ruangiklan
ruangiklan

Saturday, July 18, 2015

Eksiden Malam Raya Pertama


Assalamualaikum!

Kemalangan...kat mana-mana pun boleh berlaku. Sedangkan sebesar besar 'burung' pun boleh ditembak jatuh, inikan pulak.....

Kejadian berlaku malam tadi time nak maghrib. 'Pusingan U' yang dibuatnya tak berapa sempurna menyebabkan dia 'dilibas' kipas siling yang sedang berputar pada kelajuan 5!

"Puk!"

'Pesawat' satu muatan itu 'terhempas' di atas kabinet TV ibu mertuaku. Tidak bergerak walaupun sedikit tidak mampu menebarkan sayapnya lagi...

Menjerit histeria satu rumah! Memang ini bukan pemandangan yang indah untuk dilihat apatah lagi di malam raya pertama...!

Mengikut laporan oleh Mira, sayap burung serindit ni patah sikit sehingga menampakkan tulangnya. Ngeri???? Ya....bagi Mira la huhu

Amik 'dia', letak minyak gamat dan balut ngan tisu. Pastu letak dalam raga. Pagi ni tengok 'dia' dah boleh 'duduk' ...alhamdulillah

Pengajarannya....nak datang beraya lenkali masuk ikut pintu bukan ikut lubang dinding nooooooo....!




Friday, July 17, 2015

Benda Pertama Depa Buat Di Pagi Raya!



Assalamualaikum!


Rutin biasa di pagi raya kita selalunya bangun Subuh, mandi sunat, solat Subuh, pakai baju cantik², potong kuku, makan kuih raya, pi masjid dan bersalam-salaman dengan ahli keluarga...kan kan kan!

Depa? Pakai baju raya cantik² pastu ...

"Jom selfie...!"


Salam Aidilfitri Untuk Semua ...


Assalamualaikum!


Alhamdulillah .... alhamdulillah syukur nikmat kepada Allah yang memberi rahmat. Pejam celik pejam celik dah sampai pun kita di tarikh 1 Syawal 1436H. Masa berlalu begitu cepat! Pun begitu, moga semua amalan dan ibadah kita di bulan mulia, Ramadhan diterima Allah hendaknya ....

Tahun ni kami beraya di Perak. Nak cerita perjalanan kami dari KL-Perak tak boleh ...pasai aku ngan anak-anak tidoq sepanjang jalan tak sedaq apa dah hehe. Sebenaqnya, aku diserang selsema dashyat 4 hari sebelum nak balik kampung! Makan ubat elok sat ... pastu datang balik. Rasa macam nak amik MC, tapi megenangkan bapak punya ramai orang kat klinik tu nanti ...aku tak sanggup! Makan je la Panadol dan ubat selsema. Waktu rehat kui 1 aku cari 'port' sat membuta sebelum bangkit solat Lohoq (Zohor)

Cerita pasai keaadaan trafik malam tu, aku pun tak tahu nak cerita lagu mana. Tapi yang aku perasan, Pak Jelan terpaksa masuk simpang Bidor untuk buang air kecik! Dia kata kete nak masuk RnR pun berduyun! Tu je la, pastu aku sambung 'pengsan' balik ..... tau tau ja dah sampai depan umah mak! hahahaha

Dua hari sebelum nak raya, banyak projek yang kami buat ngan mak. Pi market cari barang, pi pasaq kemboja ngan adik kakak ipaq, pi ekspo sampai la operasi masak memasak lauk raya! Fuh ... dah lama tak rasa meriah lagu ni kan ..!




Di kesempatan ini, aku ingin memohon maaf andai ada silap dan salah di mana-mana dari pihak aku. Nak berpantun takda mood dah ... mood nak raya je ni ngeeheeee. Maaf kalau ada yang tersinggung dengan lawak kasar aku atau tersentap dengan bahasa dan lenggok percakapan aku. Ye la ...kadang-kadang mana nak pi tau ... orang nak kecik hati pun macam-macam cara!

Moga Aidilftri tahun ini mengukuhkan perpaduan dan ukhwah sesama kita. Mengeratkan sillaturrahim antara anak dan ibu ayah...antara kita sesama rakyat marhaen. Keaiban yang berlaku kebelakangan ini harap dapat dibuang jauh-jauh dari pandangan kita, jangan sampai ia terus menjadi 'kudis' dalam masyarakat di negara ini. 

Apapun, yang paling penting sat gi ang pa pi beraya umah mak menakan pak menakan jangan lupa salam tangan dengan yang ajnabi ja! Hat bukan ajnabi jangan gatai pi salam jugak ... tak pasti tanyala mak pak dulu hehe.


SALAM AIDILFITRI UNTUK SEMUA DARI KAMI SEKELUARGA. ALHAMDULILLAH ....




Wednesday, July 15, 2015

Bazar Ramadhan Bagan Serai


Assalamualaikum!


Kunjungan pertama kami di Bazar Ramadhan Bagan Serai petang tadi. Ingatkan depa masih berniaga di stesen bas Bagan Serai nu ... tak tau la pulak depa dah pindah kat market Bagan Serai nuuuu hehehe. 

Pak Jelan dengan selamba badak penuh konfiden nak masuk parking awam kat tepi stesen bas ...mujuq mak jerkah, "eh ang nak masuk keta kut mana ni Lan ....?". "Sini la mak ...bazar kat depan tu ja kan..?". "Eh, depa pindah dah buat kat market sana tuuuuu .....lama dah aihh depa pindah sana. Aku ingat ang tau, tu aku pelik pasaipa ang nak masuk kete kut sini" hahahaha .... kan dah terkono! Nampak sangat dah lama tak balik kan bangggggg hehe.


Mira & 'Cici'


Assalamualaikum!


Masa ni Mira umur 6 tahun. Hari tu kita sekeluarga duk kat opis ayah kejap sementara nak pergi ke bazar Ramadhan. Ingat lagi tak .... hari tu kita dah plan nak berbuka puasa kat rumah mak tam? Lepas ibu habis gentel simpul kasih, dan ayah baru balik dari bengkel kita pun masuk ke dalam kereta sedia untuk ke bazar.

Kakak duduk di tempat duduk depan, Mira duduk ngan ibu di belakang. Sekali Mira terpandang kat satu haiwan ni macam kupu-kupu kecil ...

Mira : buuuuu .... rama-rama!

Ibu : Ohhh .... ye lah. Biarlah jangan kacau dia ....

Biasanya, Mira 'geli' nak pegang haiwan bersayap ni ... tapi petang tu muka Mira bersinar-sinar bila tengok haiwan kecil comel berbelang hitam kuning macam lebah madu huhu ....

Lalu Mira amik dan letak di tangan ...


Tuesday, July 14, 2015

Sebelum Balik Kampung ....


Assalamualaikum!




Alhamdulillah ...akhirnya setel juga tempahan simpul kasih mengikut jadual! Rezeki di bulan Ramadhan untuk kak ipaqku hehe. Tempahan dibuat seminggu sebelum puasa lagi, tapi bila dok ngantar simpul kasih yang dah siap ... mesti ada tempahan terselit selit di celahnya huhu ...

Gelagat Budak Kecik


Assalamualaikum!




Sabtu lepas kami 'berkampung' di Subang. Tempahan simpul kasih perlu disiapkan segera sebab hari Isnin dah kena hantar pada pelanggan! Sementara nak menunggu waktu berbuka puasa, aku dok pulun la simpul kasih tu sengsorang sambil perhatikan dua beradik ni.

Si kakak memang dah lama nampak papan karom tu ... tapi teragak-agak nak tanya kat aku, sebab dah tentu jawapannya ...TIDAK! Tapi bila ayahnya izinkan, kemain laju dia ngan adiknya keluarkan huhu. Malas nak bebel banyak ... aku biarkan aje la. 

Monday, July 13, 2015

Buka Puasa Hari Ke 25


Assalamualaikum!




Cuti hujung minggu bermaksud masa untuk masuk ke dapur! hehe. Naik kembang tekak asyik membeli di bazar. Moh le kita masak pulak ye cik abengggg ...!

Durian ... dah lamaaaaaaa sangat aku mengidam nak makan durian! Sekali masa gi berbuka puasa kat rumah kak ipar, dia bagi aku beberapa ulas durian Batu Kurau ni. Mana mari? ... Batu Kurau mari! Tengokkan pada rupanya ...mak aihh pucat lesi! Tapi bila masuk dalam mulut ....fuh fuh fuh! sedap la baq hangg! haha. Puas laki bini makan tengah malam tadi hehe.

Guardian Meraikan 100 Anak Yatim Di Sesi Beli Belah & Buka Puasa!

  4 comments    
categories: , ,

Assalamulaikum!




Bulan Ramadhan bulan yang penuh rahmat dan kasih sayang. Jika Allah mengurniakan kasih sayangNya melalui turunnya bulan Ramadhan, kita sebagai manusia pula harus menyebarkan kasih sayang dan kegembiraan bersama mereka yang kurang bernasib baik.

Untuk tujuan itu, peruncit kesihatan dan kecantikan Guardian Malaysia menjalankan Tanggungjawab Sosial Korporat dengan temanya tahun ini, Beramal Bersama Guardian,  tidak melepaskan peluang untuk melayan 100 orang kanak-kanak dari tiga buah rumah kebajikan sekitar Lembah Klang untuk persiapan Hari Raya yang bakal menjelang. 




Seratus kanak-kanak yang berumur dari 7 hingga 19 tahun adalah dari Yayasan Chow Kit Kuala Lumpur, Rumah Amal Limpahan Kasih Puchong dan Rumah Safiyyah Shah Alam telah diberikan kesempatan untuk membeli belah dan berbuka puasa bersama Guardian dan pihak media bertempat di Giant Hypermarket, Bandar Kinrara.

Melalui Penolong Pengurus Guardian Health and Beauty Sdn Bhd, Farahani Failul Rahman berkata, "Selain menyajikan kanak-kanak ini dengan keseronokan dan kegembiraan sesi membeli belah dan sesi buka puasa, kami berusaha untuk mendidik kanak-kanak dan para remaja ini memikirkan mengenai penjagaan kesihatan dari usia yangm uda. Mendidik mereka mengenai fakt-fakta nutrisi dan pentingnya penjagaan kesihatan akan menyiapkan mereka ke alam dewasa."




Penjagaan kesihatan terutama di dalam bulan Ramadhan sangatlah penting, dan untuk itu anak-anak dan remaja ini telah diberikan penerangan lengkap oleh Penasihat Kesihatan Guardian, Aishah Yunos. Beliau berkongsi info melalui perbincangan interaktif mengenai kesihatan dan nutrisi. 

Antaranya, kanak-kanak secara semulajadinya sangat menggemari makanan ringan kerana ianya mempunyai pelbagai perasa dan enak dimakan. Namun, pemakanan sebegini perlu dikurangkan sebaliknya pengambilan makanan yang seimbang dari segi nutrisi perlu dititiberatkan agar tubuh badan kekal sihat dan cergas sepanjang Ramadhan.




Tekun adik-adik kita mendengar penerangan tentang pemakanan sihat 


Alhamdulillah, adik-adik kita dapat banyak ilmu hari tu. Siap ada kuiz pendek lagi untuk mereka dan yang berjaya menjawab dapat hadiah hehe. Apapun, yang penting info yang dikongsikan oleh kak Aishah kita harap dapat dipraktikkan oleh adik-adik kita dalam bulan Ramadhan ini dan juga selepas Hari Raya.

Memang makanan ringan sedap rasanya dan menarik dipandang, tapi ia juga boleh mengundang bahaya terhadap kesihatan kita jika tidak dipantau. Kurangkan makanan berlemak dan ringan mulai hari ni dan amalkan makanan yang sihat dan bernutrisi ye adik-adik :)

Seterusnya, inilah masa yang ditunggu-tunggu oleh adik-adik kita! Shoppinggggggggggggggggggggggg ...hehehe. Siapa yang tak seronok nak membeli belah ye dak. Tambah pula, mereka berpeluang membeli belah di dalam Giant Hypermarket hari tu, macam-macam ada untuk keperluan raya mereka!



alololo comeinya adik-adik kita ni, beratur dulu ye sayang ....kasut pun segagan je hehe :D






GAMBAR SHOPPING



Dah selesai membeli belah, tibalah masa untuk berbuka puasa. Suasana meriah dan kegembiraan jelas terpancar di wajah anak-anak ini tatkala masing-masing memiliki barang keperluan untuk raya nanti. Alhamdulillah syukur ...



Muka kakak macam nak 'makan' je abang baju hitam tu hahaha. 
Gamaknya abang tu potong barisan, kawan tu dah la lapar kan hahaha. 
Sabar ye nak ... :D







Sebelum pulang, kenangan bergambar bersama adik-adik comel ni. Walaupun aku takda dalam gambar ni, tapi anggap je la aku ada ye hahaha. Sebak pulak melihatkan wajah-wajah suci anak-anak kecil ini ... betapa beruntungnya kakak dan adik yang masih punya ibu dan ayah, dapat beraya bersama orang tersayang sedangkan mereka .....

Moga kalian jadi anak-anak yang solehah sentiasa mendoakan ibubapa ye.

Terima kasih Guardian Malaysia kerana menjemput aku dan keluarga merasai pengalaman berbuka puasa bersama anak-anak terpilih ini. Moga usaha murni ini diteruskan setiap tahun.

Untuk maklumat lanjut, layari www.guardian.com.my


Camat Aghi Ghayer! ^^


Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.