Tips Tidak Mengantuk Ketika Berkursus

Wednesday, March 04, 2015


Assalamualaikum!




Oohhh perkara ini memang banyak kali terjadi setiap kali berkursus. Terutama kalau ko pergi kursus yang hanya banyak bercakap dari melakukan aktiviti. Kelas pulak ber-aircond, lagi sedap kite menguap hehe.

Aku biasa mengantuk dalam kursus. Mungkin terbawa-bawa sejak dari bangku sekolah lagi, tambah dalam kelas Sejarah .. aku mesti mengantuk! hehe. Tapi, ada satu dua kursus yang aku rasa seronok dan puas! Contohnya macam kursus tahun lepas bersama CuteCarry, memang happening dan puas giler! Ade aku kongsikan di blog ni. 


Ada beberapa cara yang biasa kita gunakan untuk takmo bagi mengantuk ketika kelas/kursus. Mana tahan asyik nak menguap setiap 2 minit kan hahaha!


Tips cegah mengantuk dalam kelas/kursus :
  • Sediakan sendiri jajan/cekelat
  • Bawak berborak dengan kawan sebelah sekejap (5 minit)
  • Bawak berjalan sekejap (ke tandas)
  • Pilih kursus yang sesuai (kalau boleh pilih kursus yang ada aktiviti)
  • Elakkan makan sarapan yang 'berat' di waktu pagi
  • Banyakkan minum air masak

Lain kursus lain kaedah penyampaiannya. Kadang-kadang kursus yang sama, tapi penyampaian penceramah jemputan mungkin berbeza dari yang sebelumnya. Kalau dapat penceramah yang seronok, happening, aktif dan berkomunikasi dengan peserta secara aktif, itu memang takda masalah.

So, korang yang sedang dalam kursus atau nak pergi kursus aku ucapkan selamat berkursus ye! ^^



You Might Also Like

9 pengomen comel

  1. gula gula tu..hehehe..kene ade sentiase kan..

    ReplyDelete
  2. saya ni tak kursus pun mengantuk je..heheheh

    ReplyDelete
  3. kadang2 salin nota pun boleh elak mengantuk :D

    ReplyDelete
  4. Saya suka kursus yang pengajar dia pandai handle kelas....at least kenala selit dengan game ke....lawak ke..barula tak ngantuk kan..

    ReplyDelete

Apa kata korang?

DISCLAIMER - Hanimhashim.com merupakan blog peribadi. Segala pendapat yang diluahkan disini adalah berdasarkan dari pengalaman penulis sendiri dan tidak mewakili mana-mana pihak kecuali jika penulis nyatakan namanya di sini. Sebarang perkongsian atau penyebaran apa-apa maklumat dari blog ini samada melalui PRINT SCREEN atau apa saja cara adalah dilarang sama sekali kecuali dengan keizinan tuan punya blog. Tindakan akan diambil sekiranya hak persendirian ini dicabuli. Pendapat penulis tidak semestinya kekal. Terima kasih

Facebook - HanimHashimDotCom

Google+ Followers

COPYRIGHT @ 2016 HANIM HASHIM