Wednesday, September 23, 2015

# Cerita My Pearls # Informasi Dan Tips

IMPETIGO


Assalamualaikum!


Sudah masuk hari ke 13, luka dan nanah di mulut Mira semakin kering dan pulih. Alhamdulillah nampaknya ada perubahan. Mulutnya dah tak bengkak macam dulu lagi. 

Ibu tertanya penyakit apakah sebenarnya yang menyerang Mira? Tambah masa tu negara dilanda jerebu yang teruk, jadi ibu tak syak apa-apa lagi la melainkan mungkin bibir Mira sekadar kering kerana kurang minum air ....



Di awal kemunculannya .....


Ibu rasa bibir Mira mungkin hanya mengalami kering melampau! Tapi makin lama makin kering pulak bibir tu. Jerawat dengan nanah mula merebak di sekeliling bibir bawah Mira.

Tak sedap hati, Isnin tu bawa Mira gi klinik untuk pemeriksaan. Doktor tak kata apa puncanya, juga tak bagitau apa penyakitnya. 





Semakin teruk ...

Kami bawa Mira ke klinik untuk kali kedua. Kali ni ibu tekad nak tanya doktor apa puncanya bibir Mira jadi begini! Dan doktor kata ... ruam. Ruam ada banyak jenis ruam, ibu takda idea langsung tentang ruam yang menyerang Mira ni! Nak taknak kena buat research lebih sikit la .... dah doktor pun takleh nak bagitau apa namanya ....




Nanah semakin bermaharajalela ... bila pecah, dia jadi kering lalu melekat di situ. Pastu sakit katanya. Ada satu masa tu, Mira menangis depan cermin bila tengok bibir bawahnya penuh dengan nanah dan ulser! Menitis air mata dia sambil cakap, "buuu ... bibir Mira dah hodohhhh ..". Allahurobbi .... sayu tengok keadaan dia ketika tu...

Tapi dalam tempoh kritikal tu, alhamdulillah selera makan Mira tetap seperti biasa. Cuma, bila part nak makan tu, terpaksa suap dengan berhati-hati tanpa sentuh bibir atas dan bawah. 

So, yang kali kedua jumpa doktor tu dia bagi ubat antibiotik 3 botol dan ubat cuci Glycerin. Tapi, Mira taknak letak Glycerin tu ... pedih katanya. Payah nak cuci luka dan buang nanah kering kalau dah pedih. Jadi ayahnya gi beli air garam atau Saline kat farmasi setelah dicadangkan oleh orang farmasi di situ.




Muka berdebar tunggu nak kena cuci luka di bibir. Dah ibu nak cucikan dia tak bagi, bila jumpa doktor, doktor cakap kena cuci jugak ... maka pasrah je la kami berdua huhu. Sakit?? Satu klinik dengar suara dia teriak (nangis)! Dari kecik kena cucuk tak pernah suara begitu punya kuat ...! Memang sakit .... ibu hanya mampu bagi semangat waktu tu dan tenangkan Mira je la .... 

Actually, macam mana aku tahu ia adalah Impetigo

Impetigo, one of the most common skin infections among kids, usually produces blisters or sores on the face, neck, hands, and diaper area.
This contagious superficial skin infection is generally caused by one of two bacteriaStaphylococcus aureus or Streptococcus pyogenes(also called group A streptococcus, which also causes strep throat). Methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA) is also becoming an important cause of impetigo.
Impetigo usually affects preschool and school-age children. A child may be more likely to develop impetigo if the skin has already been irritated by other skin problems, such as eczema, poison ivy, insect bites, and cuts or scrapes.
Routinely washing the face and hands can help prevent impetigo, which often develops when there is a sore or a rash that has been scratched repeatedly (for example, poison ivy can get infected and turn into impetigo).
Doctors can usually diagnose impetigo based on the appearance of the rash. Occasionally, they may need to take a sample of fluid from blisters. Impetigo is typically treated with either an antibiotic ointment or medication taken by mouth.
Impetigo is contagious. It can spread to anyone who comes into contact with infected skin or other items (such as clothing, towels, and bed linens) that have been touched by infected skin. And because impetigo may itch, kids can spread the infection by scratching it and then touching other parts of their body.
When it just affects a small area of the skin (and especially if it's the non-bullous form), impetigo usually is treated with antibiotic ointment. But if the infection has spread to other areas of the body or the ointment isn't working, the doctor may prescribe an antibiotic pill or liquid to be taken for 7-10 days.
Once antibiotic treatment begins, healing should start within a few days. It's important to make sure that your child takes the medication as prescribed. Otherwise, a deeper and more serious skin infection could develop.
While the infection is healing, gently wash the areas of infected skin with clean gauze and antiseptic soap every day. Soak any areas of crusted skin with warm soapy water to help remove the layers of crust (it is not necessary to completely remove all of it).
Keeping skin clean can help prevent impetigo. Kids should wash their hands well and often and take baths or showers regularly. Pay special attention to skin injuries (cuts, scrapes, bug bites, etc.), areas of eczema, and rashes such as poison ivy. Keep these areas clean and covered.
Anyone in your family with impetigo should keep fingernails cut short and the impetigo sores covered with gauze and tape. - source : kidshealth.org
Kalau malas nak hadam semua ... baca je la yang aku highlightkan tu hehe. Memang kebanyakan fakta berkaitan Impetigo adalah sama dengan apa yang Mira alami! Gambar di laman webnya pun sama! So, ibu yakin ... ianya Impetigo!




Apapun, keadaan Mira sekarang bertambah baik dan bibirnya beransur pulih. Luka dan nanah dah takda, tinggal keruping je lagi. Lepas ni, ibu mungkin kena lebih kerap monitor tahap kebersihan Mira dan selalu ingatkan dia untuk :

  • cuci tangan selalu
  • cuci mulut dan lap kering
  • kalau pegang haiwan pastikan cuci tangan lepas tu
  • potong kuku kaki dan tangan serta pastikan tiada hitam dll

Tak pasti lah samada Mira berjangkit dari budak lain, tapi memang ada bersangkut paut dengan kebersihan diri. Dengan kita, bolehlah kita tengok-tengokkan selalu apa yang dipegang, apa yang dimakan ... tapi bila berada di luar sana, kita tak mungkin dapat jaga kesemuanya.

Proses pemulihan mengambil masa hampir 2 minggu juga. Ini adalah pengalaman pertama ibu berhadapan dengan penyakit sebegini. Harap apa yang ibu kongsikan ini dapat memberi manfaat kepada ibu-ibu lain di luar sana seandainya mengalami masalah yang sama.

Wallahualam.

5 comments:

  1. aduh...
    kesian plak tengok.
    pedih jugak tu nk cuci,
    dahler bbir tu tempat paling lembut.
    hope dapat berita baik lepas nie.
    take care Mira

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih uncle shark, dah baik dah alhamdulillah :)

      Delete
  2. Oh...kesiannya...mwnusuk ke hati sakitnya tu ha....macam Dania masa kecik ada kena...tp kat celah2 jari...

    ReplyDelete
  3. aduii tak sanggup nak tgk. kesian mira kecik2 dah tekena.

    anyway, kebersihan total dlm dan luar rmh dan juga kebersihan diri kita haruslah dijaga selalu.

    ReplyDelete
  4. First time dengar pasal Impetigo..

    ReplyDelete

Apa kata korang?