Tuesday, December 27, 2016

# Story Kenit

Bila tekanan darahku rendah ....


Assalamualaikum!


Malam kejadian tu macam biasa. Aku masak nasi dan kakak goreng telur. Pak Jelan gi beli sup ekor dan ayam goreng kunyit kat gerai bawah. Baca doa dan makan dengan bahagianya bersama keluarga. 

Sup ekor sedap! Lama tak dapat ekor besar-besar macam ni. Ada sekali tu gi makan kat kedai, dia bagi bahagian ekor paling hujung kat aku, kecik bebenor! Yang Pak Jelan beli ni besar, banyak isi dan sedap kuah dia. Dah sedap kenala menambah nasi kan hehe ...


Dah lepas pukul 10, aku suh anak-anak gi gosok gigi sebelum masuk tidur. Lepas tu aku pulak. Dah siap-siap nak tidur, mata dah nak pejam tapi masih terbayang-bayang kesedapan sup ekor tadi. Puas dapat makan!

Tengah malam sikit, aku tak tau pukul berapa ... badan mula rasa tak sedap. Tidur tak berapa nak lena sebab asyik brukkk brukkk sendawa keluar angin. Apa yang aku makan tadi? Tengok hat kiri hat kanan baik punya lena. Hurmm ... bingkas bangkit masuk bilik air dan .... uwekkkkk *muntah*


Malam tu tiga kali aku muntah! Apa aku makan sebelum tu habis keluar balik huhu. Bila mata baru nak lena, tup tup dah pukul 5 setengah! Dengan tak cukup tidurnya, aku bersiap nak gi keje. Masih brukkk brukkk lagi ... kemudian perut rasa tak sedap pulak! Adehh ...ceri beri pulak dah! 

Dah masuk dalam kereta, Pak Jelan tanya, ok ke? Ok ... ringkas aku jawab. Sampai kat Komplek Sukan Kg. Pandan aku dah mula tak ok. Rasa loya, nak muntah dengan ceri beri datang serentak!

Bang ... patah balik gi klinik. Macam tak boleh je ni ....

Dan akhirnya, ber'kampung' la kami anak beranak di klinik kesihatan setengah hari. Tak pasal-pasal aku kena amik dan cek darah. Masa missy buat pemeriksaan pun terkejut, tekanan darah aku rendah! 92/45 or something ... 😰 

Dipendekkan cerita, aku kena masuk drip. Bacaan ujian darah normal, tapi tekanan darah aku rendah. Memang lembik badan masa tu, dah tak heran orang pandang ke tidak. Terus melepek aku tersandar kat kerusi tu tertidur huhu. Pakai baju kerja pulak tu ... tercalar imej wanita berkerjaya kejap haha!

Antara penyebab tekanan darah rendah atau hipotensi adalah berlakunya kekurangan volum darah (cecair mengalir dalam saluran darah seperti pendarahan yang tidak boleh terkawal), dehidrasi (yang mengurangkan kandungan cecair dalam badan seperti kes muntah yang teruk dan cirit-birit), dan masalah jantung (denyutan jantung yang agak cepat mahupun sebaliknya yang terlalu lambat dan keadaan otot yang lemah), kehamilan, dan sebagainya.
Dan sekiranya keadaan ini berlaku pada bahagian otak (tidak dapat bekalan darah yang diperlukan) pesakit boleh pitam atau pengsan. - artikel utusan 2014

Cuak juga bila badan kita tak mampu lagi menanggung tekanan dan beban. Kita ingat kita mampu nak tanggung sorang-sorang, tapi akhirnya makan 'tuan' balik jawabnya. Bila tengok muka suami, muka anak-anak aku cuba jadi kuat balik. Memang diwaktu-waktu sakit begini, keluarga lah jadi penawarnya ...💗


1 comment:

  1. Kesiannya.... Mula-mula nak gagahkan diri juga ye Hanim
    Bila dah tak tahan terpaksa juga serah diri

    Harap tak berulanglah hendaknya.

    ReplyDelete

Apa kata korang?