Monday, August 10, 2015

# Dugro # Dumex

Bengkel Pemakanan Sihat & Kreatif Dalam Memberikan 'Lebih Lagi Nutrisi' Bersama Dugro!



Assalamualaikum!




Pemakanan yang sihat dan seimbang adalah penting untuk tumbesaran si manja. Pemakanan yang mengandungi nutrisi yang optimum akan menyokong perkembangan menyeluruh anak-anak kita.

Baru-baru ini aku berpeluang membawa Mira menghadiri bengkel penyediaan makanan sihat oleh Dugro di Young Chefs Academy di Desa Sri Hartamas. Sesi interaktif 'Lebih Lagi Nutrisi' Dugro®' eksklusif ini turut dihadiri oleh 15 orang #mommybloggers bersama anak-anak masing yang berusia 3 hingga 6 tahun untuk menggalakkan ibu-ibu dan anak-anak mereka menggunakan kreativiti dalam menyediakan hidangan yang berkhasiat untuk memupuk tabiat pemakanan yang sihat sejak kecil.





Memandangkan ini kali pertama kami berdua berganding tenaga, sudah pastinya dua-dua teruja! Tapi, yang lebih membuatkan kami teruja ialah di bengkel 'Lebih Lagi Nutrisi Dugro®' ini turut menampilkan chef selebriti dan jurucakap Kempen Lebih Lagi Nutrisi Dugro®, iaitu Anis Nabilah

Dalam memberikan yang terbaik untuk anak-anak kita, ia mestilah melalui cara yang mereka suka. Untuk itu, ibu-ibu perlu menggunakan kreativiti dalam menyediakan makanan untuk si manja, agar mereka tertarik untuk menikmatinya. Persembahan makanan turut mempengaruhi tabiat pemakanan anak-anak. Justeru, gunakanlah jenis makanan yang berbeza dari segi warna dan tekstur serta susunkan makan mengikut seni makanan yang menarik. Ini akan menjadikan waktu makan anak-anak lebih mudah.







Chef Anis mengatakan bahawa, melibatkan kanak-kanak dalam penyediaan makanan di daput juga turut dapat membantu. Sebagai contoh, biarkan anak-anak memilih seni makanan yang mereka suka seperti bentuk pokok, wajah lucu, rama-rama dan tunjukkan mereka bagaimana Bekas Nutrisi Dugro® boleh digunakan untuk mempersembahkan idea seni makanan ini dengan cara yang kreatif!

Tanpa membuang masa, semua peserta ibu dan anak diminta untuk melakukan benda pertama yang wajib dibuat sebelum kita nak menyediakan makanan. Apa dia? Yaaaaa .... BASUH TANGAN! hehe





Masterchef Mira dah sedia untuk beraksi!



Di bengkel ini, chef Anis menunjukkan cara penyediaan Nasi Goreng Riang Ria yang sangat mudah untuk diikuti. Sebagai ibu, kita boleh mempelbagaikan kreativiti melalui idea yang menarik untuk memupuk minat anak-anak menyukai hidangan berkhasiat. 



Chef Mira tekun sangat masa ni hehe


Untuk resepi Nasi Goreng Riang Ria ini, ia amatlah mudah untuk disediakan. Dengan menggunakan bekas terap yang comel dan pelbagai bentuk, anak-anak kita boleh melakukannya sendiri. 



Chef Mira sedang memotong buah tomato ceri

Kanak-kanak bukan sahaja mampu berdikari menyiapkan sendiri bekalan makanan ke sekolah, malah mereka akan lebih kreatif menghasilkan idea-idea menarik dalam menghias makanan mengikut tema kesukaan mereka. Seronok melihat ketekunan Mira ketika ini, hampir semuanya dia buat sendiri.

Lagipun, kanak-kanak sangat tertarik pada warna dan aktiviti seperti ini mampu mendidik mereka untuk mengamalkan pemakanan sihat setiap hari



Ibu bantu sikit-sikit apa yang patut je :)


Garis Panduan Pemakanan Malaysia untuk Kanak-kanak dan Remaja mengesyorkan kanak-kanak mengambil dua hingga tiga hidangan susu dan produk susu untuk melengkapkan diet harian kanak-kanak. Jadi ibu-ibu juga boleh melengkapi keperluan nutrisi anak-anak mereka dengan susu untuk membesar. Dugro® Nutri dirumus dengan 100% lebih* DHA, prebiotik IcFOS untuk membantu kesihatan sistem penghadaman yang baik serta protein, kalsium dan vitamin A untuk menyokong pertumbuhan dan perkembangan menyeluruh kanak-kanak.
*berbanding rumusan sebelumnya 





Makanan sihat dan segelas susu mampu melengkapkan keperluan nutrisi anak kita! 



Yeaaaaa dah siap pun Nasi Goreng Riang Ria kami! Mira boleh bawa bekal nasi goreng ni ke sekolah nanti ^^



Chef Mira yang tak tahan godaan susu #Dugro. Terus minum padahal masa ni kena amik gambar dulu haha. Penat ye sayangggg ...:p



Bersama #mommyblogger Yana dan anaknya, Zafirah



Anak-anak sedap makan ayam goreng yang berlebih, ibu-ibu hanya mampu tengok je laaa hahaha :D



Anak murid bergambar dengan cikgu ^^


Jom Sertai Kempen 'Lebih Lagi Nutrisi Dugro®'!

Dugro® mempelawa ibu-ibu dan anak-anak di Malaysia menikmati makanan dan nutrisi dengan cara baru, bermula dengan :

1. Roadshow 'Dunia Lebih Lagi Nutrisi dengan Dugro
® di seluruh negara yang akan berlangsung di lebih 50 lokasi di seluruh Malaysia dan memaparkan permainan dan aktiviti interaktif serta idea seni makanan dan petua istimewa daripada Chef Anis!




2. Roadshow ini juga akan memparkan promosi eksklusif - dapatkan koleksi Bekas Nutrisi Dugro® eksklusif dengan setiap pembelian dua pek 900g Dugro® 5 Nutri! Bekas makanan ini memudahkan ibu-ibu menyediakan makanan untuk anak-anak mereka ke sekolah. Di samping itu, petak berasingan dalam bekas ini juga boleh digunakan untuk menghidangkan makanan dengan cara yang kreatif.

3. Dari 31 Ogos hingga 11 Oktober, ibu-ibu juga berpeluang menyertai 'Peraduan Lebih Lagi Nutrisi' di mana mereka boleh menggabungkan petua-petua Anis Nabilah dengan kreativiti mereka sendiri untuk menghasilkan idea seni makanan sendiri dan memenangi hadiah-hadiah hebat! Ambil gambar karya seni makanan anda dan muat turunkan di halaman Facebook Dugro® 

Seperti yang disarankan oleh Cik Christy Yong, Pengurus Kanan Pemasaran Danone Dumex (M) Sdn Bhd, kesemua usaha ini mempunyai satu matlamat - iaitu untuk menginspirasikan dan membantu ibu-ibu memberikan lebih nutrisi kepada anak-anak mereka untuk pertumbuhan dan perkembangan yang menyeluruh.






Jadi pada kaum ibu di luar sana, jangan lupa untuk lebihkan lagi nutrisi dalam pemakanan anak-anak kita dan jangan ketinggalan sertai peraduan 'Lebih Lagi Nutrisi Dugro®'  

Untuk maklumat lanjut mengenai Dugro® dan kempen 'Lebih Lagi Nutrisi', layari www.dugro.com.my atau hubungi Dumey Careline di  1-800-38-1038




Jom 'Lebih Lagi Nutrisi' untuk pemakanan yang sihat anak-anak kita! 


6 comments:

  1. Wah, Mira ada gaya chef la, boleh bersaing dengan Chef Anis tu ^-^

    ReplyDelete
  2. wahh bestnyaaa.. kalau orang besar boleh join, lama dah ena nak join ekekeke

    ReplyDelete
  3. Seronoknya dapat bawak anak join kelas cenggini...mesti anak pon teruja kan!

    ReplyDelete
  4. a great aktiviti bersama anak :)

    ReplyDelete
  5. memang comel dan cute nasi goreng tu bila dihias-hias.. nak makan pun jadi semangat..!! siap ada strawberry pula tu kat sebelah.... :)

    good job Chef Mira..... :)

    ReplyDelete
  6. anak-anak sukakan benda2 yg comel..hias2 mcm nmpk menarik perhatian...
    mommy kena rajinlaa..hihihi...

    jemput singgah blog Elly, Salam perkenalan dari Elly...
    TABIAT MAKANAN SIHAT UNTUK ANAK...Mommy sayang kalian....

    ReplyDelete

Apa kata korang?