda tak perlu risau atau berasa was-was untuk menggunakannya.


Ephyra Pilihanku

Pengalaman mereka yang telah menggunakan produk EPHYRA ini membuatkan kenit ingin sekali mencubanya dan merasakan keberkesanannya ke atas diri kenit. Melalui testimoni-testimoni yang dikongsikan dan maklum balas positif dari pengguna-pengguna yang berbulan-bulan mengambil EPHYRA sebagai minuman supplemen tambahan menjadikan kenit lebih teruja untuk mencubanya sendiri!

Kenit mempunyai kulit yang berminyak, dan ini menyebabkan ia mudah ditumbuhi jerawat yang menyakitkan mata! Walaupun tidak banyak jerawat yang keluar, tetapi parut jerawat lama masih kelihatan dan ini sedikit sebanyak memberi kesan ke atas keyakinan diri. Malah, ketidakseimbangan hormon yang berlaku setiap bulan menambahkan lagi masalah kulit yang sedia ada. Jadi, dengan adanya kesempatan ini kenit berharap dapat merasai sendiri perubahan yang EPHYRA dapat lakukan ke atas diri kenit.

Selain itu, kenit juga mengalami masalah kulit kering dan tidak bermaya. Kalau zoom dekat, boleh nampak garisan-garisan halus pada kulit.


Testimonial 

http://miera301.blogspot.com/2012/06/ephyra-dan-saya.html

Masalah kulit yang dihadapi oleh meira (di atas) sama seperti yang kenit alami. Tetapi, alhamdulillah selepas sebulan beliau mengambil minuman EPHYRA, kulit beliau tidak lagi menampakkan parut jerawat dan tiada lagi jerawat yang bisa mengganggu hari beliau!




Selain dari parut jerawat, kulit berminyak dan tidak bermaya, kenit juga mempunyai lingkaran hitam di bawah mata. Memang terasa seperti beruang panda! Akibat dari tidur yang tidak mencukupi serta bebanan tugas di tempat kerja dan di rumah menjadikan kenit kurang bertenaga. Jadi, sememangnya kenit berharap dapat mencuba sendiri keberkesanan produk EPHYRA yang menakjubkan ini!




Semoga kenit dapat menjadi sebahagian dari fenomena EPHYRA yang luarbiasa dan menakjubkan ini. Sebagaimana EPHYRA telah mengubah hidup ribuan pengguna lain, kenit juga berharap EPHYRA dapat mengubah hidup kenit.



Tuesday, February 25, 2014

Abg Burn Bagi Burger Bakar FREE!!

Tuesday, February 25, 2014 20 Comments

Assalamualaikum!

Actually, lama dah tahan tekak ni dari 'godaan' kolesterol, tapi offer Abg Burn kat fanpage dia melampau hebatnya! Tak bisa kusanggah lagi muehehehe. Dari minggu lepas lagi, Abg Burn ada buat offer 'Buy 1 FREE 1 burger' dan offer tersebut masih 'terngiang-ngiang' di fanpage Abg Burn! 


Voucher SAH dari 21hb Feb hingga 2hb Mac 2014

Jom LIKE Nukilan Kenit? (^_^)

Tuesday, February 25, 2014 30 Comments

Assalamualaikum!

Alhamdulillah ... ada juga benda yang nak dikongsikan bersama korang hari ni hahaha. Lega rasanya dah ada halaman rasmi sendiri untuk blog kesayangan hamba ni. Takdala timbul perasaan bersalah nak share entri blog sendiri banyak-banyak pasni hehe. 

Sebelum ni, kenit jarang sangat nak kongsi entri blog di personal FB, sebab takut nanti ada yang tak senang mata nak membaca atau rasa entri kenit ni menyemakkan timeline diaorg je! huhu. Takpe, this time kenit dah ada official page sendiri, takdela rasa bersalah sangat pasni hehe.




Kenit baru je buat page ni pagi tadi hehe. Harap sudilah kiranya korang LIKE dan bertandang ke wall kenit. Kat situ, kenit akan lebih selesa berkongsi artikel dan info mengenai apa saja yang kenit inginkan. InsyaAllah, ia akan memudahkan urusan blogging kenit nanti.

Happy happy happy!! (^_^)


Sakit Mata Tengok Iklan Tu!

Tuesday, February 25, 2014 20 Comments
Assalamualaikum!

MEMANG aku perasan ada sesuatu yang tak kena dengan blog aku ni. Korang perasan tak? Mungkin jugak ia ada kat blog korang sebelum ni, tapi korang tak perasan kehadirannya. Tapi, memang itulah yang membuatkan dahi aku berkerut bila aku buka blog sendiri.

Ingatkan sekali dua je dia keluar, tapi banyak kali sangat ni takleh jadi! Terpaksa aku hantar ticket kat nuffie tanya kenapa ia terjadi sedangkan aku tak pernah approve mana-mana iklan berunsurkan sebegitu. 

Monday, February 24, 2014

EDISI KHAS MUSIM KEMARAU

Monday, February 24, 2014 19 Comments

Assalamualaikum!



MENGAPA ADA ORANG YANG DISUKAI NYAMUK DAN ADA YANG TIDAK?

Musim kemarau datang lagi! Dah hampir sebulan kot kita mengalami musim kering. Dalam sebulan ni, hanya sekali dua je KL hujan. Di tempat lain, langsung takda hujan! Dan, pagi tadi kenit dengar kat radio, musim kemarau ini dijangka akan berlanjutan sehingga bulan April. Harapnya jangan la sampai kena angkut baldi turun naik tangga untuk tadah air nanti ye huhu.




Anatomi seekor nyamuk.

Sunday, February 23, 2014

Funny Signs!!

Sunday, February 23, 2014 6 Comments

Assalamualaikum!~

Most of the sign board are made for safety & awareness purposes. But, some of them are made just to make you smile..or laugh if you think it's funny! LOL. From restaurants, road signs to private properties these sign boards are one of the kind! Funny kind LOL.

Check this out yo!



Friday, February 21, 2014

Thursday, February 20, 2014

Karangan Pertama Kakak

Thursday, February 20, 2014 10 Comments

Assalamualaikum!

Kelmarin dia kena marah ngan aku. Sampai bengkak-bengkak mata menangis. Kesian pulak nengoknye, tapi sayang tetap sayang, kalau buat salah mesti kena betulkan. Apa cara sekalipun, kita nak anak kita jadi lebih dari kita dulu. Kalaula ada butang 'Add' atau 'Delete' kat mana-mana bahagian tubuh badan kita ni yang boleh kita tekan pastu segala perangai buruk kita takkan dapat kat anak kita. Dan, segala perangai baik kita, kita boleh masukkan dalam badan dia .... boleh ke camtu?

Wednesday, February 19, 2014

Destinasi Pelancongan Paling Disenangi Pelancong Muslim.

Wednesday, February 19, 2014 11 Comments

Assalamualaikum!

Pelancongan merupakan suatu sumber pelaburan yang banyak memberikan hasil dan impak positif kepada sesebuah negara. Pelbagai faktor perlu diambil kira bagi memastikan keselesaan pelancong terpelihara sepanjang mereka berada di dalam negara. Antara penilaian atau penanda aras yang menjadi kriteria penting sesebuah negara itu menjadi pilihan destinasi pelancong adalah :

  • keprihatinan terhadap keperluan pelancong termasuk kemudahan mendapatkan restoran halal yang menepati piawaian dan standard syariah Islam.
  • kemudahan surau/musolla untuk pelancong muslim mengerjakan solat di tempat-tempat awam seperti lapangan terbang, pusat membeli belah dan hotel.

Tuesday, February 18, 2014

Yeo's Idamanku Selalu

Tuesday, February 18, 2014 29 Comments

Assalamualaikum!

Kehadiran Yeo's dalam hidup aku sejak dari kecil memang tak dapat dinafikan lagi. Pendek kata, aku membesar dengan minuman Yeo's. Tiap kali rasa haus, masuk kedai buka peti sejuk minuman yang akan aku capai adalah minuman Yeo's sebab rasanya bukan saja sedap tapi sangat melegakan tekak.

Dari zaman sekolah hinggalah ke alam pekerjaan, minuman Yeo's tetap menjadi idaman walau dimana aku berada. Malah, keluarga aku juga sudah 'sebati' dengan produk Yeo's. Jadi, memang tidak ada masalah untuk aku menerima Yeo's dalam hidup aku.

Ingin selami kenanganku bersama Yeo's? Jom ... aku kongsikan (^_^)




Minuman soya Yeo's memang menjadi pilihan aku sejak dari bangku sekolah lagi. Kelebihan yang ada pada air soya Yeo's bukan hanya kerana rasanya yang sedap tetapi kebaikan anti-oksidan dan kaya dengan kalsium itu yang lebih memikat hatiku. Sebagai pelajar sekolah, aku juga sukakan minuman soya Yeo's kerana ia kaya dengan sumber protein. Kalau lepas bersukan, air soya Yeo's akan menjadi pilihanku untuk mengembalikan tenaga dan menghilangkan dahaga. 

Minuman soya Yeo's juga sesuai diminum bila-bila masa dan dimana saja. Sambil duduk lepak bersama keluarga di restoran atau sedang menunggu tren, pasti air soya Yeo's ada menemaniku. Terasa kesegaran soya dalam setiap tegukan dan aku pasti nak lagi!





Minuman Yeo's memang sesuai sepanjang masa, termasuklah ketika di bulan Ramadhan. Aku takkan lepaskan peluang untuk menikmati air cincau Yeo's sebagai minuman berbuka puasa. Dan, pastinya kombinasi cincau Yeo's dan soya Yeo's cukup menambah kenikmatan dan kelazatan juadah berbuka puasa. Dan, bila tiba musim perayaan, air cincau dan soya Yeo's menjadi kesukaan tetamu yang berkunjung ke rumah. Hidangan lain dari yang lain menambah citarasa, senang disediakan dan melazatkan! Kalau ada air soya Yeo's dan air cincau Yeo's, memang tak pandang dah air lain.

Apakah kebaikan cincau? Banyak kebaikannya dan sudah tentulah dari sudut kesihatan, yang mana ia bertindak sebagai menurunkan suhu panas badan, melegakan perut dan mencegah gangguan sistem pencernaan. Ia mempunyai efek penyejuk dan rasanya yang kenyal dan seperti agar-agar mudah dinikmati oleh semua golongan dan peringkat umur.



Apa yang aku suka pasal Yeo's ni adalah kerana variasinya. Pelbagai pilihan di bawah satu jenama, dan Seri Kaya Yeo's adalah pilihan utama kalau makan dengan roti. Sapuan halus di atas roti sangat memikat mata. Rasanya yang lemak dan sederhana manis memikat selera dan keaslian serta rasanya yang tidak berubah menjadi idaman semua. Setiap pagi, mak akan sapukan roti dengan Seri Kaya Yeo's untuk aku bawa ke sekolah. Sarapan sihat seawal pagi sangat membantu aku menjadi seorang pelajar yang aktif dan sihat. Dan, ia bermula dengan sarapan pagi bersama Yeo's.


Mari bersama-sama memeriahkan majlis gilang-gemilang Sepetang Bersama Blogger dan Yeo’s 2014, sila klik gambar di bawah untuk mendaftar sekarang.


Sepetang Bersama Blogger dan Yeo's 2014
Jangan ketinggalan untuk sama-sama mengikuti Yeo's Malaysia melalui
Facebook,  Twitter,  Google+,  Instagram dan YouTube.


yeos-minicontest-300x250
Pengalaman bersama Yeo's memang sangat mengujakan. Pasti sahabat blogger bersetuju
bahawa produk Yeo's memberi lebih banyak pilihan dan kenikmatan. 
Moh kita sama-sama SHARE dan Google+ artikel ini sebagai tanda sokongan
kepada cara hidup yang sihat.

Jenis-jenis Lipas Yang Perlu Anda Ketahui.

Tuesday, February 18, 2014 13 Comments

Assalamualaikum!



Ada orang takut ular, ada orang takut pacat dan lintah. Tapi, takut pada lipas lebih hebat dan dahsyat penangannya! hehe. Serangga berkaki halus ini kerapkali menyebabkan kita tak senang buat kerja di dalam rumah terutamanya di dapur. Kita sembur dengan ridsect, kita bagi racun lipas, tapi keturunannya masih ada sehingga ke hari ini. Bagi sesetengah orang mereka lebih suka kalau lipas ni tak keluar dari sarang mereka kan hehe.

Sunday, February 16, 2014

Tips Memilih Makanan Laut Segar.

Sunday, February 16, 2014 12 Comments

Assalamualaikum!

sumber : google

Nak gi pasar dah ke? Sebelum nak gi, mai sini kenit kongsikan tips yang mungkin berguna untuk anda hehe. Nak memilih ikan, udang, kerang kat pasar juga memerlukan kekdah tertentu supaya ikan yang kita pilih bukan ikan busuk dan menjejaskan mood kita nak memasak untuk keluarga tersayang.

Perkara biasa yang akan kita buat dekat pasar atau kedai jual ikan. Picit-picit badan ikan tu, amik pastu bau hehehe. Bila banyak sangat picit, kena sound pulak ngan tuan punya kedai ....dah tak jadi nak beli hehe. Kalau kat pasar tu, lagi la tak boleh nak micit-micit ikan tu, takat tengok  mata, tengok badan, pura-pura pegang sekor tapi picit gak badan tu sikit-sikit nak tengok lembik ke idak muahahaha.

Friday, February 14, 2014

She's Improving!

Friday, February 14, 2014 9 Comments

Assamualaikum!

Senang hati ibu, lega rasanya melihat perkembangan positif anak sulung aku ni. Alhamdulillah segala usaha dan kekdah itu akhirnya membuahkan hasil. Kakak dah tak lagi meragam ke sekolah. Well, ade sekali dua je la kengkadang tu dia cakap sakit perut hehe tapi jangan dimarah dia. Amik ubat gamat sapu kat perut, ilangla sakitnya tu nanti.


Thursday, February 13, 2014

Wednesday, February 12, 2014

Sayang Kucing

Wednesday, February 12, 2014 17 Comments

Assalamualaikum!

Minggu lepas lepak kedai mamak sambil pekena roti canai. Penat meredah trafik gila yang setiap hari menyeksa zahir dan batinku. Tengah tunggu makanan, bebudak kenit ni melilau main di sekitarnya. Memang tak reti duduk diam! Lokasi digemari .... pondok telefon. 



Tuesday, February 11, 2014

Begini Rasanya Jadi Ibu.

Tuesday, February 11, 2014 11 Comments
Assalamualaikum!

Minggu lepas dia meragam takmo gi sekolah sampai ibu kena buat soal siasat untuk tahu sebab sebenar dia takmo gi sekolah. Akhirnya, dapat jugak ibu bongkarkan segala!

Bukan mudah untuk memujuk anak yang hilang semangat nak ke sekolah. Kalau yang jenis cakap sekali terus ikut itu ok la. Membesarkan budak-budak sekarang banyak cabaran dan dugannya. Juga banyak sungguh pertanyaannya! haha.Sampaikan kita parents ni tak tahu nak jawab macam mana dah.

Monday, February 10, 2014

13 Acara Ini Dikeluarkan Dari Sukan Olimpik!

Monday, February 10, 2014 12 Comments

Assalamualaikum!


Sebagai sebuah institusi global yang masih 'berdiri' teguh untuk lebih 120 tahun lamanya, Sukan Olimpik moden turut berevolusi sepertimana keadaan persekitarannya. Maka, tidak hairanlah banyak acara sukan yang datang dan pergi, dan pada tahun 2014, adalah sukar untuk membayangkan bagaimana sebahagiannya pernah mendapat tempat di dalam sukan di peringkat antarabangsa ini.

Sunday, February 09, 2014

Saturday, February 08, 2014

Friday, February 07, 2014

Bagaimana Kerja Syif Boleh Menjejaskan Kesihatan Anda?

Friday, February 07, 2014 13 Comments

Assalamualaikum!




Biasa keje syif? Siapa pernah keje syif atau sedang keje syif, better luangkan sedikit masa membaca akan apa yang aku kongsikan ni. Pengalaman sendiri,  memula keje syif memang satu 'azab' bagi orang yang tak biasa berjaga malam macam aku. Keje pagi takpe lagi, tapi kalau keje malam memang terasa penatnya. Penyudahnya, esok pagi balik aku 'pengsan' sampai ke tenghari hehe.

Thursday, February 06, 2014

Inilah Namanya Adik Beradik.

Thursday, February 06, 2014 26 Comments

Assalamualaikum!

Lumrah ... budak mana yang tak suka bergaduh. Tambah ngan adik beradik pasti ada kenangan bergaduh masa kecik-kecik dulu kan. Teringat zaman kenit ngan kakak kenit dulu. Beza umur kami 8 tahun, jadi setiap kali 'bergaduh' memang kenit yang akan menang mihmihmih. Bengkengnya kenit masa tu (tak padan yang kenit!) sampai kaki tendang-tendang kakak. Kuangjaq! kuangjaq! kuangjaq!

Akak pulak sabaq sunggoh laaaaaaa masa tu, walaupun marah tapi dok tepis-tepis je kaki si adik yang tengah hot-temper ni. Mujurlah dah tua-tua ni kami tak gaduh camtu dah hahaha. Semakin tua semakin kami menyayangi antara satu sama lain. Ececececececeh!

Wednesday, February 05, 2014

Memotivasikan Kakak

Wednesday, February 05, 2014 26 Comments

Assalamualaikum!

Bila anak dah besar dan masuk alam persekolahan, ini adalah antara masalah-masalah yang akan dihadapi. Or maybe aku je yang hadapi benda ni sorang-sorang kot hehe. First two weeks was marvellous! Tiada apa yang dapat menghalang kakak dari berseronok di sekolah dan belajar benda baru. Tapi, the next day kakak semacam hilang semangatnya.....

What can i do?


Tuesday, February 04, 2014

Monday, February 03, 2014

Gelagat Mira

Monday, February 03, 2014 12 Comments

Assalamualaikum!


Suka sokmo orang KL arini ye, maklum cuti peristiwa sempena Hari Wilayah Persekutuan kan hehe. Tapi, kami yang keje kat Selangor ni lagi happy sebab jalan raya kosong umpama trek F1!Fiuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu!! hehehe.

Tapi, arini aku gi keje nek LRT je. Dan, betapa aman damainya kami rasakan bila berada dalam LRT tu dari stesen Damai hingga lah ke Taman Jaya. Para penghuninya semua bersopan santun sambil terkatup-katup mata dek kesedapan tidur dalam kesejukan eykond! hehe.

Miratora datang lagiiiiii!

Saturday, February 01, 2014

Kisah Di Sebalik Hari Hijab Sedunia.

Saturday, February 01, 2014 15 Comments

Assalamualaikum!

Hari ini bukan sahaja merupakan hari perayaan bagi yang menyambutnya. Hari ini bukan sekadar cuti peristiwa. Tetapi, hari ini merupakan hari besar bagi wanita berhijab di seluruh dunia. Tanggal 1 Februari setiap tahun merupakan Hari Hijab Sedunia yang disambut di seluruh dunia samada oleh wanita muslim atau wanita bukan muslim.




Pada tarikh inilah, wanita-wanita di seluruh dunia yang prihatin akan isu wanita berhijab tidak kira samada mereka muslim atau non-muslim akan bersama-sama melibatkan diri dalam kempen kesedaran yang diasaskan oleh saudari Nazma Khan ini.

Perkongsian ringkas pengalaman wanita-wanita non-muslim yang mengenakan hijab semepena World Hijab Day ada kenit kongsikan di {SINI}

Kita sering membaca dan mendengar tentang isu wanita berhijab yang sering dipandang serong oleh masyarakat terutama di Barat. Pelbagai bentuk diskriminasi dan tentangan yang terpaksa dihadapi oleh saudara seislam kita hanya kerana secebis kain yang melitupi kepala mereka.  Ada yang ditarik hijab mereka sehingga menampakkan aurat dan rambut mereka. Ada juga yang diludah hijabnya. Ada pula muslimah yang diserang dari belakang seperti seorang pengecut! Tidak kurang juga ditambah dengan kata nista dan caci makian yang dilemparkan. 

Namun begitu, cekalnya hati wanita-wanita muslimah ini mempertahankan maruah dan perintah Allah tanpa rungutan dan berputus asa. Oleh itu, sepatutnya kita bersyukur kerana kita tidak pernah menghadapi halangan yang sama di negara ini. Kebebasan mengenakan hijab malah berniqab tidak pernah dipandang hina apatah lagi diambil tindakan dan dikenakan denda seperti di luar negara. Namun begitu,wanita-wanita muslimah kita masih tidak mahu mengenakan hijab atas pelbagai alasan yang memperlihatkan diri mereka seolah-olah mereka sendirilah yang 'meludah' hijab itu.

Kisah Di Sebalik Hari Hijab Sedunia.

Kisah yang dikongsikan adalah pengalaman sebenar saudari Nazma Khan, pengasas www.worldhijabday.com & World Hijab Day. Semoga ia menjadi iktibar dan penguat semangat kita untuk terus mentaati perintah Allah dan menyampaikan mesej there is nothing wrong with women wearing hijab.


Berkat usaha saudari Nazma Khan ini, maka lahirlah World Hijab Day yang matlamatnya tidak lain tapi untuk menyampaikan mesej kesedaran kepada masyarakat di luar sana khususnya wanita dari pelbagai golongan dan kepercayaan bahawa hijab bukanlah suatu bentuk penindasan ke atas wanita, tapi ianya merupakan mesej kemuliaan dan penghargaan buat seorang wanita.

Untuk mencapai matlamat tersebut, semua wanita tak kira apapun kepercayaan mereka diseru untuk mengenakan hijab untuk sehari bagi merasai sendiri pengalaman menarik berhijab selain menilai pandangan masyarakat lain terhadap mereka. 

Amazingly! wanita dari pelbagai negara terutamanya negara bukan Islam telah menyahut positif program ini dan mereka turut sama mengenakan hijab untuk menyatakan sokongan mereka ke atas wanita muslimah yang berhijab. Pemakaian hijab bukanlah bermakna anda perlu menukar kepercayaan dan agama anda kepada Islam, tetapi sekadar merasai pengalaman berhijab itu sendiri kerana subhanallah! mereka (non-muslim) turut merasakan ketenangan dan mulia bila berhijab. Pengalaman mereka anda boleh dapati di laman web rasmi WorldHijabDay.

Tidakkah kita berasa malu tatkala bangsa lain yang agamanya bukan agama Islam seiring langkah menyokong pemakaian hijab tetapi kita disini masih ingkar dan bertegas mahu menunggu 'sampai seru' dan 'kerelaan dari hati sendiri'? Wallahi ketahuilah, MENUTUP AURAT itu suatu KEWAJIPAN bagi setiap muslimah dan kita wajib memuliakan perintahNya jika benar kita orang-orang yang beriman.

Peringatan dan muhasabah ini bukan sahaja untuk diri kenit tapi kepada semua wanita muslimah di luar sana. Jika kita telah berhijab, maka jagalah hijab kita jangan ditambah tokok dengan aksesori yang melampaui batas. Jangan dibuat bonggol di atas kepala. Dan jangan pula memakai hijab tetapi masih nampak dadanya, lengannya, bentuk leher dan sebagainya.

Dan, jika kita masih belum mengenakan hijab maka sebelum keluar dari rumah, tetapkanlah hari ini 1hb Februari sebagai tarikh permulaan untuk kita mengenakan hijab KERANA ALLAH! Semoga niat suci kita diredhai Allah, mana tahu Allah redha dengan perbuatan kita lalu kita akan terus berhijab sehingga ke akhir hayat. Wallahualam.

Better awareness. Greater undersandings. Peaceful World - Nazma Khan (WorldHijabDay)

Selamat Hari Hijab Sedunia saudaraku!