ruangiklan
ruangiklan

Saturday, May 16, 2015

Ini Sebabnya Kenapa Warga Asing Suka Lepak Kedai Dobi Layan Diri!

  5 comments    
categories: 

Assalamualaikum!




Sejak kedai dobi layan diri dibuka di kawasan ni, aku perasan memang ramai warga asing suka duduk melepak terutama waktu petang! Nak kata diaorang datang nak basuh baju...tak nampak pulak bakul baju atau plastik baju dok kat tepi.

Hampa...

  No comments    
categories: 

Assalamualaikum!


Muka monyok .... sebab yang dihajat tak kesampaian. Puas musing satu PJ tapi tak berjumpa tempat yang nak dicari. Frust giler si Mira...dah nak buek cemano!

Akhirnya kami amik keputusan untuk balik ke rumah je la. Kakak lambat lagi nak habis program di sekolah. Ayah pulak nak gi nolong orang angkat barang pindah rumah. Maka, kami dua beranak je la balik naik lrt. Sempat juga dia menge'pau' air ribena kat lrt tadi..hehe. Takpela...asalkan tak buat muncung itik dah!




Petang kang nak kena pergi kedai Mei Meei pulak...haihhh ingat senang ke nak pujuk budak kecik ni? Heeeeee....



Thursday, May 14, 2015

Amaran Untuk Jutawan : Telur Goreng Milik Kami!!!

  21 comments    
categories: ,

Assalamualaikum!

Gila! Memang kerja gila ...! Korang tau tak pasal ni? Kalau dah sampai tahap macam ni, memang patut kena protes! Siapa dia nak ambil hak cipta resepi itu dari kami?? Mentang-mentang dia orang kaya punya wang satu juta ... boleh beli semuanya? boleh miliki semuanya?? Mengarut!

Walaupun aku bukan blogger masakan, tapi aku tak pernah terfikir sampai nak ambil hak cipta resepi telur goreng. Agak-agak la pun nak buat macam tu .... walaupun pada orang lain resepi telur goreng tu hanya ... telur goreng tapi itulah antara makanan kegemaran anak-anak aku!

Bayangkan lah kalau jutawan gila tu ambil hak cipta resepi telur goreng ... kita semua tak boleh nak goreng telur guna resepi biasa yang kita buat. Dah tu .. lepas ni anak-anak aku dah tentu tak boleh makan telur goreng kesukaan mereka. Kesian mereka ....




Sesuatu perlu dibuat ...tak puas hati aku kalau terus berdiam diri! Resepi telur goreng pun nak dikebasnya .. macam takda resepi lain dah ke??? Kenapa perlu nak beli hak cipta semata-mata untuk ibu dia? Kami pun kaum ibu juga! Tak boleh ke kongsi sama-sama??? Haihhh ... ada juga spesis orang tamak macam ni! Grrrr ....!

Tak puas hati ... maka aku join protes awam bersama kaum ibu yang lain hari tu. Bertempat di hadapan bangunan sebuah stesen media terkemuka negara, kami sama-sama membantah kerja gila jutawan ini! 

Apa nak jadi ...jadila!!




Sebagai ibu, kami akan terus berjuang untuk pertahankan hak kami. Dia mungkin jutawan ... dia mungkin kaya ... tapi dia tak boleh beli segalanya! Dan, itu termasuklah resepi telur goreng. 

Hari Jumaat ni, 15 haribulan, keputusan akan diumumkan di One Utama samada jutawan ni dapat memiliki hak cipta resepi telur goreng ataupun tak. Aku nervous nak tengok keputusan ni ... Aku takkan biarkan jutawan ni dapat hak cipta resepi telur goreng!

Telur goreng milik semua ...semuaaaaaaaa! >.<


Dari Anakanda Untuk Ibu

  5 comments    
categories: 

Assalamualaikum!


Hari ni last kakak exam. Paper Pendidikan Seni start lepas waktu rehat kang. Pastu boleh la berehat kejap sebelum sambung exam untuk sekolah agama minggu depannya. Itupun Sabtu ni ada program kat sekolah dari pagi sampai petang. Memang nampak keletihannya ... tapi memang begitulah rutin hidup seorang pelajar kan.

Ahad lepas takda gi mana-mana. Ibu terbongkang di depan tv ... kepenatan. Baru lepas masak siput sedut masak cili api hehehe. Maka, reward untuk diri sendiri adalah tidur terbongkang tanpa gangguan .... muehehehe :p


Wednesday, May 13, 2015

Lagi Blogger Ditetak Mati!


Assalamualaikum!


Hari ni dalam sejarah aku korbankan seringgit lapan posen untuk senaskah surat khabar. Matlamat aku hanya satu ... nak cari berita penting yang dah lama aku nantikan hehe. 

Dalam dok belek-belek tu ....





Perghh...scary gila dik non! Tak sangka blogger pun boleh jadi sasaran kena tetak! Harapnya jangan la ada blogger di Malaysia ni yang ditimpa nasib sebegini ... nauzubillahiminzalik! 


Projek IQRA' - Shopping Raya 2015


Assalamualaikum!





Pernah dengar kempen Shopping Raya? Ia merupakan satu projek kebajikan yang diuruskan oleh Persatuan Kebajikan Projek IQRA' SeMalaysia, sebuah badan amal bukan kerajaan (NGO). Setiap tahun Projek IQRA' akan membantu anak yatim asnaf, anak-anak asnaf dan fakir miskin melalui sumbangan dana dari orang ramai di bawah Kempen Taja Shopping Raya. 

Dan, pada tahun ini Projek IQRA' sekali lagi tampil untuk menceriakan sambutan lebaran untuk 600 penerima yang terdiri dari golongan asnaf dan fakir miskin yang mengambil bahagian. 




Apa itu Shopping Raya 2015?

Shopping Raya adalah acara tahunan yang dilaksanakan oleh Persatuan Kebajikan Projek Iqra’ SeMalaysia bagi memberi peluang kepada orang ramai menyumbang untuk  membantu membeli persiapan menyambut Hari Raya Aidilfitri untuk anak anak yatim , fakir miskin dan asnaf dibawah jagaan rumah kebajikan dan komuniti yang menyertai program-program anjuran kami.
Shopping Raya 2015 adalah kesinambungan projek yang telah berlangsung selama 5 tahun, ini menjadikan Shopping Raya adalah satu aktiviti wajib bagi PROJEK IQRA untuk melaksanakannya.

APAKAH TUJUAN & OBJEKTIF SHOPPING RAYA 2015?
Aktiviti ini adalah bertujuan untuk membawa anak-anak yatim dan komuniti bersama-sama dengan para sukarelawan pergi membeli belah pakaian sempena sambutan Syawal Eidul Fitri.
Selain memberi anak-anak yatim ini merasai kemeriahan membeli persiapan berhari raya, program ini membuka peluang kepada orang ramai untuk melakukan aktiviti kerja amal.
Ringkasnya, melalui acara ini, kami berhasrat untuk;
  • Meringankan beban keluarga anak-anak yatim yang terlibat.
  • Membuka peluang kepada orang ramai untuk melakukan kerja amal.
  • Mendekatkan jurang antara anak-anak yatim dengan orang ramai.
  • Menjadi platform agar masyarakat sentiasa bersatu hati dalam membantu golongan yang kurang bernasib baik.
  • Memeriahkan sambutan Eidul Fitri anak-anak yatim dengan masyarakat setempat.

Nilai Tajaan kempen #shoppingraya2015

Nilai tajaan untuk seorang adalah RM200. Boleh ikut formula dalam poster sekiranya korang nak kongsi-kongsi duit dengan keluarga atau rakan untuk disumbangkan. 

Tapi, seandainya korang nak sumbang lebih dari yang dicadangkan ... alhamdulillah! Moga Allah bukakan pintu rezeki seluas-luasnya untuk korang!


Bagaimana nak taja?

Mudah! Boleh rujuk kat dalam poster di atas. Tapi takpe, aku tuliskan juga di bawah ni untuk memudahkan lagi kerja korang :)

Bank : Maybank
No. Akaun : 5648 1050 4003
Email : info@projekiqra.com


Sebarang pertanyaan, korang boleh call :

Suhaimi : 016-206 5597
Solleh : 017-670 2033
Sharifah : 017-274 8904




Projek IQRA' juga menguruskan beberapa projek lain yang diusahakan oleh rakan-rakan Projek IQRA' di seluruh Malaysia dan luar negara. Kalau korang nak tahu lebih lanjut mengenai mereka, boleh terjah :

Laman Web : www.projekiqra.com
Facebook : Projek Iqra'


Tujuan kempen #shoppingraya2015 ini dijalankan sebelum bulan Ramadhan adalah untuk memastikan kelancaran program yang bakal bermula pada awal Ramadhan nanti. Lagipun kita hendak menaja untuk 600 penerima, sekiranya tak dibuat dari sekarang, dikhuatiri akan melambatkan usaha untuk mencapai target penerima sumbangan. Tujuan mereka hanya satu, untuk berkongsi kegembiraan ini bersama-sama dan Projek IQRA' sedia menjadi medium untuk merealisasikan impian anak-anak asnaf ini.

Lagi satu, nak buat kebaikan tak perlu tunggu Ramadhan kan. Lebih baik mulakan dari sekarang sebab kita tak tahu umur kita boleh sampai takat mana. Entah kan boleh sampai Ramadhan nanti ke tidak ....

Semoga usaha murni ini akan terus mendapat sokongan semua pihak dan menjadi medan dalam membentuk masyarakat yang prihatin dan harmoni.

Aminn ...


Tuesday, May 12, 2015

Kenapa Kanak-kanak Suka Pergi Klinik?

  7 comments    
categories: 

Assalamualaikum!


Srettt sretttt sretttt ... petang semalam. Merengek tak tentu hala dalam kereta. Sentap sepanjang jalan dari Petaling Jaya ke Kuala Lumpur. Diselang seli dengan batuk sehingga bertukar dari suara Sizuka jadi suara Giant. Maka, keluar lah alasan untuk tidak muncul di depan pintu tadika esok (hari ni). 

Lalu, ayahnya kata singgah klinik la ye ...

Muka yang stress tadi bertukar ceria. Happy dengar perkataan klinik! Hingus meleleh pun tak jadi hal .. sabar menunggu sehingga sampai ke destinasi. Nampak pintu klinik berlari terus masuk ke dalam ..! huhu


Monday, May 11, 2015

Beriadah Sepuasnya Di EnerZ Indoor Extreme Park!


Assalamualaikum!




Minggu lepas, aku berkesempatan membawa keluarga beriadah di EnerZ Extreme Indoor Park, Subang Jaya. Kebetulan pulak dapat jemputan dari blogger +Bro Framestone hehe. Lagipun, ramai blogger yang dah sampai sini kan ... teringin juga nak bawa anak-anak aku melompat di sini hehe. Bagi kakak peluang nak bergembira dan bermain sepuasnya sebelum nak hadap kertas peperiksaan minggu depan heeee :D

Siput Sedut Masak Cili Api


Assalamualaikum!


Tetiba otak blur takleh mikir nak masak apa semalam. Anak-anak dah 'booking' ikan goreng awal-awal ... tapi lauk untuk diri sendiri dan suami tak da idea lagi! Takpe ..kita gi kedai Zam dulu ... tengok apa ada kat sana. 

Maka, berjalan kaki la kami tiga beranak ke kedai Zam. Badan masih sakit-sakit lagi ni ... habis pecah lelemak di badan dek kerana melompat sakan kat event kelmarin ekekeke. Tapi, tugas sebagai ibu dan isteri tetap berjalan seperti biasa. Hari Sabtu dah makan kat luar ... so hari minggu kenala masak kannnnn.

Sampai kedai Zam, buat 'tawaf' keliling dulu ... pusing punye pusing kat peti-peti sejuk beku tu ... tetiba terpandang pada sebungkus siput sedut atas rak. Hurmm ... ni kalau masak lemak cili api pun sodap ni! Tenung dulu isi dalam dia ... masih hidup ka atau dah mati. Kang terbeli yang mati punya pulak ... takleh nak makan!

Sekilo RM9 ... mahal ke? Aku pun tak pasti pasal bukan selalu beli benda ni. Kira laki bini nak makan ... rembat je la sebungkus! hehehe....


Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.