ruangiklan
ruangiklan

Friday, May 22, 2015

Perlukah Mereka Belajar Seni Mempertahankan Diri?


Assalamualaikum!




Semalam di kedai dobi layan diri .... dua beradik ligat bermain di kaki lima kedai. Tak kira masa, tak kira tempat ... ada ruang dan peluang pasti digunakan untuk bergerak dan bergerak dan bergerak! haha. Payah nau nak suh duk diam macam perempuan Melayu terakhir .... adeeeeee je akal tu nak buat sesuatu!

Terfikir ... perlukah aku menghantar mereka masuk kelas seni mempertahankan diri? Biasa dalam umur macam ni, budak-budak mudah belajar benda baru. Lagipun, dengan senario semasa dan kebejatan yang sedang 'bernanah' dalam masyarakat kita hari ni ... aku rasa aku memang patut bagi mereka 'senjata' untuk mempertahankan diri. 

Rahsia Telur Goreng Yang Garing & Beraroma Hanya Dengan Planta!

  13 comments    
categories: , ,

Assalamualaikum!


Telur goreng merupakan hidangan kegemaran sejak dahulu lagi. Bukan saja ianya mudah disediakan, malah kelazatannya menjadikan ia pelengkap hidangan makanan yang menyelerakan! Kalau makan nasi bersama telur goreng dan kicap ...perghhh memang bertambah-tambah nasi kan hehe.

Kini telur goreng boleh didapati dalam hampir apa jua bentuk hidangan, dari sandwich, sepinggan nasi goreng mahupun nasi lemak. Dan, yang paling menariknya bila telur digoreng bersama marjerin Planta!


 


Tak hairanlah beberapa hari sebelum majlis ni terdapat desas-desus bahawa seorang jutawan telah menawarkan RM1 juta untuk membeli hak cipta resspi telur goreng! Ini memang mengejutkan kaum ibu sehingga terjadinya protes awam tu. Tapi rupanya, telur goreng yang dimaksudkan itu sebenarnya adalah resepi #telurgorengplanta!

Apa keistimewaan telur goreng Planta sehingga menjadi rebutan jutawan tu? Rahsia sebenar akhirnya terjawab di majlis bersama Planta bertempat di One Utama Shopping Centre minggu lepas! ^^

Planta, jenama marjerin terkemuka dan dipercayai oleh rakyat Malaysia sejak turun temurun, hari ini meraikan keenakan resepi goreng telur. Kenapa telur goreng? Kerana telur goreng merupakan makanan kegemaran rakyat Malaysia, dan telur goreng yang garing, kurang berminyak dan enak adalah kesukaan ramai terutamanya anak-anak kita! #telurgorengplanta





"Semua orang boleh menggoreng telur. Telur goreng adalah salah satu resepi yang paling mudah dan cepat untuk disedaiakan - jadi kenapa memilih telur goreng yang berminyak, kurang garing tanpa keenakan? Hanya dengan satu sudu Planta, keenakan telur goreng boleh diubah dengan serta merta apabila dimasak dengan marjerin Planta yang harum aromanya.

Planta bukan sahaja mempunyai rasa yang tersendiri, ia juga memberi tekstur garing berserta aroma yang menyelerakan. Hasilnya, telur goreng yang dimasak tampil sempurna, tanpa kesan minyak yang berlebihan dan penuh kelazatan," kata Joel Lim, Pengurus Jenama, Kategori Makanan, Unilever (M) Holdings Sdn Bhd.


Sebagai seorang yang suka makan telur goreng sejak dari kecil lagi, hidangan telur goreng memang dah jadi hidangan wajib untuk aku sekeluarga. Tambah sekarang, anak-anak pun cukup suka makan telur goreng yang menggunakan Planta ... rasa dan aromanya memang membangkitkan selera kami anak beranak!

Sebab itu, kalau nak dapatkan telur goreng yang sedap dan garing aku pasti akan gunakan marjerin Planta. InsyaAllah memang cepat habis nasi sepinggan hahaha.





Mama selebriti, iaitu Sharifah Sofea dan Chef Zaidah turut berada di majlis tersebut berkongsi pengalaman indah bersama Planta. Memang jenama Planta ni dah sebati dalam masyarakat Malaysia kan, malah Planta turut digunakan dalam masakan dan kuih muih tak kira musim!

Selain itu, Chef Zaidah dan Sharifah Sofea turut menunjukkan demonstrasi menggoreng telur menggunakan Planta. Kalau nak dapatkan telur goreng yang garing, sedap dan kurang berminyak gunalah marjerin Planta! ^^





Oh ya, seorang lagi mama selebriti iaitu Irma Hasmie turut dijemput memeriahkan majlis hari tu. Alhamdulillah, semakin gojes Irma Hasmie walaupun selepas melahirkan anak keduanya hehe.





Pada acara itu, orang awam dan pihak media turut diberi peluang untuk menyertai Perang "Resepi Telur Goreng". Aku juga diberi peluang untuk merasa dan meneka sendiri perbezaan telur yang digoreng dengan Planta dan telur yang digoreng menggunakan minyak masak melalui ujian rasa. Kena pakai penutup mata.

Lepas tu, undi telur goreng mana yang sedap! ^^

Apa yang kami undi adalah berdasarkan bau telur goreng dan rasanya.





Selesai sudah ujian rasa, dan kini tiba masanya untuk mengira undi telur goreng mana yang menjadi pilihan kaum ibu di Malaysia. Kaum ibu juga berdebar menantikan keputusan ini ...kerana bagi mereka, resepi telur goreng yang sedap pasti menjadi pilihan dan kesukaan anak-anak mereka.





Dan, ternyata undi majoriti telah memihak kepada telur goreng Planta! Kini, terbukti Planta berjaya menambat hati kaum ibu dan anak-anak di Malaysia. Aroma, kelazatan serta tekstur garing yang ada pada telur goreng tersebut menjadikan ia hidangan yang paling digemari masyarakat Malaysia. Syabas Planta dan tahniah kaum ibu kerana berjaya mempertahankan resepi telur goreng Planta dari dirampas oleh jutawan itu! Yeay untuk #telurgorengplanta! ^^










Kini anak-anak kita boleh menikmati telur goreng Planta sebebasnya kerana resepi telur goreng Planta adalah milik semuaaaaa! ^^

Untuk maklumat lanjut mengenai Planta atau resepi telur goreng Planta, sila layari :





Marjerin Planta kini boleh didapati di semua pasaraya seluruh negara dengan harga runcit termasuk GST :


RM4.90 - 240gm

RM8.40 - 480gm


Thursday, May 21, 2015

Restoran A&W PJ PALM Kini Dibuka!

  4 comments    
categories: ,

Assalamualaikum!


Tanya kak Tun ... tolong bagi cadangan sikit nak makan apa sat gi? 

Tu ...gi nasi kandar tu ..

Takmo ... 'tong' saya kecik. Nanti makan tak habis ...

Eleh ... takda maknanya eh. Hari tu yang ko beli nasi pastu beli burger jugak tu amendenye???

Dengggggg! Hampeh tau kak Tun ni hahaha! Hari tu sebab aku terrrrrlampau lapar. Tapi burger tu aku share ngan Pak Jelan gak kan. Stetmen pertahanan diri ni ...wakaakakaka!

Tetiba kak Tun tersebut 'A&W' pulak. Gi la Nim .. baru bukak je kan kat bawah tu...gi la....

Hurmm .... ok gak tu. Saje try ... sebulan sekali je pon hehe. Eh silap, dah berapa bulan tak menyinggah dah ni hehe. 


Tak Padan Langsung ...!

  3 comments    
categories: 

Assalamualaikum!


Teringat zaman aku kecik-kecik dulu .. mak bagi duit belanja lima posen untuk sekolah tadika Islam dan seringgit untuk sekolah rendah. Walaupun duit belanja ciput je mak bagi tapi makan tetap cukup ... tetap boleh beli pensel tekan-tekan ... boleh beli eksrem!

Sekarang ... budak kecik pun dah pandai main duit! Habis, nak beli roti pun kena GST maaaa haha. Seringgit tak cukup katanya ...haishhh! Bagi aku seringgit tu stendet la untuk budak-budak tadika macam Mira kan. Apa lagi yang perlu dibeli pon ... petang ibu dah sponsor roti vanilla ... kadang-kadang eskrem kon ... kadang-kadang satay ikan. Selera 'besar' betul cikenit aku ni huhu ....


Wednesday, May 20, 2015

Kipas Meja ... Ini Menarik!

  4 comments    
categories: 

Assalamualaikum!




Pertama kali bertentang mata dengan si 'dia' .... aku dah tertarik! Lain dari yang lain .. cantik ... comel ....elegan ... bergaya! Yang penting beranginnnn je bila tala muka kat 'dia' .... muehehehe. Perghhh ... ini kalau letak kat meja aku pun cantik gak ni! hehe.

Lalu kurisik tuan empunya ....

Mira

  2 comments    
categories: 

Assalamualaikum!




Minggu lepas ... berdua dengan Mira masuk shopping mall. Perrghh ... tak menang tangan nak handle budak kecik sorang ni! Semua kedai dia nak masuk ... semua benda dia nak pegang. 

Berjalan sama dah takmo pimpin tangan .... lebih suka bebas bergerak sendiri dan berlari sana sini. Kalau berjalan dengan dia, mata ni tak boleh berkelip walau sesaat! Kena ngikut mana je dia pergi.... kena ngekor mana dia masuk!

Tuesday, May 19, 2015

Jungle Gym Playland : Bukan Sekadar Tempat Riadah


Assalamualaikum!


Kakak baru lepas habis peperiksaan pertengahan tahun minggu lepas. Jadi, inilah masanya untuk melepaskan stress 'berbakul-bakul' yang terpendam begitu lama hehe. Selepas berhempas pulas menghadapi peperiksaan, aku bawa diaorang bergembira sambil beriadah di Jungle Gym Playland minggu lepas!




Jungle Gym Playland ni terletak di Bangsar Shopping Centre dan merupakan taman permainan kanak-kanak yang berkonsepkan dalam bangunan (indoor). Walaupun ini merupakan pertama kali kami menjejakkan kaki disini, kakak dan adik dah tak sabar nak berekplorasi apa yang best kat dalam ni! Tengok dari luar pun dah nampak menarik ... tapi apa yang ada kat dalam Jungle Gym ni?

Haaa ... jom masuk! ^^



Si Mira buat persembahan 'silat' depan pintu masuk ....hahaha! Eksaited sangat budak ni hehehe ....



Perghh! hilang terus stress masuk sini! hehe. Macam-macam adaaaaa ....! Antara permainan yang terdapat di Jungle Gym ni adalah :
  • Ball pit
  • Slides
  • Crawling tunnels
  • Trampoline
  • Air guns
  • Activity boards

Yang bestnya, Jungle Gym ni sesuai untuk kanak-kanak berumur 2 tahun ke bawah dan dari 2- 12 tahun. So, ibubapa yang ada anak kecil tak perlu risau untuk bawa anak-anak ke sini. Tambahan pula, tempat ni dibina mengikut piawai keselamatan antarabangsa. 

Oh ya, Jungle Gym ni telah pun beroperasi di Bangsar Shopping Centre sejak 8 tahun yang lepas. Woww! memang dah lama ...cuma aku je baru tahu hehe. Dan yang menariknya di sini, ibubapa boleh duduk berehat menikmati makanan di Jungle Cafe sambil anak-anak mereka bebas bermain di dalam. 

Untuk yang berumur lebih dari 12 tahun, tak perlu fikir banyak! Jungle Gym turut menawarkan aktiviti in-line skating untuk korang hehe. Aku dah pun mencuba minggu lepas ... perrghh! memang gian main skating ni hehe. Maklumla ... dah 18 tahun aku 'pencen' main haha! Tapi hari tu, memang aku tekad nak cuba jugak ^^




Perghhh ...dengan konfidennya aku menyarung kasut rollerblade. Tapi dalam hati nervous takleh cakap laaa! haha.




Biarlah gambar yang berbicara haha. Walaupun dah 18 tahun kutinggalkan permainan ni, tapi masih mampu berdiri dengan dua kaki hehe. Aku memang galakkan kakak try in-line skating ni ..dan ternyata dia pun sukakannya! 

So, kalau korang nak cuba aktiviti yang menyeronokkan ni korang boleh datang di Jungle Gym, Bangsar Shopping Centre ni. Tak kisah newbie atau pro ... korang boleh main kat sini. Mereka juga menyediakan sesi latihan dengan bayaran yang minimum.




Aksi berani oleh adik-adik kita berskating hari tu hehe. Diaorang ni memang dah pro ...takat lompat-lompat atas badan orang tu senang je hehe. 


Dan, ini part yang paling best! Jungle Gym bukan sekadar tempat bermain dan beriadah untuk kanak-kanak dan orang dewasa tapi di sini juga korang boleh adakan jamuan makan ulangtahun hari lahir untuk anak-anak korang! Kiranya macam one-stop party center gituuuuuu! hehe.





Mereka menyediakan pelbagai pakej jamuan yang menarik bermula dari RM58 sehingga RM3000 untuk tema parti yang unik dan sesuai dengan bajet kita. So, kita tak perlu risau tentang penyediaan makanan dan sebagainya sebab di Jungle Gym, mereka akan uruskan segalanya dari hiasan, makanan, goodies bag, magic show, persembahan badut serta aktiviti untuk kanak-kanak sebagai satu kenangan sambutan hari lahir terindah! 








Ohsem kan! ^^

Dan ini promosi terbaru dari Jungle Gym :


1)    Free Admission on your Birthday



2)    Green Day every Wednesday



Istimewa bulan Jun 2015:

1)    Kids Market Place on 5 June 2015




2)    Health Fair on 12 June 2015



Kalau korang nak tau lebih lanjut mengenai Jungle Gym ni, korang boleh layari :

Laman Web : www.junglegym.my


ATAU

korang boleh datang sendiri ke lokasi :

JUNGLE GYM
Level 4, Bangsar Shopping Centre
No.285, Jalan Maarof, Bukit Bandaraya,
59000 Kuala Lumpur.
No. Tel : +6012-3911 529 / +603-2282 2643



Monday, May 18, 2015

Projek Hadiah Untuk Cikgu

  7 comments    
categories: ,

Assalamualaikum!




Semalam dari Subang, singgah kejap kat Space U8 nak cari hadiah untuk cikgu-cikgu kakak dan adik. Kad ucapan masing-masing dah buat awal ... tinggal nak pilih hadiah je. So, senang citer kami ke MR D.I.Y!

Sunday, May 17, 2015

Bundle Pun GST??

  2 comments    
categories: ,

Assalamualaikum!


Lama dah tak menyinggah kedai bundle. Semalam lepas habis mendobi, singgah jap la kat kedai bundle yang selalu aku pergi tu. Kot-kot ada stok terbaru yang cantik-cantik dan berpatutan ... boleh rembat sehelai dua kan hehe.

Sekali tudiaaaaa...! 


Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.