Friday, April 22, 2016

# Cerita My Pearls

Bila Kawan Minta Duit Belanja Sekolah Anak ....


Assalamualaikum!


Zaman sekolah aku dulu pun, rajin gak kena 'pau' ngan kengkawan di sekolah gak. Tapi dulu stylenya, kalau mak kita dapat tahu budak lain dok 'pau' duit anak dia, terus pergi jumpa mak budak tu je.

Aku? Aku kalau boleh takmo la jadi sampai macam tu. Budak ... kengkadang dia takda niat nak 'pau' pun duit kawan, anak kita pulak fikir memang betul kawan dia tu takda duit belanja, so dengan rela hatinya kasi pinjam duit sendiri kat kawan tu.

Dulu, kakaknya juga mengalami benda yang sama di sekolah tak kira lah di sekolah rendah atau di sekolah agama. Tapi, masa tu aku hanya nasihatkan dia je jangan bagi pinjam lagi dah ... hahaha. Tapi tu la versi cerita yang dia bawa balik ke rumah tu macam-macam la ... sedih pun ada, terasa macam kita pulak kena psiko balik ngan dia hehehe ....




Tapi sekarang ngan Mira, aku takleh dah guna cara lama tu. Wajah suci murni macam ni memang nampak pemurah sangat hahaha. Kawan mintak laju je dia bagi ... huh. Hari tu dah kena dah, dia percaya sangat bila kawan dia cakap dah tak makan 8 hari sebab cuci istana. Bukan nak kata kawan dia jahat ke ape, tapi nak ajar dia tak semua benda kawan dia cerita tu betul ....

Kengkadang bila dengar cerita dari mulut Mira, aku nak tergelak pun ada! 

So instead of bagi kawan dia duit, nak tau ape aku suruh dia buat? Aku cadangkan Mira buat macam ni ...

  • jangan bagi duit, tapi belikan makanan dan kongsi separuh dengan kawan tu

Maksudnya, kalau kawan tu lapar belikan semangkuk bihun sup (RM1) dan kongsi makan berdua. Dengan cara macam ni, Mira dapat makan kawan dia pun dapat makan.

Tapi bukanla setiap kali waktu rehat nak kena beli untuk dia. Mungkin ada masa-masanya yang kawan dia tak berduit atau lapar sangat tak makan, bolehlah buat seperti cadangan tu huhu ...

Buat masa ni alhamdulillah, takda pulak Mira balik bercerita dia bagi kawan pinjam duit sekolah dia. Kita tengok nanti perkembangannya macam mana ... ni pun still memantau lagi ni .. hehe


11 comments:

  1. yang penting kita orang tua ni kenalah ajar perkara yang sepatutnya kan anim..budak sekarang ni,lain sikit patternnya berbanding kita dlu

    ReplyDelete
  2. Dania masa darjah 1 sampai la darjah 2 jadi sangat pemurah , selamba je bagi suit belanja sekolah kat kawan2...bila akak dapat tau terus suruh dia bawak bekal..sampai sekarang memang bawak bekal je..

    ReplyDelete
  3. hehehe..kadang2 budak ni terlebih bijak dalam menipu ye? insyaAllah lama2 mira akan tau sendiri nanti cara nak elak kawan yang jenis macam ni...

    ReplyDelete
  4. cuci istana ekk hehe

    pandai budak2 skg buat cerita..

    ReplyDelete
  5. adoi. cerdik betui.. 8 hari x mkn ye..

    ReplyDelete
  6. bagus maknya ngajar gitu..kalau tak habis duit anak akk dikerjakan..

    ReplyDelete
  7. hehe, kena cuci istana..anak raja ke dia tuuu
    kreatif sungguh budak2 sekarang ni ye
    anak akak pun penah juga kena pau
    kalau bawak bekal pun kena pau
    idea hanim tu, bagus...berkongsi makanan

    ReplyDelete
  8. Wahhh, bagus jugaq idea ni :)

    Part paling lawak, cuci istana, haha~~

    ReplyDelete
  9. lisa pau duit orang time sekolah tingkatan. gaahahahahah senior junior la katakan. time sekolah rendah ..lisa dengan ikhlas hati belanja diorang makan sebab duit mak bg lebeh .. (curi2 bawa duit syiling yang kat drawer ) hahahaha tapi last2 kantoi la lisa ambek duit syiling tu., time ckp tuk belanja kawan-kawan.. mak and ayah tk marah . heeee

    ReplyDelete
  10. Aaa... Betul gak cara akak ajar mira tu kan. Baik belikan makanan, sekurangnya kawan yang cakap tak makan tu memang betul lapar boleh la alas perut.

    ReplyDelete
  11. Anak2 saya dulu2 bawak bekal... Laaa nie tak mo bawak, kate nyer kawan pau, tak kenyang... So, sekarang memang beli jer... Cuma bawak bekal air jer lah...

    ReplyDelete

Apa kata korang?