ruangiklan
ruangiklan

Saturday, July 11, 2015

Buka Puasa Hari Ke 24


Assalamualaikum!


Teringin...teringin pulak tekak ni nak makan asam pedas ikan tenggiri. Pastu terbayang² pulak sayur sawi cina masak ngan tofu ...perghh!!

Nak balik Melaka lambat lagi, memang boleh bikin meleleh ailio kalau berterusan terkenang² macam ni! Lalu semalam aku singgah sat kat kedai Zam untuk misi cari ikan tenggiri.

Cari punya cari alangkah hampanya ... ikan tenggiri lembik yang aku tengok ada dalam bekas tu. Jam dah dekat nak kul 7 tak sempat la nak berkejar ke kedai lain dah.

Akhirnya ikan kembung la yang aku pilih. Jadikla...dari takda langsung! Asam pedas ikan kembung ...yang penting aku mesti masak asam pedas ikan kembung untuk buka puasa! Huhu....


Asam pedas ikan kembung


Sawi Cina tumis air - letak tepung jagung , tofu dan cendawan


Alhamdulillah... 

Friday, July 10, 2015

Apa Perlu Buat Bila Kita Terlanggar Kereta Orang?

  7 comments    
categories: 

Assalamualaikum!


Tak tahu la kenapa kerap sangat jadi begini. Dalam tahun ni saja dah banyak kali terkena macam ni ....! Keriangan semangat Ramadhan dan Raya hampir-hampir terkubur gara-gara insiden semalam. Mujurlah tiada kemalangan jiwa yang serius.....!

Kita dah bawa cukup cermat dan berhati-hati, tapi terkena jugak. Nak kata sistem brek bermasalah elok je tekan brek. Nak kata lampu belakang tak berfungsi terserlah warna kemerahan bila brek ditekan. Nak kata kami pandu macam orang mabuk elok je duduk dalam barisan dan ikut kereta depan dengan jarak yang sesuai! 

Kalau nak diceritakan kisah kena 'cium' dari belakang ni ... memang banyak! Ada yang aku ceritakan dalam blog, ada yang aku pendamkan aje ...sebab malas nak ulang benda yang sama. Tapi, kali ni situasinya berlainan sama sekali huhu. Selalunya aku yang baran dan cepat marah kalau orang terlanggar dari belakang ni ... dan Pak Jelan la yang menenangkan aku.


Thursday, July 09, 2015

Advertorial - Pengalaman Baru!


Assalamualaikum!


Ini cerita bulan Mei lepas, tapi baru sekarang rasa nak kongsi di sini hehe. Inilah pertama kali dalam hidup aku dapat tengok muka sendiri dalam suratkhabar! hehe. Alhamdulillah ... ini semua memang pengalaman baru bagi aku yang sememangnya menantikan saat-saat begini ...walaupun ianya sekadar iklan! hehe.

Teruja? maunya tidak! haha ... tapi takda la sampai nak abadikan dalam bingkai gambar bagai! Keratan asalnya pun dah ke mana aku campakkan hehe. Yang ada pun ni ha, dalam henpon .. sempat aku tangkap gambarnya. Sebelum gambar ni pun aku buang, baiklah aku abadikan dalam blog, kalau tak ... kempunan kak long! hehe



Buka Puasa Hari Ke 21


Assalamualaikum!


Buat pertama kalinya aku rasa bahagia semalam sebab ... kami tak jejak kaki langsung ke bazar ramadhan ... haha. Sampai rumah dalam pukul 6.15pm .. lebih awal dari biasa walaupun Federal trafik sesak luar biasa!

Pak Jelan tanya nak gi bazar ke tidak, aku dengan tegas menjawab 'tidak' ... takmo gi bazar! Nak masak pulak ..! Kembang tekak asyik membeli je. Makin menipis dompet dah ...ni nak balik kampung lagi ni ... kang melopong masing-masing tak lepas nak bayar tol hehe.


Wednesday, July 08, 2015

Jom Kongsi Raya Bersama Zul Ariffin & Senheng!


Assalamualaikum!




Kalau nak cari barangan elektrik, aku pasti akan ke kedai elektrik Senheng. Sebab apa? Sebab di Senheng ada pelbagai pilihan barangan eletrik berjenama dan berkualiti di bawah satu bumbung, memberikan pengalaman membeli belah yang selesa kepada pelanggannya. Tak perlu keluar masuk kedai lain lagi dah ... !

Sempena Syawal yang bakal menjelang, Senheng ingin mengajak korang kongsi kemeriahan beraya bersama Zul Ariffin! Untuk makluman, pelakon Zul Ariffin adalah duta baru Senheng! Perghh peminat Zul Ariffin mesti suka ni! hehe




Raya ini, Senheng menawarkan promosi hebat untuk semua pelanggannya di seluruh Malaysia.  Antara tawaran hebat yang korang tidak patut lepaskan ialah sekarang Senheng menawarkan 0% kadar interest untuk pembelian di mana-mana cawangan Senheng melalui kad kredit selama 36 bulan!

Maknanya, kalau korang berbelanja di Senheng menggunakan kad kredit dari perbankan terpilih seperti Citibank, RHB, CIMB, Public Bank & Hong Leong Bank korang akan menikmati kadar 0% untuk 36 bulan bayaran ansuran bagi barangan yang dibeli (T&C applied)! Ohsem kan!



PERBELANJAAN MINIMUM :

CITIBANK (SEHINGGA 36 MONTHS RM1,000 & KE ATAS)

RHB (SEHINGGA 36 MONTHS RM1,000 & KE ATAS)

CIMB (SEHINGGA 36 MONTHS RM2,000 & KE ATAS)

PUBLIC BANK (SEHINGGA 36 MONTHS RM1,000 & KE ATAS)

HONG LEONG (SEHINGGA MONTHS RM2,000 & KE ATAS)



Wow! tawaran yang gempak dari Senheng khas untuk korang sempena Raya ni. Kalau korang punye oven dah rosak ke, atau teringin nak tukar peti ais baru ke bolehlah ajak mak dan ayah ke kedai elektrik Senheng untuk nikmati promosi dan tawaran harga yang hebat!

Tempoh promosi dari 15hb Jun sehingga 31 Julai 2015! Jangan tunggu lagi dah ... serbu Senheng hari ni tau! ^^

Untuk maklumat lanjut mengenai promosi Jom Kongsi Raya Bersama Zul Ariffin, layari www.senheng.com.my atau Facebook Senheng


SENHENG Berbeza .... Memang Berbeza!


Katakan Tidak Pada Baju Raya Pelik!

  2 comments    
categories: ,

Assalamualaikum!


Jarang sangat dia nak ngomel pasal baju raya sendiri. Takda apa yang nak dibincangkan pun melainkan warna dan jenis kain. Setiap tahun ... hanya warna bertukar, tapi coraknya tetap sama gitu la ...

Tapi sejak dua menjak ni, aku tengok baju Melayu dah takda rupa macam baju melayu. Macam-macam trend dan corak pelik yang menyakitkan mata bila melihat koleksi-koleksi terbaru ni. Serius ... memang tak boleh diterima akal baju Melayu dibuat sebegitu rupa!

Kengkadang pelik jugak tengok orang Melayu ni, benda dah cantik asalnya ...dia pergi tukar jadi sampai pelik macam tu! Omputih tu tertarik pakai baju Melayu kita disebabkan keaslian pada rekabentuk yang sopan dan segak. Dah, kalau kita gatal gi ubah keaslian tu menjadi trend yang pelik-pelik dan ketat metat ... bukan namanya baju Melayu dah la.

sekadar gambar hiasan

Tuesday, July 07, 2015

Projek Biskut Raya 2015 : Orange Shortbread


Assalamualaikum!


Ok ... ada kesilapan berlaku sebenarnya! Sebenarnya aku bukan nak buat biskut Orange Shortbread ... tak terlintas langsung pun nak buat! Tapiiiiiiiii .... bak kata pepatah, apa yang kita inginkan tak selalunya kita dapat. Dan, kadang-kadang kita perlu belajar menerima sesuatu yang baru dalam kehidupan ini .... mana tahu yang baru itu barangkali lebih baik untuk kita ....

Haaaa hok aloh ...apa yang aku merapu di atas tu?? hahaha. Okla ok la takmo merapu banyak sangat, nak tahu cerita penuh terjah SINI. Inilah biskut raya yang telah tinggal separuh balang setakat hari ini! Sapa punya keje? .... suspek utama ialah kakak! hehehe. Dia punya selera kat biskut raya, boleh bikin aku risau ...takut-takut time raya nanti biskut raya kat umah ni habis licin dikerjakannya! Alasannya ....ibu punye biskut oren ni sedapppp! Ooohhh ..kemain puji kita ye ...ibu dah habis 'kembang' dah ni kak ...tak larat nak tukar seluar dah muahahaha!




ORANGE SHORTBREAD

BAHAN-BAHAN

200gm butter (i is guna buttercup)
100gm gula kastor
30gm nestum kisar
30gm tepung kastard
1 sudu air sejuk (peti sejuk)
2 sudu bijan
40gm tepung jagung
260gm tepung gandum (yang telah diayak)
1 sudu perasa oren (i is guna star brand)

HIASAN

kelapa parut halus
manik berwarna warni
1 ketul coklat putih

CARA-CARA

1. Putar butter bersama gula kastor sehingga sebati. Masukkan tepung jagung, tepung kastard, nestum dan bijan. Kemudian masukkan air sejuk dan perasa oren dan putar lagi. Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit dan putar hingga adunan menjadi doh.

2. Dengan menggunakan acuan yang sesuai, terap doh tadi dan susun dalam dulang pembakar sehingga siap kesemuanya. Sementara tu, panaskan oven dahulu untuk 5-10 minit.

3. Dulang pembakar dimasukkan dalam oven dan suhu disetkan pada 145°C selama 25 minit. Setelah masak, keluarkan dulang pembakar dan biarkan ia sejuk sekejap.

4. Di dapur, panaskan coklat putih dalam periuk sehingga cair. Cara nak buat,isi air dalam periuk/kuali dan letakkan periuk lain dalam air mendidih tu. Masukkan coklat dalam periuk dan kacau coklat tu sampai ia cair. Kemudian tutupkan apinya. Sediakan berus lukis (yang baru la) untuk sapu coklat pada biskut.

5. Campurkan kelapa parut dan manik berwarna warni dalam satu mangkuk, gaulkan ia rata. Ambil berus dan celup dalam coklat putih, sapukan di atas biskut tadi. Kemudian tekan biskut tu dalam campuran kelapa parut dan manik. Ulang prosesnya sehingga siap. Jika coklat putih dibiarkan mengeras, ia perlu dicairkan semula untuk memudahkan proses sapuan.

6. Biskut siap dan sedia untuk disimpan dalam bekas kuih atau dimakan.




Seronok juga bila anak-anak turut membantu di dapur. Tambah bila diaorang tengok biskut tu cantik pulak tu, memang automatik sukarela nak buat sama. Masuk dalam mulut pun sukarela jugak la jadiknya ....muahaha!


SELAMAT MENCUBA! ^^



Monday, July 06, 2015

Buka Puasa MYMahsuri Bersama Pemenang Masak dan Menang

  2 comments    
categories: ,

Assalamualaikum!


Walaupun kita sudah memasuki minggu ke tiga menjalani ibadah puasa, namun sambutannya sangat sederhana tapi meriah. Sempena bulan Ramadhan yang mulia ini, aku berpeluang menghadiri majlis buka puasa bersama pemenang Masak dan Menang untuk minggu ke lima anjuran Mahsuri bertempat di Pusat Jagaan Cahaya Kasih Bestari, Shah Alam.

Walaupun ini merupakan kali pertama aku menyertai majlis bersama Mahsuri, namun diri ini sangat teruja dan bersyukur dapat bertemu dan berbuka puasa bersama-sama penghuninya di sana. 




Dan semestinya, kakak dan adik turut bersama merasai pengalaman berbuka puasa bersama kakak-kaka dan abang-abang di sana. Pada petang itu, majlis dimulakan dengan aktiviti permainan seperti kerusi berirama, Balloon Pop dan Mencari Harta Karun Mahsuri.

Untuk makluman, pertandingan Masak dan Menang telah bermula dari 28 Mei sehingga 8 Julai 2015, di mana seramai 24 orang pemenang telah dipilih untuk meraih hadiah RM500 hasil ciptaan resepi Buka Puasa menggunakan produk Mahsuri. Setiap minggu, empat orang pemenang akan dipilih dan mereka berpeluang menerima hadiah serta berbuka puasa bersama-sama anak-anak yatim di empat buah pusat jagaan, antara :

  • Pusat Jagaan Rumah Kesayangan (20 JUN 2015)
  • Rumah Kebajikan Baitul hidayah ( 27 JUN 2015)
  • Rumah Amal Kasih Bestari (4 JULAI 2015)
  • Rumah Nur Sakinah (11 JULAI 2015)






Sementara itu, kanak-kanak dari Pusat Jagaan Cahaya Kasih Bestari turut dihiburkan dengan persembahan badut oleh Awang The Clown yang pandai menggamatkan suasana petang itu dengan jenaka dan magiknya. Memang teruja masing-masing melihat aksi magik dari uncle Awang kita tu hehe.


A video posted by Hanim Hashim (@wanimira) on









Dan, inilah pemenang kita! Cik Syazwani salah seorang pemenang yang membawa pulang RM500 untuk minggu ke lima.

Pemenang lain yang tersenarai untuk minggu ke lima :

  1. Zamzarina Bt Zakaria
  2. Khairuddin Muhammad
  3. Shazwani Binti Shahrom
  4. Faizal Zainuddin





Sementara menunggu waktu berbuka, rakan selebriti kita turut menghulurkan nasi ambeng untuk para tetamu. 



Beginilah rupanya Nasi Ambeng Wak Minah ye. Ni pertama kali aku cuba nasi ambeng ni ... memang sedap! Ada dua pilihan ayam, iaitu ayam goreng berempah dan ayam masak kicap. Semestinyalah aku pilih ayam kicap sebab menggunakan kicap Mahsuri!




Bergambar kenangan bersama anak-anak dari Pusat Jagaan Cahaya Kasih Bestari. Terpancar kegembiraan di wajah anak-anak ini, moga mereka terhibur pada hari tu.

Bagi yang ingin menyertai kontes Masak dan Menang bersama Mahsuri, korang masih berpeluang lagi. Untuk maklumat lanjut, korang boleh layari www.facebook.com/MyMahsuri


Projek Biskut Raya 2015 - Tart Nenas Gulung


Assalamualaikum!


Pagi raya tak lengkap kalau takda kuih tart nenas kan. Selain biskut Dahlia & Semperit, tart nenas juga merupakan juadah wajib yang mesti ada di setiap rumah setiap kali hari raya. 

Tart nenas dah melalui pelbagai revolusi, dari pelbagai warna menarik ke penambahan perasa. Dulu mak mak kita guna inti nenas je tapi sekarang ni dah ada blueberry tart la .... raspberry tart la. Namun, aku tetap setia dengan tart nenas sebab yang asli dan asal itulah yang terbaik!hehe

So, tahun ni aku buat tart nenas jugak. Memula aku buat dulu, ia agak mengundang sedikit stress sebab tangan kita ni dah la tak berapa nak lentok, kadang-kadang bunga tu jadi pecah-pecah pulak. Tapi, bak kata pepatah 'latihan membawa kepada kesempurnaan' kan hehe. Satu adunan aku dapat dalam 112 biji tart nenas ...alhamdulillah 


Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.