ruangiklan
ruangiklan

Friday, November 27, 2015

Cuba Dulu Baru Tahu!

  3 comments    
categories: ,

Assalamualaikum!


Kalau waktu sarapan pagi, aku sekadar makan untuk 'alas' perut je. Tapi ada juga kengkadang tu aku makan tak ingat orang sebelah gak hehe. Ye la ... malam sebelum tu kengkonon nak diet la takmo makan nasi, sekali pagi ... hamikkkk! Kebulur jadinya .... menggeletar cari nasi lemak! :p

Biasa tengahari aku mula jadi dilema .. tak tahu nak makan apa untuk lunch! Kengkadang payah nau rasa, aku buat je air milo cicah ngan biskut lemak tu pun boleh kenyang dah. Tapi, petang tu menggeletar balik la kepala lutut ni cari nasi hahaha ....


Tak Suka Bila Ini Berlaku!

  3 comments    
categories: ,

Assalamualaikum!


Sejak aku memenanginya dalam peraduan anjuran Yeo's tahun 2014, inilah satu-satunya 'kamera' aku yang paling canggih aku gunakan dalam dunia blogging! Mana event aku pergi, inilah 'kamera' aku bawa ke hulu ke hilir ....

Bukan tu saje, iPad ni jugaklah 'tempat' kakak dan adik melepas rindu setelah berhari-hari mengadap buku hehe. 

Tapi sekarang ....



Thursday, November 26, 2015

Ikut Bulan Atau Ikut Tahun?

  17 comments    
categories: 

Assalamualaikum!


Itulah modal kami laki bini 'bergaduh' tiap kali menjelang hari ulang tahun kelahiran masing-masing hahaha. Setiap tahun ..! Padahal umur sama je, cuma jarak je sebulan! :p

Kalau dia cakap,"abg dah 33, hani pun 33 jugak la kan .."

"Oh pehlissssss .... i is masih 32 ye. Birthday i bulan depan, lambat lagi tau" . Nampak sangat takleh terima hakikat dah tua kan ehehehe :p


Hari Anugerah Cemerlang & Mini Graduasi 2015


Assalamualaikum!


Minggu lepas adalah minggu yang paling bizi buat ibu! Keje tu dah tentula kan, then dalam minggu yang sama juga kena hadir beberapa event dan tak lupa acara paling penting dalam kalendar ibu ialah Majlis Anugerah Cemerlang sekolah kakak dan Mini Graduasi sekolah tadika Mira hehe ...

Pejam celik pejam celik kakak dah habis pun darjah 2! Kejapnya masa berlalu ye sayang, kakak pun makin meninggi ibu tengok hehe ... selera makan pun alhamdulillah, dah boleh telan sayur bayam yang ibu selalu masakkan tu pun ok dah. Kalau tak 'layu' je ibu tengok badan kakak tu hehe ...



Wednesday, November 25, 2015

Didik Kanak-kanak Tentang Misi Kebersihan Dengan Dettol!


Assalamualaikum!


Setiap hari kita terdedah dengan pelbagai jenis kuman dan bakteria yang ada disekeliling kita.Dan, kanak-kanak adalah golongan yang paling mudah mendapat risiko dijangkiti kuman dengan hanya melalui tangan mereka! Untuk itu, Dettol telah mengambil inisiatif bekerjasama dengan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk mendekati kanak-kanak melalui program di sekolah yang dikenali sebagai Misi Kebersihan, dengan janji untuk mencapai 1.5 juta orang kanak-kanak dalam tempoh lima tahun.

Dalam usaha untuk menjadikan proses pembelajaran ini menyeronokkan dan efektif, Dettol telah merancang beberapa aktiviti yang menarik untuk kanak-kanak, seperti; sketsa pendidikan kebersihatan tangan, demonstrasi UV kuman, 7 langkah mencuci tangan, beg cenderhaati dan peringatan berterusan. Menjelang akhir tahun ini, Dettol akan turut menganjurkan Ceramah Kebersihan Diri di 200 buah sekolah dan Hari Kantin di 53 buah sekolah.




Untuk menguatkan lagi mesej yang ingin disampaikan, Cabaran Sekolah Dettol telah diperkenalkan tahun ini, dimana sekolah-sekolah bersaing antara satu sama lain untuk mengadakan kempen kebersihana yang paling berkesan. Sekolah-sekolah yang mengambil bahagian perlu merancang kempen mereka sendiri, yang bertindak untuk meningkatkan kesedaran di kalangan pelajar dan ibubapa tentang kepentingan kebersihan tangan. Para pemenang kemudian dipilih berdasarkan idea kempen dan aktiviti keseluruhan.

Dan bagi meraikan pemenang bagi Cabaran Sekolah Dettol yang berlangsung baru-baru ini, satu majlis penyampaian hadiah Cabaran Sekolah Dettol 2015 telah diadakan di The Everly Hotel, Putrajaya. Kali ini, ibu turut ditemani kakak dan adik yang terpaksa 'dicutikan' pada hari itu atas sebab-sebab kecemasan hehe ...




Majlis penyampaian hadiah ini diserikan lagi dengan kehadiran Timbalan Menteri Pendidikan, YB. Tuan P. Kamalanathan P. Panchanathan, yang kemudian turut bersama menyampaikan hadiah kepada para pemenang.

Dari sekolah-sekolah yang bertanding, 4 buah sekolah telah terpilih ke peringkat akhir Cabaran Sekolah Dettol 2015. Antaranya :
  • Sekolah Kebangsaan Perpaduan, Ipoh
  • Sekolah Kebangsaan Bachang, Melaka
  • Sekolah Kebangsaan Taman Semarak, Negeri Sembilan
  • Sekolah Kebangsaan Bukit Rambai, Melaka



Antara pameran yang ditunjukkan oleh 4 buah sekolah dalam peringkat akhir Cabaran Sekolah Dettol 2015 di The Everly Hotel, Putrajaya








Keputusan Cabaran Sekolah Dettol 2015

Juara : Sekolah Kebangsaan Perpaduan, Ipoh
-menerima hadiah tunai berjumlah RM5,000 dan pengubahsuaian kantin sekolah daripada Dettol-

Naib Juara : Sekolah Kebangsaan Bachang, Melaka
-menerima hadiah tunai berjumlah RM4,000 dan pengubahsuaian kantin sekolah daripad Dettol-

Tempat Ketiga : Sekolah Kebangsaan Taman Semarak, Negeri Sembilan
-menerima hadiah tunai berjumlah RM2,000 dan pengubahsuaian kantin sekolah daripada Dettol-

Pemenang Kategori Kempen Kesedaran Paling Baik :
Sekolah Kebangsaan Perpaduan, Ipoh
-menerima hadiah produk-produk Dettol berjumlah RM2,500-

Pemenang Kategori Idea Paling Kreatif :
Sekolah Kebangsaan Bukit Rambai, Melaka
-menerima hadiah produk-produk Dettol berjumlah RM2,500-




Tahniah diucapkan kepada semua pemenang! Yang penting, semua pihak perlu bekerjasama memastikan kanak-kanak mengetahui tentang kepentingan menjaga kebersihan tangan mereka dan memastikannya sentiasa bersih dari kumah. Diharap, mesej kebersihan ini dapat disampaikan di sekolah-sekolah lain pada masa akan datang.




Sebagai ibu, sudah pasti aku juga mahukan yang terbaik untuk kakak dan adik. Maklumla, diperingkat ini mereka berdua mempunyai sifat ingin tahu dan mahu menyentuh apa sahaja yang dilihat di depan mata. 

Demi memastikan kebersihan dan kesihatan mereka, kita perlu menerangkan tentang tabiat dan kepentingan mencuci tangan dengan cara yang betul. 




Terima kasih Dettol untuk cenderahati yang menarik ni. Memang sabun tangan Dettol Antibakteria Original ni ibu khaskan untuk kakak dan adik cuci tangan. Kini, Mira pun boleh jadi adiwira cuci tangan yang hebat macam kakak-kakak dan abang-abang di atas hehe. 

Untuk maklumat lanjut tentang Dettol, boleh layari www.dettol.com.my

Tuesday, November 24, 2015

Dapatkan Beg & Bagasi Garfield On-the-Go Eksklusif Di Guardian!


Assalamualaikum!


Korang minat kartun Garfield tak? Kalau korang peminat tegar karakter kucing gemuk yang comel ini, korang ada peluang untuk memiliki koleksi beg dan bagasi Garfiel On-the-Go yang ekslusif ini di Guardian! Tempat lain takda tau, kat Guardian je ada ni!

Jom tebus barangan Garfield On-the-Go hari ini dan dapatkan beg & bagasi idaman eksklusif Garfield yang comel dan menarik di Guardian! Macam mana caranya? Haaa kalau nak tahu, kenala baca sampai bawah ye hehe ...

Sebelum tu meh aku kongsikan sekitar majlis makan malam dan pelancaran Garfield On-the-Go bersama Guardian minggu lepas.




Majlis makan malam dan pelancaran Garfield On-the-Go telah berlangsung dengan meriahnya di Sunway Pyramid Convention Centre (SPCC) minggu lepas yang turut dihadiri oleh rakan-rakan kongsi Guardian dan rakan-rakan media yang lain.

Sebelum majlis bermula, terdapat beberapa aktiviti menarik yang disediakan oleh penganjur di ruang legar dewan makan. Antaranya, Slam Dunk, Photo Corner, Caricature, Mini Golf, Fortune Telling, dan Wheel of Fortune. Fortune Telling tu aku tak main la hehe ....




Setia menunggu pop-corn hehe


Candy Floss anyone?


Mira dapat 'bunga' dari abang badut!


Pembukaan majlis dimulakan dengan persembahan menarik akrobatik dan silap mata oleh Moudini.




Program penebusan barangan Garfield On-the-Go telah dilancarkan oleh Peter J. Dove, Ketua Pegawai Eksekutif Guardian Health and Beauty Sdn Bhd, dengan memperkenalkan kucing ikonik Garfield yang menjadi kegilaan tidak mengira lapisan masyarakat dan kini, ianya boleh didapati di Guardian!




"Siri beg dan bagasi Garfield On-the-Go Guardian menawarkan sesuatu yang istimewa buat seisi keluarga, menceriakan pengembaraan mereka walau kemana jua, dan ini adalah salah satu cara Guardian Malaysia memberi ganjaran kepada para pelanggan yang terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakat,"tambah beliau.




Saat yang dinanti-nantikan adalah apabila maskot Garfield melangkah masuk ke dalam dewan hahaha. Teruja mengejar si Garfield ni, tapi yang mampu hanya gambar dari tepi aje la ye hehe. Geram pulak kita tengok dia! Rasa nak peluk cium dan bawa balik je si 'Garfield' yang gebu ni ngeeee .... 




'Garfield' bergambar bersama tetamu VIP dan model-model yang memperagakan beg dan bagasi Garfield On-the-Go yang cantik dan menarik. Kesemua beg dan bagasi unik ini boleh mula ditebus di Guardian bermula 19 November 2015 sehingga 29 Februari 2016!




Mataku hanya fokus pada satu tempat saja! Beg bagasi Garfield tu memang comel .... kan .... huhu




Ada 5 jenis beg Garfield On-the-Go dengan corak menarik yang bakal menjadi rebutan semua! Kalau korang sedang mencari beg sekolah, bolehlah dapatkan beg sekolah Garfield samada backpack atau beg troli seperti di atas ni. 

Bagaimana Cara Menebus Garfield On-the-Go?

Mudah! Korang hanya perlu membuat pembelian sebanyak RM20 di Guardian untuk mendapatkan sekeping setem khas Garfield. Apabila 20 setem telah dikumpul, korang boleh menebus barangan Garfield pada harga diskaun.

Ni ada satu tips untuk mendapatkan setem ekstra, dimana korang boleh dapatkannya dengan membeli barangan belian-hebat (star-buy). Korang boleh rujuk SINI






Setem-setem akan dikeluarkan di semua farmasi Guardian yang mengambil bahagian di seluruh negara :
  • 19 November sehingga 29 Februari 2016 bagi Semenanjung Malaysia
  • 3 Disember 2015 sehingga 29 Februari 2016 bagi Sabah dan Sarawak

Bila dah cukup 20 setem dikumpulkan, korang boleh :
  • menebus sebuah overnighter Garfield pada harga RM29 
  • menebus sebuah beg sandang Garfield pada harga RM39 
  • menebus sebuah beg sekolah troli Garfield pada harga RM69 
  • menebus sebuah beg bagasi beroda Garfield 18" pada harga RM129 




Buat masa ni, aku dah ada 5 setem dalam tangan hehe Harap dapat cukupkan 20 pastu nak tebus beg bagasi Garfield On-the-Go yang comel lote tu! :D




Korang juga boleh membeli satu set dua organiser Garfield pelbagai guna pada harga RM19, dengan setiap pembelian RM20. Terdapat 2 pilihan warna menarik, ungu dan merah.




Ada lagiiiii! Korang juga berpeluang memenangi sebuah Vespa, dengan hanya perlu membeli produk berjenama Guardian sebanyak RM30 dan mengikuti akaun rasmi Guardian Malaysia LINE. Kalau takda aplikasi LINE, sila download sekarang ye! 

Ada 9 buah skuter Vespa berwarna Oren yang cantik dan menarik untuk dimenangi! 



Fuh! memang comel rasa kalau posing ngan bagasi Garfield On-the-Go ni! Bukan korang je geram, aku pun tak berkedip mata bila tengok beg bagasi ni dari dekat hehe. Comel sangat! Rasa nak bawa balik sebuah je, tapi sayang beg bagasi ni sudah menjadi kepunyaan rakan blogger kak Nannie Isa yang menang cabutan bertuah malam tu huhu .... tahniah kak!

Aku pun tak pulang dengan tangan kosong hehe. Terima kasih Guardian Malaysia atas cenderahati yang menarik ni! Dompet passport Fossil warna pink dan 2 set organiser Garfield On-the-Go warna merah ....weee :D




So korang tunggu apa lagi, pergi serbu farmasi Guardian berdekatan sekarang dan shopping lah barangan kecantikan dan kesihatan untuk seisi keluarga. Jangan lupa dapatkan setem di kaunter ye! Dah cukup 20 keping setem, korang boleh tebus beg mana yang korang suka! Aku suka sangat bagasi Garfield On-the-Go ni, ada sesiapa nak hadiahkan aku sempena birthday Ahad ni tak? hahaha .... :D

Untuk maklumat lanjut, korang boleh layari www.guardian.com.my

Monday, November 23, 2015

Steamboat Empire di Cyberjaya!


Assalamualaikum!


Teringin nak makan steamboat, tapi tak tahu restoran mana yang best kat KL ni. Bila aku tahu ada satu restoran steamboat baru dibuka di Cyberjaya, terus teruja nak bawa anak-anak ke sana! Kebetulan mereka 'dicutikan' hari tu ... so memang langkah 'kanan' la ikut ibu hehehe ..

Amboii jauh nau sampai ke Cyberjaya nun! Bagi aku jauh atau dekat, kalau berbaloi dengan rasa dan nilainya sampai ke Perlis pun aku sanggup pergi hehe. Lagipun, pengangkutan awam kan ada .. naik je ERL dari KL SENTRAL ke PUTRAJAYA SENTRAL, kemudian naik bas sehingga ke Gem In Mall, Cyberjaya. Tu kalau naik pengangkutan awam, kalau korang pandu sendiri lagi senang ... hanya wazekan aje!




Lebih menarik lagi, hari tu kami bukan setakat bertiga je tau tapi turut ditemani rakan blogger, Mek Sue Izza yang sangat dirindui hehe. Dah lama tak jumpa mek ni, so hari tu kita 'dating' sama-sama sambil layan steamboat!


Eksaited nak makan steamboat, 
tapi masing-masing masih boleh kontrol ayu hehe


Saat aku melangkah masuk ke dalam restoran ini, terpegun melihat dekorasi dalaman yang menarik dan ruang yang luas! Susun atur meja yang besar dan selesa, kita boleh pilih nak duduk di sudut yang mana mengikut keselesaan. 



Cantik kan!

Luas dan selesa



Suka dengan hiasan dinding yang unik dan menarik!

Selesa! kami pilih duduk di sini hehe




Suka tengok susun atur atas meja ni. Dapur steamboat pun canggih! haha ... hanya perlu tekan tekan kat tepi meja tu untuk tentukan suhu kepanasan yang kita nak. Kakak dan adik pun pandai dah bersteamboat! hehe ...

Eh ... mana kakak dan adik???




Kanak-kanak dan bermain berpisah tiada hehe. Dua beradik ni teruja bila masuk ke dalam mini playground ni! Iye, kat Steamboat Empire ni memang disediakan mini playground untuk kanak-kanak ye. So, korang kalau bawa keluarga tak perlu risau nak kejar anak kecil dalam restoran. Biarkan aje mereka bermain-main di dalam ni, dan korang boleh layan steamboat sepuasnya! hehe ...

Oh sebelum tu, Steamboat Empire menawarkan 3 jenis hidangan iaitu, Empire Buffet, Ala Carte dan Empire Grill.

Ok dah, cukup la tu. Perut dah lapar, jom kita layan steamboat! :)



Pelbagai jenis seafood dan fishball boleh didapati disini! Terdapat lebih 60 pilihan semuanya. Rambang mata nak pilih, kalau boleh nak cuba semua, tapi kami pilih sikit-sikit dulu, jangan jakun sangat ye hehe.





Bagi yang suka makan salad, ada pelbagai jenis dressing yang boleh dinikmati di sini. Layan diri, so pilihla nak letak apa dan letak banyak mana asalkan makan! hehe :D




Minuman panas, sejuk dan aiskrim turut disediakan untuk para pelanggan! Semuanya layan diri, korang makan la puas-puas!




Untuk kami berempat ... kalau nak ikutkan tak cukup lagi ni hehe. Korang boleh pilih sup atau tomyam, tapi aku rekomen korang amik tomyam. Serius, tomyam dia berasa dan sedap! Budak-budak boleh pilih sup ... nyummmm nyummmm!


Model 'tidak berbayar' berposing sebelum acara makan steamboat :)


Masa untuk steamboat! Aku sorang je bizi pandang bawah haha ... 



Telio pandang semua ni! Arghhh .....




Ada dua pilihan sos yang boleh dinikmati bersama steamboat, iaitu Empire Original dan Empire Spice. Empire Original lebih kepada rasa sos Thai yang pedas dan Empire Spicy ada rasa cili padi sikit. Kedua-duanya sedap!

Steamboat Empire turut menyajikan hidangan lain seperti ....


Nasi Goreng

Butter Prawn

Lamb Skewer

Kerabu mangga dan kerabu epal

Pilihan puding beraneka jenis

Sushi pun ado!

Otak-otak

Dim Sum

Chicken Wing

Aiskrimmmm!!! Ada dua pilihan, perisa durian dan coklat


Amacam? banyak tak kami makan ... hehe. Larat ngan tak larat je nak ngadap semua ni. Yang pasti, aku suka sangat dengan layanan mesra staf-staf di Steamboat Empire ni. Sentiasa tersenyum dan kejap-kejap datang ke meja kami offer makan itu dan ini. Sampai penuh dah meja, masih juga dia bawa dim sum dan otak-otak untuk kami. 

Suasana di sini pun sedap mata memandang, selesa untuk seisi keluarga makan besar, meraikan ulangtahun hari kelahiran, anniversary atau sekadar makan berdua bersama pasangan. Anak-anak pun tak gaduh bosan, boleh je nak main di dalam bilik yang disediakan. 




Alhamdulillah, sedap dan puas layan steamboat di Steamboat Empire, Cyberjaya ni. Layanan baik dan mesra staf disini melengkapkan hari terindah kami berempat pada hari tu hehe. Rasa nak repeat je, bawa suami pulak datang makan di sini. 

Oh, semua bahan makanan disini telahpun mendapat sijil pengiktiran Halal oleh Jakim ye.  


Empire Buffet 
Lunch Session (11.30am-3.00pm)
Weekday : RM22.90
Weekend : RM25.90

Dinner Session (6.30pm-10.00pm)
RM25.90

Kanak-kanak di bawah umur 9 tahun adalah PERCUMA!

Ala Carte 
RM15.90/seorang

Harga termasuk Salad Bar, Dessert, Ice Cream dan Minuman ringan

Empire Grill

Chicken Wing : RM3.90 (2 ketul)

Ikan Bakar : RM2.90 (1 ketul)

Otak-otak : RM1.90 (1 keping)


Berpatutan bukan? So, kalau korang nak bawa keluarga makan steamboat, bolehlah singgah makan di Steamboat Empire, Cyberjaya ni.

Steamboat Empire
Lokasi: G.10-G.13, 
Gem In Mall, Mutiara Ville,  
Persiaran Sepang, Cyber 11,  
63000 Cyberjaya. 

GPS Coordinate: 2.922486 , 101.634869 / 2°55'20.9"N 101°38'05.5"E


Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.