ruangiklan
ruangiklan

Friday, February 06, 2015

Nostalgia Pokok Kelapa

  9 comments    
categories: ,

Assalamualaikum!




Aku tanya apa khabar ... aku tanya apa khabar pokok kelapa ku ... hehe.

Inilah satu-satunya 'harta' kami yang masih ada di Kuantan hehe. Nostalgia pokok kelapa bukti keringat dan kasih sayang yang pernah kami semai suatu ketika dulu di Kuantan :D. Ish ... pokok kelapa ni bukan tempat kami berdating ye ... pe barang nak dating bawah pokok kelapa hehe. 

Semalam Pak Jelan hantar WhatsApp gambar terbaru pokok kelapa kami kat halaman rumah kuarters satu ketika dulu. Pak Jelan tanam masa kakak masih baby lagi. Benih kelapa mawar di'import' dari kampung di Perak hehe. Tak pernah lagi merasa walau sebiji buahnya sehingga kini. Haih ... sedih nengok pokok nyoq dan keadaan rumah kuarters ni. Walaupun hanya rumah kuarters tapi banyak kenangan kami di rumah ni. 

Thursday, February 05, 2015

Sebab Kakak Ditinggalkan Van Sekolah!


Assalamualaikum!


Teringat pengalaman aku ditinggalkan bas sekolah 22 tahun dulu. Time tu aku darjah 2 or 3 ... sekolah petang habis pukul 6.30pm ... letak beg dalam barisan lepas tu 'berterabur' lari bermain ngan kengkawan. Tengah dok seronok bermain tak ingat dah nak maghrib ... orang makin lama makin tinggal sikit. Balik ke barisan beg .. tengok tengok tinggal satu beg je kat situ! Rupanya aku kena tinggal bas ..!!

Takut ... mulala aku nangis teriak giler-giler kat situ sambil teriak "mak ...! mak ...!". Angkat beg toleh kiri kanan kot kot bas aku datang balik ... tapi hampa! Aku nangis lagi ...

Jangan Diulang Lagi

  6 comments    
categories: 

Assalamualaikum!


Dah ditegur banyak kali jangan mintak waktu malam ... time kaki dah jejak dalam umah. Memang ibu takkan turun ke bawah tu dah. Dah kasi peringat ... berbuih mulut dari dalam kereta, tanya apa lagi yang perlu dibeli untuk projek sekolah. Sebab tu setiap kali kakak dan adik masuk dalam kereta, ibu akan tanya soalan yang sama .... "ada homework?". Sebabnya nak kakak dan adik prepare barang ape nak dibeli kot kot kalau ada nak kena beli untuk persediaan esok hari.

Kita ni dah la duduk jauh ... duduk KL tapi sekolah. kerja di Selangor. Setiap hari pukul 6.30am tayar nak kena bergolek dah .. lambat sikit alamatnya memang masing-masing lambat la ke sekolah/opis. Dan memang menjadi kepantangan ibu ... time nak ke sekolah time tu nak menyinggah kedai bagai nak beli itu ini untuk sekolah.



Wednesday, February 04, 2015

Sisters Forever!

  6 comments    
categories: 

Assalamualaikum!


Disebabkan diaorg hanya dua beradik ... suara diaorg la yang 'bermaharajalela' dalam rumah tu. Bergelak ... menangis .... teriak dan macam-macam bunyi lagi dari siang ke malam. 

Kakak tu bukan tak sayang kat adik ... sayang. Kadang-kadang aku tengok dia bersabor je dengan kerenah adik dia. Memula dulu memang dia cepat melenting kalau adik buat something kat dia ... hehe.  Tapi lama-lama tengok, aku plak yang jadi penat haha. Sebab tu aku selalu pesan kat kakak ... itulah adik kakak dunia akhirat. Kalau kakak dan adik gaduh-gaduh selalu, dengan siapa lagi kakak nak berkasih sayang? Besok ibu dan ayah dah takda ... dengan sapa lagi kakak nak bermanja? 


2 In 1

  5 comments    
categories: 

Assalamualaikum!

Dah lama tak menjengah kampung di Perak. Asyik balik Melaka je katanya hehe. Ye la ... dengan bajet yang ciput ni, Melaka ni la yang paling jauh boleh sampai pun hehe. Tapi harga minyak dah turun kan .. so takda alasan untuk tidak sampai ke Perak. Hurmm ... insyaAllah. 

Kakak dan adik pun asyik bertanya bila nak balik umah Tok Perak. Nak jumpa kakak Shikin katanya. Amboii ... korang balik kampung sebab nak jumpa kakak Shikin je ke? Taknak jumpa Tok? hehe. Samala cam ibu dulu ... balik kampung pun sebab nak jumpa dan bermain ngan sepupu. Jumpa Nenek time makan je ((ish ish sh)).

Anyway, hari tu kakak Shikin sekeluarga ada turun KL sebab adik Pak Jelan yang keee ...... 11 kahwin! Kira ni rombongan menyambut menantu dari sebelah pihak lelaki. Tapi sorry, gambo yillek sebab bukan kamera aku hehe. Lepas majlis kitaorg berkumpul di rumah kakak Pak Jelan yang keee ... 7! hehe. Haaa ingat senang ke nak main kira-kira kakak ipaq adik ipaq ni hahaha. Kalau 2-3 orang ipaq gagah lagi nak hafal .... ini sampai 13 orang! hehe. Termasuk yang dah meninggal sebab mereka ada waris juga.


Monday, February 02, 2015

Bila Tinggal Bertiga ...

  6 comments    
categories: 

Assalamualaikum!


Banyak yang perlu dirombak semula. Segala aktiviti dan modus operandi berubah sekelip mata! Kalau dulu Pak Jelan ada membantu ... sekarang aku sengsorang setelkan hal anak-anak dan sendiri. Bukan tak biasa ... tapi dengan batuk yang kejap on-off ni, aku kena pastikan aku ada cukup tenaga nak menghandle dua orang anak dara tu.

Bila dah tinggal bertiga ... semua aktiviti luar terbatas. Semalam tu pun sebab nak pergi Perpustakaan Negara .. tempat tertutup dan selamat. Tapi disebabkan cuti, terpaksa beralih ke taman. Itupun aku sentiasa perhati keliling pastikan anak-anak ada depan mata setiap masa! Kakak jauh sikit pun aku dah terjerit-jerit panggil dia patah balik hehe.




Ini Semua Salah Ibu!


Assalamualaikum!



Dah 2 minggu dia asyik tanya soalan yang sama. Nak dibantah tak sampai hati ... nak diikut hari-hari sekolah, mana sempat nak pergi sana. Tapi semalam kan cuti, so dengan niat tulus ikhlas seorang ibu tidak mahu menghampakan permintaan si anak ... maka, kami tiga beranak pun berangkat la ke Perpustakaan Negara!

Tiga beranak je .... ayahnya dah selamat mendarat di Kuantan untuk jangkamasa yang agak lama. Takpe .. kami dah biasa ditinggalkan demi tugas hehe. Tinggal girl power je la hehe. So, pagi semalam lepas brekpes dan hantar ayahnya ke opis, kami patah balik ke Perpustakaan Negara.

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.