ruangiklan
ruangiklan

Friday, June 17, 2016

Lauk Ramadan - Resepi Air Nanas

  6 comments    
categories: , ,

Assalamualaikum!


Selalu orang dilema nak masak apa untuk berbuka, aku pulak dilema nak buat air apa untuk berbuka kang hehehe. Air pun memainkan peranan yang penting tau, air tak sedap tawar memang takkan habis la jawabnya. So, fikir punya fikir apa kata aku buat air nanas sendiri untuk berbuka nanti? ;)

Buah nanas aku tak berapa suka sangat, tapi air nanas ... memang kegemaran aku sejak kecil lagi. Mudah, tahan lama dan sedap pulak tu! Terima kasih pada mak aku kerana menunjukkan cara-cara membuatnya. Walaupun anakmu ini selalu mengelat nak belajar buat, tapi akhirnya berbaloi juga percubaan pertama ku ini! hehe ...





Air Nanas

Bahan-bahan :

1 biji nanas - jangan pilih yang dah kuning/masak 
1 sudu bunga cengkih
1 paket gula
ais ketul

Cara-caranya :

1. Buang kulit nanas, bersihkan dan potong bentuk dadu kecil. Isi air dalam periuk, masukkan nanas yang telah dipotong tadi dan rebus sehingga mendidih

2. Toskan nanas dan buang air rebusan tadi. Isikan periuk dengan air paip yang baru dan biarkan di atas api sederhana kuat. Masukkan bunga cengkih dan gula. Kacau sehingga menjadi air gula. Gula ikut sukatan mana korang suka, nak manis letak lebih

3. Tutup api. Biarkan air gula menyejuk seketika. Bila dah suam suam tu, tuang air gula dalam jag yang berisi nanas tadi. Air nanas ni boleh disimpan dalam peti sejuk. Bila nak minum, hanya tuangkan aje ke dalam jag lain atau gelas dan tambahkan ais jika nak minum sejuk.

Kalau korang tak suka minum sejuk, boleh diminum suam suam juga. Tuang separuh air nanas dalam gelas dan tambah air masak sikit kalau rasa manis sangat. Sedaapppp insyaAllah :)

Selamat mencuba! ^^

Spaghetti Carbonara Sambal Telur

  4 comments    
categories: ,

Assalamualaikum!


Kalau dah perut Melayu ... makan mesti nak kena ada lauk Melayu jugak! Dah la nasi tak berapa nak telan time berbuka, time sahur lagi la tak lalu. Sebenarnya aku rindukan mak dan masakan mak. Tapi masih tak berkesempatan lagi nak pulang ke kampung berbuka puasa ngan mak dan abah. Kerete baru je 'baik', kena tunggu lepas gaji la ...insyaAllah..

Demi mengubat rinduku pada masakan mak, aku pun masakla sambal telur ..hehe. Lauk simple lagi mudah tapi berselera bila makan! Tapi nak lagi sedap aku kombinasikan dengan spaghetti carbonara yang aku masak untuk anak-anak. Diaorang kan tak suka makan pedas ... kalau nampak kaler 'merah' kang mula la si Mira menggeleng takmo makan ...huh


Thursday, June 16, 2016

Bila berjodoh dengan orang utara ...


Assalamualaikum!


Beginilah aku masa memula kahwin dengan Pak Jelan dulu. Lahir di Selangor, bermastautin di KL hampir 20 tahun lebih, bila ditukarkan ke Kuantan aku ingatkan jodoh aku dengan orang Pantai Timur. Tapi suratan takdir kami berdua bertemu jodoh di sana.

Memula dulu bila dia kata dia orang Perak, aku ingatkan style orang Perak yang cakap "ate", "kome", "teman', "idokleeee" tu hahaha :p Tapi rupa-rupanyaaaaaaa dia Perak utara, so slang dah ikut Kedah nunnnnn! Utagha piorrrrr sunggoh naaaa haha :p


kredit : Lanun Ranggi


Kes pertama macam gambar di atas ni la. Satu hari suruh dia gi kedai beli roti. Roti tu pada aku maksudnya roti gardenia la. Alih alih bukak beg plastik ada biskut lemak Hup Seng je! Aku pun tanya ....

"mana rotinya?"

"tu la dia ..."

"ni bukan roti ..ni biskut!"

"ni roti la ... abg ingat hani cakap roti tu roti ni la ..."

Grrrr "ni biskut bangggg ... roti is roti, biskut is biskut la"

"kami (keluarga mertua) panggil ni roti hani tau dak ... "

"dah tu roti gardenia tu panggil ape?"

"roti gak la ...."

Hahaha kembang kuncup hidung aku 'bertekak' ngan dia pasal roti je. Sejak dari tu la aku baru faham sikit-sikit istilah 'pening lalat' roti=biskut biskut=roti hahahaha! Korang ingat setakat tu biskut dan roti je ke? Hahaha haaaaa ada satu lagi istilah yang aku 'bertekak' ngan dia ....

"Hani .. tolong belikan cekelat, tekak abg pahit la"

Aku masuk kereta dan hulurkan cekelat (coklat Cadbury) pada dia ..

"pasaipa hani beli cekelat ni? abg nak cekelat isap la ..."

Termenung kejap ... dia maksudkan gula-gula ke? (hahaha)

"tu gula-gula la banggggg ... abg nak cekelat, ni la dia cekelat ...."

"cekelat tu maksud abg gula-gula la sayanggggg ... abg panggil cekelat"

Grrrr .... "dah tu coklat ni panggil ape?"

"cekelat ..."

Hahahaha turun naik jantung aku dibuatnya! Ko dah orang KL, ko faham sejak kecil gula-gula dan coklat tu dua benda yang berlainan jenis. Tetiba otak disuruh tukar gula-gula=coklat .... memang tak masuk dek akal la! hehehe ...

Tapi la ni aku faham dah istilah-istilah tu semua. Cuma sekarang ni kalau dia nak biskut, dia sebut 'biskut'. Kalau dia nak roti, aku gi beli roti gak tak beli biskut. Tapi kalau balik Perak, otomatik dia punya biskut jadi roti hehehe :p


Wednesday, June 15, 2016

Lauk Ramadan - Resepi Sardin Cincuan


Assalamualaikum!


Ada masa aku buntu tak tau nak masak apa untuk berbuka. Takmo la singgah bazar hari-hari weh ... senang memang senang, main tunjuk tunjuk pastu bayar. Balik rumah takyah masak, hidang dalam pinggan terus mengadap tv tunggu waktu berbuka. Hari-hari kalau diamalkan macam ni mau tak balik kampung aku nanti huhu ..

Aku memang nak masak so kena fikir gak ape benda makanan yang senang dan cepat untuk disediakan. Lama dok termenung ... tetiba datang idea ni! Ahaaaa aku dah dapat! Nasi Lemak Sardin Cincuan. Nasi lemak tu ramai yang dah tahu cara membuatnya kan, so aku nak kongsikan lauknye aje la ye .... Sardin Cincuan ^^

Korang suka makan ikan sardin tak? Bagi yang suka bolehlah try resepi ni untuk berbuka atau sahur nanti. Senang je ... mudah je ... tapi sedaaappppp! hehe




Sardin Cincuan

Bahan-bahan :

1 tin ikan sardin - aku beli cap Ayam Brand
1 biji bawang besar - dihiris
1 biji kentang - dipotong panjang
3 biji cili padi - diketuk
halia -  sebesar ibu jari
air asam jawa - agak2 nak kuah banyak mana
minyak masak
garam secukup rasa


Cara-cara :

1. Panaskan periuk dan tuang minyak. Tumis bawang besar, halia dan cili padi sehingga naik bau wangi. Masukkan kentang dan kacau dengan api sederhana

2. Masukkan ikan sardin bersama sosnya ke dalam periuk. Kacau perlahan

3. Masukkan air asam jawa dan kacau rata. Biarkan ia mendidih seketika sehingga kentang tadi lembut

4. Letak garam secukup rasa. Siap untuk dihidang! ^^


Haaaa senang je kan! Yang suka tomato boleh tukarkan dengan kentang. Yang nak kuah banyak boleh tambahkan sedikit lagi air. Sardin Cincuan ni aku buat lauk untuk nasi lemak gantikan sambal. Universalnya Sardin Cincuan ni, ia boleh 'masuk' dengan apa saja makanan. Dan 'regu' bagi Sardin Cincuan ini ialah telur dadar! Ada dua lauk ni, aku tak pandang lain dah ... cukuplah dengan nasi panas panas perghhhh menambah-nambah aku makan! hehe ...

So korang jangan lupa masak yek. Selamat mencuba! ^^


Apa Yang Boleh Dibeli Dengan RM20 Di Bazar Ramadhan? - Selepas 2 Tahun


Assalamualaikum!


Dulu aku ada kongsikan apa yang boleh kita beli dengan duit RM20 di bazar ramadan. Selepas dua tahun, barang pun dah banyak naik dari turunnya tapi adakah harga makanan di bazar kekal sama seperti tahun-tahun lepas? 

Kalau ke bazar selalunya berapa RM yang korang bawa? Ada sampai terlebih bajet tak? Tak dinafikan kalau aku ke bazar, kalau boleh nak singgah setiap gerai! hehe tambah tahun ni banyak pulak orang jual kambing bbq ... semerbak harum mewangi bau dia! Tapiiiii jangan lupa, kita membeli makanan jangan sampai terbazir dan membuang! Beli yang mana kita dan keluarga betul2 suka makan je, jangan ikut nafsu mata ok!




Lokasi Bazar Ramadhan yang strategik membuatkan setiap hari ramai yang menyinggah di bazar ni. Kawasan Desa Pandan ni memang padat penduduk sampai aku tak nampak dah tanah mana yang boleh dibuat rumah. Yang sedang dibina pun ada lagi tu ...kondo berapa puluh tingkat ntah! Kuarters kerajaan dan ATM pun dah ada dua ditambah dengan kondo yang baru naik macam cendawan lepas hujan ...lagila sesak!

Walaupun tahun ni dapat balik awal, tapi disebabkan jalan sesak sebab semua orang pakat balik pada waktu yang sama,  maka kadang-kadang aku terlambat jugak sampai ke rumah. Kadang tu pukul 6 lebih baru sampai, memang tak sempat nak sediakan apapun. So, ke bazar la jawabnya hehee ....


BAZAR RAMADHAN DESA PANDAN

Berbekalkan pengalaman pada tahun-tahun sebelumnya, tiap kali sebelum nak ke bazar aku tau dah nak beli apa untuk diri sendiri dan anak-anak. Ada beberapa gerai yang jadi kegemaran aku di bulan puasa ni. Aku suka beli makanan yang dimasak disitu dan bukan yang readymade. Bukan tak suka langsung ... macam kuih muih tu aku beli tapi makanan lain kalau boleh elakkan sebab takut basi huhu. Tapi bukan semua la ye!

Bila dah tahu tempat nak dituju, makanan apa yang nak dibeli aku terus ke tempat tu. Takda pandang dah kiri kanan sebab masa pun tak cukup dah kan. Berbekalkan RM20 ini yang aku beli di bazar ramadan ....


roti jala 5 keping RM2 - aku suka roti jala ni sebab dia masak kat situ gak hehe



lemang sepotong RM2 - lemang untuk kakak, aku beli 3 potong untuk dia



murtabak Omar Kedah RM3/sekeping - murtabak daging dia memang tak tipu! Bertahun dah aku jadi regular customer pakcik ni hehehe :D



bubur lambuk kg. baru RM3/sebungkus - minggu lepas takda ni, minggu ni baru nampak. Aku kan 'hantu' bubur lambuk memang rugi la kalau tak beli hehehe ...



popia basah - lalu je tak beli pun sebab bukan peminat sejati. Memang hari2 panjang barisan dia



kebab melawati RM3/satu - teringin ... hehe



shawarma RM5/satu - menu terbaru bazar tahun ni. Murah dan nampak sedap, dimasak disitu so ... kenapa tidak? haha ...


So, dengan RM20 aku beli ....

Roti jala - RM2
Lemang 3 ketul - RM6
Murtabak Omar Kedah - RM3
Bubur Lambuk Kg Baru - RM3
Kebab Melawati - RM3
Shawarma - RM5

JUMLAH : RM22

Sebenarnya, antara kebab dengan shawarma tu boleh pilih salah satu pun ok dah. Tapi sebab aku teringin nau nak merasa sedap sangat ke shawarma tu ...maka beli jugak le hehehehe. Kalau tak beli shawarma tu, aku hanya belanjakan RM17 je untuk kesemua makanan tadi. Baki RM3 tu boleh beli air kalau nak huhu ....

Ok tak? hehe ...

Tuesday, June 14, 2016

Lauk Ramadan - Resepi Asam Pedas Ikan Jenahak

  4 comments    
categories: , ,

Assalamualaikum!


Masakan paling best ialah asam pedas! Sebagai seorang yang berdarah campuran Melaka dan Negeri Sembilan, masakan asam pedas memang dah sinonim dengan aku sejak dari kecil lagi. Start aku makan asam pedas mak masak la, aku mula tertarik dengan lauk pedas!

Paling best kalau mak masak asam pedas ikan parang atau ikan pari. Perghhh ... dia punya kelazatan dan kemanisan isi ikan tu memang tak boleh nak cakap lah! Pakwe lalu belakang pun ko tak sedar hehehe. Tapi, aku suka kalau masak asam pedas guna satu lagi jenis ikan ni ...ikan jenahak! Haaaaa cara masak aku sempoi biasa biasa je, bahan-bahan pun ringkas sebab masa aku masak ni terlupa nak beli hehe,.

Pun begitu, rasa dia meletop! Wahhhh masuk lif tekan sendiri nampak ye Nim ... hahahaha ok la sebelum ada yang kecam aku puji makanan sendiri baik aku mulakan!




Asam Pedas Ikan Jenahak

Bahan-bahan :

ikan jenahak - aku amik bahagian perut hingga ekor
bawang merah 5 biji - ditumbuk halus
bawang putih 5 biji - ditumbuk halus
sedikit halba
3/4 cawan cili kisar - bergantung kepada tahap kepedasan cili kisar
7 batang bendi - potong kepala dan ekor
segenggam daun kesom
1 sudu gula
1/2 mangkuk air asam jawa
1 biji tomato - potong 4 (kalau suka tomato, boleh letak lebih)
garam secukup rasa

Cara-caranya :

1. Cuci ikan sebersihnya dan toskan airnya. Panaskan periuk, tumis bawang merah, bawang putih, halba dan daun kesom. Kacau dengan api sederhana

2. Bila dah naik bau wangi, masukkan cili kisar dan kacau lagi sampai pecah minyak. Kemudian masukkan pula air asam jawa ke dalam periuk. Sukatan air dalam periuk aku hanya separuh saja. Kacau dan biarkan ia mendidih seketika

3. Masukkan ikan dan bendi. Jangan kacau ikan tu, tapi kacau kuahnya sahaja. Ikan ni isi lembut, jadi kalau kita kerap kacau atau alihkan ia, nanti isinya hancur. Biarkan ia mendidih seketika

4. Masukkan gula dan garam. Aku tak masukkan asam keping, sebab air asam jawa tadi pun dah cukup 

5. Bila bendi dah lembut, tutupkan api. Potong tomato dan masukkan dalam kuahnya. Aku letak akhir sekali sebab takmo tomato ni hancur dalam kuah

6. Siap untuk dhidang! 


Kalau korang tengok aku tak letak serai, bunga kantan, daun limau purut ... hanya daun kesom. Sebab apa? sebab aku terlupa nak beli .... hahahaha :D

MasyaAllah memang berbaloi aku beli ikan jenahak ni, manis rasa isinya dan terasa kuah asam pedas tu bila dimakan dengan nasi panas panas ... wowwww! Nak makan untuk berbuka pun boleh, nak buat lauk untuk sahur pun syok! Orang bujang pun boleh masak ni .... sapsapsoi! haha

Selamat mencuba! ^^

Juadah Berbuka & Sahur Minggu Pertama!


Assalamualaikum!


Alhamdulillah dah masuk minggu kedua kita berpuasa yek. Orang lain semalam makan apa, hari ni dah update kat blog. Aku je yang tunggu seminggu baru nak update ni ha hahaha. Bukan ape, senang sekali harong je tepek gambar makanan kat sini. Senang cerita ye dop :p

Minggu pertama puasa ok la ... syukur dapat memasak untuk keluarga. Walaupun ada menyinggah di bazar ramadan tapi aku tetap memasak kat umah. Sebab kat bazar tu bukan semua makanan yang boleh buat aku telio hehehe. Kalau gi bazar, aku beli makanan yang tertentu je yang diperakui kesedapannya dan berbaloi dengan duit!

Kalau tak ... sorry ar, aku masak lagi baik!

Day 1 - Aku goreng cucoq dan meehon goreng. Manisan makan Halawa beli kat kedai Arab bulan lepas hehe.



Monday, June 13, 2016

Cabaran Peringkat Kebangsaan Paddle Pop Young Builders Award 2016 - Pengumuman Pemenang

  2 comments    
categories: ,

Assalamualaikum!


Beberapa bulan yang lalu, aku ada kongsikan tentang pertandingan Reka, Bina & Menang yang diterajui oleh Paddle Pop di satu majlis pelancarannya di Kuala Lumpur. Acara tahunan yang telah masuk tahun ke-4 dan mendapat sokongan padu dari Kementerian Pendidikan Malaysia ini telah pun sampai ke peringkat akhir dan pertandingan tersebut telah diadakan di sebuah hotel baru-baru ini.

Untuk pengetahuan korang, program Paddle Pop "Young Builders Award 2016" ini berjaya menarik hampir 1000 penyertaan, satu peningkatan yang besar berbanding dengan hanya 250 penyertaan pada tahun lalu. 




Untuk menyaksikan sendiri tahap kekreatifan adik-adik kita mereka dan membina seni binaan bertemakan Atlantos : Membaik Pulih Kota Harapan Atlantos , aku dijemput ke majlis cabaran peringkat Kebangsaan yang diadakan di Hotel Seri Pacific, Kuala Lumpur pada 5hb Jun lepas.

Sebanyak 20 buah sekolah yang telah disenarai pendek berkumpul disini selama 3 hari bagi merealisasikan impian masing-masing dalam penentuan juara "Young Builders Award 2016" yang pastinya menjanjikan hadiah lumayan dan menarik untuk peserta, di samping bertujuan meningkatkan kesedaran mengenai alam sekitar di kalangan murid-murid sekolah.



Ketika aku sampai, sesi pengadilan sedang berlangsung di dalam dewan ini. Kelihatan murid-murid sekolah setia duduk di meja masing-masing bersama binaan 'Kota Atlantos' hasil imaginasi dan kreativiti kumpulan masing-masing.

Aku dimaklumkan terdapat sekolah yang menghantar lebih dari satu penyertaan, menunjukkan betapa mereka komited dan bersungguh-sungguh menyertai cabaran ini. Bersemangat adik-adik kita ni! ^^

Pertandingan Paddle Pop "Young Builders Award 2016" dibuka kepada murid-murid sekolah rendah tahun 4, 5 dan 6. Sekolah-sekolah digalakkan untuk menghantar penyertaan mereka yang disertakan dengan lakaran karya seni 3D yang dibuat menggunakan bahan-bahan kitar semula seperti botol plastik, batang aiskrim Paddle Pop, penyedut minuman dan lain-lain mengikut tema yang diberikan. 

Dah bersedia nak tengok hasil binaan 'Kota Atlantos' adik-adik kita yang kreatif dan berwarna warni ni? Jom, aku kongsikan antara beberapa binaan replika 3D yang dihasilkan! ^^












Kreatif kan! Aku sempat menemuramah sendiri beberapa orang peserta tentang binaan yang mereka hasilkan. Setiap replika yang dibina mempunyai cerita dan mesej tentang bagaimana mereka mahu menyelamatkan Kota Atlantos.

Persembahan juga diambil kira oleh pengadil dan setiap peserta perlu menceritakan idea mereka dan bagaimana ia berfungsi. Fuhhh .... jenuh gak nak jawab tu hehe ;)



Barisan pengadil sedang bertanyakan soalan pada peserta


Lebih kurang jam 12 tengahari, kesemua peserta mengambil tempat duduk di hadapan pentas untuk menunggu keputusan pasukan manakah yang akan bergelar juara dan membawa pulang hadiah lumayan untuk Paddle Pop "Young Builders Award 2016".

Nak tahu apa hadiahnya? ;)

Tempat Pertama 
 -wang tunai RM6,000 bagi setiap pasukan 
-percutian keluarga selama 3 hari 2 malam di LEGOLAND Malaysia Resort beserta
baucar perjalanan bernilai RM500
-tiket masuk kombo dan penginapan di hotel
-sijil kecemerlangan

Tempat Kedua & Ketiga
-wang tunai RM2,000 bagi setiap pasukan
-2 tiket masuk kombo LEGOLAND Malaysia Resort untuk setiap ahli pasukan


Sebelum tu, pengumuman untuk 3 kategori pasukan diumumkan iaitu untuk kategori :
  • Kerjasama Pasukan Terbaik - SK Bandar Teknologi
  • Pasukan Paling Ceria - SK Precint 14 Putrajaya
  • Pasukan Paling Bijaksana - SK Alam Shah 






Dan tibalah saat yang dinanti-nantikan oleh semua yang ada disitu...pengumuman bagi tempat ketiga dan tempat kedua untuk pertandingan Reka, Bina & Menang Paddle Pop dimenangi oleh ....



Tempat Ketiga - pasukan SK Bukit Rokan Utara



Tempat Kedua - SK Luyang

Dan, penentuan bagi juara Paddle Pop "Young Builders Award 2016" jatuh kepadaaaaaa ......

v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v

Pasukan SK JAWI!!! 
TAHNIAHHHHHHHH!



Tahniah dan syabas pada adik-adik yang berjaya, dan tahniah juga pada kesemua peserta kali ini atas kerjasama jitu pasukan masing-masing sehingga berjaya menampilkan rekaan replika yang cukup berwarna warni dan kreatif!

Semoga Paddle Pop akan meneruskan penganjuran program sebegini untuk tahun akan datang bagi menarik lebih ramai lagi murid-murid sekolah menyertai sambil belajar untuk mencintai alam sekitar kita. Syabas dan tahniah!




Untuk maklumat lanjut, boleh layari www.paddlepop.com.my

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.