Wednesday, June 22, 2016

# Cerita My Pearls # Diari Ramadhan Kenit

Dulu dia tergagap-gagap mengaji ...!


Assalamualaikum!


Tipu la kalau aku tak risau, lebih-lebih lagi dengan Mira. Tau ... setiap anak tu berbeza tahap penerimaan ilmu dia. Ada yang cepat 'tangkap', ada yang lambat sikit tapi aku cuba sedaya upaya nak bagi peluang pada dia sebab aku tahu Mira boleh!

Memula dulu, aku ingatkan kaedah yang aku ajarkan pada kakak boleh aku gunakan pada adik bila dia start belajar mengaji. Tapi lama-lama aku rasa kaedah tu tak 'menjadi' dengan dia! Dia bukan tak boleh membaca, bukan tak reti mengeja tapi dia ada sesuatu yang kakak dia takda .... gagap!

Gagap ... tak tahu kenapa tapi mungkin lidah tu nak sebut setiap huruf kerana mempunyai bunyi dan cara sebut pun lain. Masuk iqra' 2 dia boleh dah sebut dan eja, masuk iqra' 3 boleh dah baca sikit-sikit .. tu pun yang mana dia tak lancar aku suh ulang dan ulang hari seterusnya. Bila dah masuk iqra' 4 dia tetiba gagap nak baca! Ayat yang bersambung dia terketar-ketar nak baca. Memula aku ingat dia banyak main, tapi bila kakak dia ajar pun ...sama jugak!




Last-last aku suh dia ulang semula iqra' 1. Selagi tak lancar sebutan huruf dan tak kenal huruf bersambung, maka ulangla sampai kenal. Target aku bukan nak dia cepat naik al-Quran macam kakak dia, tapi target aku nak dia faham dan kenal setiap bacaan tu. Nak dia lancarkan lidah dia menyebut setiap perkataan dan ayat tu. Lambat baca al-Quran takpe, asalkan bacaan tak berterabur.

Alhamdulillah walaupun mengambil masa sedikit, dan setelah beberapa kali ulang iqra' 1 sampai iqra' 3 akhirnya anak ibu Mira berjaya juga baca dengan lancar. Terharu ibu dengar adik baca kat sebelah ibu kelmarin .. berkat bulan Ramadan dan beberapa hari sebelum Nuzul Quran ... syukur T_T




Memang aku akui, aku agak garang dan tegas ketika mengajar anak-anak tapi lepas garang garang tu aku pujuk la balik huhu. Tapi walaupun garang ibu sayang anak-anak ibu, cuma bab mengajar tu ibu memang garang dari dulu hehe ...


2 comments:

  1. lambat takper kak.
    better than nothing,
    lama-lama tu lancar ler dapat ustazah garang.
    hehehe..

    ReplyDelete

Apa kata korang?