Friday, May 06, 2016

# Cerita My Pearls # Ramadhan

Hafal Niat Puasa Ramadhan Dengan Cara Menyanyi


Assalamualaikum!


Ingat lagi tak lagu niat puasa di bulan Ramadhan dari kumpulan nasyid tersohor Raihan tu? Tu la satu-satunya kumpulan nasyid yang paling aku suka dan gemar hampir semua lagunya. Terkesan dan masih ingat sampai sekarang tau. Kebanyakan lagu-lagu nasyid kumpulan Raihan santai dan mudah diikuti hatta kanak-kanak sekalipun! 

Salah satunya ...lagu niat puasa ni la :)



Sekarang ni dia dah bizi menghafal niat berpuasa di bulan Ramadhan. Siap pakej hafal makna doanya sekali. Macam mana? Dengan cara menyanyi hehe ... lagu PUASA DULU BARU RAYA dari kumpulan Raihan tu la yang dia nyanyi setiap hari ... setiap hari ok!

Dok boring sesaje tu .. dia nyanyi la. "Nawaitu sauma ghodin an ada i-fardi ramadhona hazihissanati lillahi taala ..." Pastu ngan aku pun join sekali, sebab lagu tu best kan haha. 

Lagipun dengan cara ni aku tengok, dia lebih cepat 'tangkap' dan lebih relaks berbanding kalau disuruh dia hafal secara kaedah biasa. Jangan kan kata budak-budak, kita yang dewasa ni pun cepat hafal lagu kalau dah suka kan huhu ...


3 comments:

  1. bulan depan dah puasakan...
    cepatnya

    ReplyDelete
  2. mungkin ini lagi senang untuk kanak-kanak ikut kan

    ReplyDelete
  3. haaa cik sue nak nyanyi gak la gini heheheh

    ReplyDelete

Apa kata korang?