Friday, July 17, 2015

# Bila Balik Kampung # Diari Ramadhan Kenit

Salam Aidilfitri Untuk Semua ...


Assalamualaikum!


Alhamdulillah .... alhamdulillah syukur nikmat kepada Allah yang memberi rahmat. Pejam celik pejam celik dah sampai pun kita di tarikh 1 Syawal 1436H. Masa berlalu begitu cepat! Pun begitu, moga semua amalan dan ibadah kita di bulan mulia, Ramadhan diterima Allah hendaknya ....

Tahun ni kami beraya di Perak. Nak cerita perjalanan kami dari KL-Perak tak boleh ...pasai aku ngan anak-anak tidoq sepanjang jalan tak sedaq apa dah hehe. Sebenaqnya, aku diserang selsema dashyat 4 hari sebelum nak balik kampung! Makan ubat elok sat ... pastu datang balik. Rasa macam nak amik MC, tapi megenangkan bapak punya ramai orang kat klinik tu nanti ...aku tak sanggup! Makan je la Panadol dan ubat selsema. Waktu rehat kui 1 aku cari 'port' sat membuta sebelum bangkit solat Lohoq (Zohor)

Cerita pasai keaadaan trafik malam tu, aku pun tak tahu nak cerita lagu mana. Tapi yang aku perasan, Pak Jelan terpaksa masuk simpang Bidor untuk buang air kecik! Dia kata kete nak masuk RnR pun berduyun! Tu je la, pastu aku sambung 'pengsan' balik ..... tau tau ja dah sampai depan umah mak! hahahaha

Dua hari sebelum nak raya, banyak projek yang kami buat ngan mak. Pi market cari barang, pi pasaq kemboja ngan adik kakak ipaq, pi ekspo sampai la operasi masak memasak lauk raya! Fuh ... dah lama tak rasa meriah lagu ni kan ..!




Di kesempatan ini, aku ingin memohon maaf andai ada silap dan salah di mana-mana dari pihak aku. Nak berpantun takda mood dah ... mood nak raya je ni ngeeheeee. Maaf kalau ada yang tersinggung dengan lawak kasar aku atau tersentap dengan bahasa dan lenggok percakapan aku. Ye la ...kadang-kadang mana nak pi tau ... orang nak kecik hati pun macam-macam cara!

Moga Aidilftri tahun ini mengukuhkan perpaduan dan ukhwah sesama kita. Mengeratkan sillaturrahim antara anak dan ibu ayah...antara kita sesama rakyat marhaen. Keaiban yang berlaku kebelakangan ini harap dapat dibuang jauh-jauh dari pandangan kita, jangan sampai ia terus menjadi 'kudis' dalam masyarakat di negara ini. 

Apapun, yang paling penting sat gi ang pa pi beraya umah mak menakan pak menakan jangan lupa salam tangan dengan yang ajnabi ja! Hat bukan ajnabi jangan gatai pi salam jugak ... tak pasti tanyala mak pak dulu hehe.


SALAM AIDILFITRI UNTUK SEMUA DARI KAMI SEKELUARGA. ALHAMDULILLAH ....




1 comment:

  1. Assalamualaikum.. Walaupun dah 5 Syawal, Sha nak ucapkan Salam Aidilfitri buat Hanim sekeluarga.. semoga ceria di Aidilfitri..

    ReplyDelete

Apa kata korang?