ruangiklan
ruangiklan

Tuesday, July 05, 2016

Persediaan raya & hari mantai


Assalamualaikum!

Orang nismilan panggilan hari mantai(bantai). Tempat lain tak tau panggil ape. Hari mantai ni memang sibuk sebab kena masak lauk pauk sedap untuk hari raya esoknya. Memang tiap² tahun inilah rutin mak aku, samada anak² balik beraya atau tidak. Tahun ni aku beraya ngan mak, so dapatla tolong mak masak dan kemas umah ;)


Persediaan raya

Biskut raya dah siap pun. Aku buat dua jenis je tahun ni, sempena menyahut seruan 'kerajaan' ... haha. Marmar Carrie dan biskut Tutty Frutty serta kek oren resepi mak. Kerepek² semua ada dah ...jadikle nak buat 'seri' atas meja untuk budak² datang beraya sok.

Baju raya untuk anak² pun dah setel semalam. Syok juga shopping malam² kat Melaka ni ... tapi tu la, tak tahan pening kepala aku dibuatnya ...sebab jem giler dengan umat manusia! Tu belum pergi lagi bazar kat Hang Tuah Mall tu ... huhu. Last² kami shopping kat Kedai Hari Hari je ...senang dan selesa!

My assistant tak berbayar hehe. Gaduh nak tolong ibu buat kuih, kesian pulak kalau tak bagi kang :) 

Biskut Frutty Tutti

Marmar Carrie kegemaran my assistant. Dapat dua telap, tapi setengah balang habis di'kerjakan' kakak petang tu haha. Langsung kena buat lagi esoknya ..:p

Baju raya kakak dan adik. Macam tahun lepas, tahun ni pilih jubah jugak ;)


Okla, aku nak sambung tolong mak masak. Cuaca panas macam ni kena slow sikit buat keje haha. Dahla budak² ni selamba je teguk sirap ais depan aku ... mujur boleh than godaan lagi haha :p



Monday, July 04, 2016

Panasnye Melaka weh!


Assalamualaikum!

Ya Allah ... mencabar betul berpuasa di kampung kali ni. Bahang dia satu macam la! Siang panas, malam hangat .. memang tak berasa angin sepoi² ni. Kami lepas maghrib je terus lepak kat balkoni mengharapkan angin sejuk di luar. Dalam rumah memang membahang rasa dia!

Buka puasa pun cari air dulu! Berteguk² minum air nak kasi hilang dahaga tu ... makanan nanti dulu. Kipas kiri kanan pasang, yang di dinding pasang, yang berdiri pun pasang tapi tetap berpeluh huhu ...


 


Hurmm... 'arwah' dah basikal adik. Ayahnya bagitau ni hasil kerja gabungan Mira bersama dua orang sepupunya. Entah ape diaorang buat sampai boleh tertanggal bearing basikal ni. Budak² sekarang takleh nak kata budak lelaki je ganas main ... yang pempuan pun sama ha! 

Tinggal lah satu je lagi basikal yang ada. Tu pun basikal kakak dia dah tertanggal roda keciknya. Kite tengok berapa lama yang ni boleh bertahan hukhuk ...




Hari ni sambung buat biskut raya ... biskut kegemaran kakak la apa lagi .. marmar carrie! Semalam dia dah tolong aku buat biskit Frutty Tutty. Dapat dua telap ...jadikle hehe. Yang penting hari ni kena pulun buat marmar carrie lebih sikit sebab ada orang nak makan ...ngeeee :D

Semalam anak dara tu merajuk sebab tak belikan lagi baju raya diaorg. Belum lagi sayang ... malam sat gi baru kita gi. Siang ibu nak kasi setel biskut raya dan tolong wan sembelih ayam dulu.

Sunday, July 03, 2016

Kakak diserang ketumbit!


Assalamualaikum!

Ya Allah ... sejak sampai kat kampung minggu lepas sampai ke hari ni, memang aku takleh nak hadap blog sangat. Ade je benda nak dibuat, memang tak menang tangan dibuatnya! Mujurlah boleh update kat fb dan instagram, itupun sekeping sekeping je la aku share hehe ...

Tapi aku seronok dapat balik kampung awal! Bila balik, mesti tak lepas peluang borak ngan mak dan abah sampai larut malam. Korang tahu, malam pertama aku sampai tu kami berborak sampai pukul 4 lebih. Langsung sahur terus! Hehe ... :)

Okla, kita tinggalkan dulu cerita keterujaan aku dapat balik beraya di kampung. Cerita kakak kena ketumbit ni berlaku sebelum kami balik kampung. Haihh .. dekat nak raya ni la 'dia' nak datang T_T

                  

Dah 3-4 hari ketumbit ni ....memula ingat bengkak biasa kot² dia gosok mata terkena kuku ke ape, tapi lama² besar pulak bengkak dan dia mengadu tak selesa. Hurmm .. sebelum balik kampung elokla bawa gi klinik dapatkan ubat dulu. 

Balik dari cari baju raya kat Masjid Jamek, petang tu, aku bawa diaorg singgah klinik kesihatan...



Doktor kata ketumbit. So, doktor bagi ubat krim sapu kat tempat yang benjol tu. Aku tengok benjolan tu ingatkan ada nanah kat dalam, tapi doktor kata bukan. Alhamdulillah beransur pulih dah mata dia walaupun bengkak tu masih ada sikit. 

Oh ya, sebelum gi klinik tu kami gi Masjid Jamek hajat nak cari baju raya...



Kemain beria punya diaorang mencari baju, bila dah junpa yang berkenan dan harga memang kebabom murah ... tetiba saiz pulak takdoppppppp! Haha ..kesian anak² ibu. Penyudahnya, kami balik tangan 'kosong' je la. Nanti cari pulak kat kampung yek ;)

Pada yang dalam perjalanan pulang ke kampung, selamat balik kampung dan berhati² di jalan raya k. Selamat hari raye! ;)


Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.