Breaking

Thursday, September 22, 2016

Seven Skies International (SSI) Sekolah Islamik Yang Menerapkan Pembangunan Karakter


Assalamualaikum!


Pendidikan anak adalah antara elemen penting yang perlu diberi perhatian oleh ibubapa. Tanyalah sesiapapun, pastinya mereka mahukan yang terbaik terutamanya dalam soal pendidikan anak-anak. Sebab tu adalah menjadi keutamaan ibubapa termasuklah aku untuk mencari sekolah yang menyediakan modul pembelajaran yang bukan sahaja mampu memberi ilmu pengetahuan tetapi mampu membentuk akhlak dan keperibadian anak-anak kita menjadi seorang muslim dan muslimah yang berpegang kepada ajaran agama dan nilai-nilai murni. 





Seven Skies International (SSI)

Baru-baru ini aku dijemput untuk melawat dan melihat sendiri sistem dan modul pembelajaran di Seven Skies International (SSI), sebuah sekolah berkonsepkan international islamic school yang terletak di Kota Damansara. Memang peluang yang baik, tambahan pula ni merupakan kali pertama aku menjejakkan kaki di sekolah yang bertaraf antarabangsa seperti SSI. Teringin juga nak tahu apakah bentuk program pembelajaran dan adakah modulnya berbeza dengan sekolah-sekolah biasa yang lain ;)

  • Seven Skies International (SSI), adalah projek sekolah yang diinisiatifkan oleh Mercy Mission yang bertindak sebagai pertubuhan bukan untuk keuntungan (non-profit) yang membantu masyarakat
  • SSI menggunakan silibus dari Cambridge dalam modul pembelajaran. Mereka juga menyediakan modul untuk pembentukan karakter dan sahsiah pelajar
  • Mempunyai 10 buah kelas. Nisbah guru kepada pelajar adalah 1:18, memastikan setiap pelajar mendapat perhatian yang secukupnya dari guru yang mengajar. Kadangkala, dua orang guru ditempatkan sekali dalam satu kelas.



Seven Skies International (SSI) diasaskan oleh Dr. Tawfique Chowdhury pada September 2014, yang menggunakan silibus dari Cambridge dan kurikulum antarabangsa. Tapi korang jangan risau ye, silibus Cambridge ni telah mendapat kelulusan dari Kementerian Pendidikan Malaysia (MOE).


SSI menekankan konsep kurikulum holistik dalam modulnya bagi membentuk pembangunan komprehensif dalam diri pelajar. Pun begitu, SSI juga sangat mementingkan pendedahan tentang Islam yang merupakan aspek terpenting dalam hidup seorang muslim.



Pembelajaran Di Seven Skies International (SSI)



Kindergarten ( 3-5 years old)

  • The Early Yeats Foundations Stage curriculum focuses on providing a creative and caring environment fostering a 'play to learn' atmosphere. Through an infusion of games and play with a focus on developing Islamic awareness early in their childhood, the children develop a positive approach to their external environment.

Primary (5-11 years old)
  • The primary or middle school is the centre of the Seven Skies educational focus, in line with the statement of our pious predecessors: "For the next seven years, teach them". Education in the primary or middle school is broken up into class learning, focusing on core academic and Islamic modules, and house learning, focusing on character and moral development.

Secondary (11-16 years old)
  • Teachers are essentially mentors and friends to our students, helping the students to connect their skill and strengths to the curriculum and extracurricular pursuits of the school. This unique relationship fosters a stronger bond between teacher and pupil, providing them a friendly caring environment during the challenges of their teenage years.


Ok, sebelum aku teruskan lagi dengan info mengenai SSI ni apakata kita melawat dulu kemudahan dan prasarana yang terdapat di SSI ni.

Makmal Sains dan pelajar-pekajar dari Grade 7 hingga 9

Para pelajar sedang menjalankan eksperimen kimia untuk 
menghasilkan kristal merah.

Kelas Agama Islam Grade 6. Cikgu ni dari UK

Kelas Bahasa Inggeris Grade 4

Pelajar sedang menjawab soalan Bahasa Inggeris

Kelas Bahasa Melayu Grade 3


Walaupun bahasa pengantar di SSI menggunakan Bahasa Inggeris, tapi subjek Bahasa Melayu juga diajar disini. Ini adalah untuk memperkasakan lagi bahasa kebangsaan dan memastikan pelajar fasih dalam kedua-dua bahasa dengan baik selain turut mempelajari Bahasa Arab :)

Proses Kemasukan Ke Seven Skies International (SSI)

Oh ya, proses kemasukan ke SSI ni ada ujian ye. Untuk tadika, anak-anak akan diberi ujian pemerhatian, dimana guru-guru akan menilai kebolehan mereka berkomunikasi samada dengan guru mahupun dengan rakan-rakan lain. 

Untuk Grade 1(5 tahun) dan keatas pula, ujian bertulis untuk menilai skil penulisan akan dijalankan. 


Anak Dato' Aliff Syukri pun belajar kat sini! ;)

Kelas Matematik Grade 2

Pelajar Grade 2 sedang melakukan aktiviti mewarna 
mengikut nombor yang diberikan.

Kelas pembelajaran karakter Grade 8 

Makmal Komputer. Pelajar sedang belajar 3D graphic design

Antara hasil 3D graphic design yang dihasilkan oleh pelajar menggunakan 
komputer dan printer 3D


Untuk makluman korang, dalam satu kelas hanya ada lebih kurang 15 hingga 18 orang pelajar sahaja. Dengan cara ini, guru lebih mudah mengawal pelajar dan memberi tumpuan yang lebih baik. Pelajar pula akan jadi lebih fokus dan mudah menyerap ilmu yang diajar. Environment dalam kelas juga berbeza dengan kelas di sekolah rendah biasa, dimana pelajar-pelajarnya sangat kompetitif bila guru memberikan soalan. Memang tinggi semangat adik-adik kita ni untuk dapatkan ilmu dari guru mereka.


Sesuai dengan tarafnya sebagai Islamic International School, SSI juga melahirkan hafiz dan hafizah yang berkualiti dikalangan pelajarnya. Kagum sangat bila mendengarkan alunan suara adik Yusuf membacakan ayat-ayat dari surah al-Baqarah, membuatkan aku lebih yakin dengan sistem pembelajaran di SSI.





Dalam memastikan anak-anak mendapat pendedahan ilmu yang secukupnya terutama diperingkat awal, selain mementingkan prasarana dan kemudahan di sekolah kita juga perlu menitikberatkan pembentukan karakter diri dan akhlak seorang pemimpin dalam diri setiap pelajar. Sebab tu di SSI, pelajar bukan sahaja didedahkan dengan ilmu akademik semata-mata, tapi mereka juga diajar tentang pembangunan karakter yang menjadi teras pembelajaran.


Program di Seven Skies International (SSI)



Ada 3 kunci utama dalam program pembangunan karakter yang diterapkan dalam modul. Elemen-elemen tersebut ialah :


  1. Term Themes (Solution Oriented Leaders)
  2. Boot Camps ( The Art of Fear Removal)
  3. Extracurricular Activities (Multi Talented & Socially Intelligent Leaders)

Term Themes

  • We create vision and a large world-view in our children through introducing them to social evils and problems. Every term a common social problem (for example:pollution, world hunger, racism etc.) Subsequently, the students are educated, inspired and engaged about it. They are given talks on these themes by local and global experts, subject matter and industry gurus at sessions known as "Coffee@Seven Skies". The students have and opportunity to engage and ask questions and quench their thirst by learning about matters that are plaguing the world and humanity at large. Subsequently, they are encouraged to plan an action of change - on how to fix these social evils and restore peace, dignity and order to society.
  • The classes compete with one another to develop solutions and projects to be showcased to the public on a special term theme night every term wherein the students are judged by industry experts and the school parent community on the projects and solutions.

Bootcamps
  • The aim of the Character Development boot camp model ia to help remove the hurdles which prevent many youth from reaching their full potential - such as fear, lack of confidence, phobias (such as of dark, of snakes etc.) while equipping them with basic life and survival skills.

Extracurricular Activities
  • An essential part of our character development program primarily focuses on character building though sof skill enhancement and physical activity component of our curriculum though a myriad of pyhsical acitivities ranging from Taekwondo, Futsal and Basketball
  • The extracurricular aspect of the character development program primarily focuses on character building through sof skill enhancement and physical activities. Our children learn to create motion grpahics, 3D modelling, create websites and learn how to setup tea,s and fundraise online, learn to debate in team, some travel overseas to Africa to take part in charity teams, others compete and perform at the highest level in Taekwondo competitions. The school supports the children to investigate their true individual potential in matters that interest them.


Selain dari 3 program di atas, SSI juga berhasrat melahirkan pemimpin yang mempunyai sifat berdikari dan mengembangkan nilai keusahawanan dalam diri pelajar. Dan hasrat ini direalisasikan dalam Program Entrepreneurship yang diajar disini. Sangat berlainan dengan modul pembelajaran di lain-lain sekolah, dan bagi aku ini satu peluang untuk para pelajar meneroka potensi diri masing-masing dalam mencari minat untuk berniaga di masa akan datang. Memang menarik!



Untuk pengetahuan korang, pelajar dari Grade 9 akan diajar tentang perniagaan dan mencapai target, pemasaran, pengurusan sumber manusia dan keuntungan. Adalah menjadi matlamat SSI untuk memastikan para pelajar mempunyai keberanian dan keazaman untuk mencapai impian mereka dan mampu menyara diri dalam proses tersebut.



Baking Session


Hari tu kedatangan kami bukan sahaja untuk melihat dan melawat SSI, tapi kakak dan adik berpeluang menunjukkan bakat memasak dalam kelas muffin bersama dengan adik-adik di SSI. 


Chef Mira dah ready nak membaking ;)

Mira dan Amani (anak kak Ayu) satu team hehe

Chef Wani sedang mengayak tepung. 
Adik di sebelah tu pun khusyuk mengayak :p

Dibantu oleh cikgu. Semua teruja nak pegang tepung hehe

Meriahnya suasana dalam kelas muffin :)



sesi suai kenal dengan adik-adik di SSI

Seriusnya Chef Mira hehe 

Tersenyum bila dah dapat pegang muffin buatan 
sendiri kan hehehe.



Alhamdulillah, sepanjang lawatan kami di SSI sangat memuaskan dan membuatkan aku berfikir betapa pentingnya pendidikan yang menerapkan pembangunan karakter. Pendidikan tidak seharusnya berpaksikan semata-mata akademik di dalam buku, tapi kita juga kena pastikan anak-anak menjadi insan yang mempunyai inspirasi untuk berjaya dalam hidup.

Kalau korang nak tahu lebih lanjut lagi tentang Seven Skies International (SSI) ni, korang boleh layari :



Email : info@sevenskies.edu.my

No. Tel : 03-6151-6952


Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.