ruangiklan
ruangiklan

Wednesday, November 09, 2016

Melukis ikut video di Youtube


Assalamualaikum!


Antara cara untuk kakak dan adik release tension di rumah ialah dengan melukis. Bermula dengan kakak yang dari kecik lagi memang suka melukis dan akhirnya menjadi ikutan si adik. Bermula dengan 'orang lidi' sekarang dah jadi 'orang berisi' hehe.

Kakak sekarang tengah praktis lukis mata anime. Rupanya dia tengok cara orang melukis di YouTube! Patutlah kejap-kejap pinjam handphone ibu ..rupanya selain tengok kartun dia gi tengok cara orang melukis kartun huhu.


Tuesday, November 08, 2016

Jangan malu bawa anak pergi meniaga!


Assalamualaikum!


Setiap hujung minggu jika diizinkan Allah, inilah rutin kami sekeluarga. Bermula jam 4 pagi bersiap dari rumah sedia bergerak menuju ke Kota Damansara empat beranak. Melepasi tol Kota Damansara, kami akan berhenti untuk solat Subuh sebelum memecut ke tapak letak kereta untuk mula memunggah barang niaga dari kereta.

Mengantuk? Ya, dan kerana itu ada masanya kami serba salah kerana 'mengheret' sama anak-anak yang masih penat untuk ikut kami berniaga. Pernah aku suarakan pada anak-anak yang mereka tak perlu ikut kalau badan tak larat atau penat. Tapi mereka membantah! Amboiii .. kita nak bagi dia rehat dia takmo pulak yek :p




Kalau tak meniaga minggu tu, mula la si kakak tak keruan! Soalan yang sama dia ulang sampai naik berbuih mulut kita nak menjawabnya. Setiap minggu dia akan tanya, jadi ke minggu ni bu ...?. Haaa tu aku faham sangat la tu ... tak lain tak bukan nak gi meniaga la tu.

Memula dulu bila kami mula-mula nak berjinak berniaga carboot ni, aku ingatkan anak-anak tak berminat atau malu nak berdepan dengan orang ramai di tempat terbuka macam ni. Tapi aku salah .... diaorang suka sebenarnya!




Tambah Mira, dia paling banyak duduk di 'barisan' depan hahaha. Kalau pelanggan beli barang, dia lah pertama yang hulurkan plastik bagi kat kita. Yang kakaknya keluar time dah pukul 9 lebih macam tu .. kasi caj 'bateri' dulu hehehe.





Bila ada dua orang puteri ni, semangat kami nak meniaga lagi membara! Kalau kami terlupa, mereka ingatkan. Alhamdulillah, mereka happy dan seronok setiap minggu. Paling penting, mereka tak malu untuk berdepan dengan orang. Minat dan kesungguhan mereka jadi motivasi buat kami untuk berusaha lebih cari rezeki :)

Monday, November 07, 2016

Langkah pertama berhenti merokok, semuanya bermula dengan gigi ...


Assalamualaikum!


Bila terkenangkan hari abah dimasukkan ke hospital 3 tahun lalu akibat sesak nafas, aku takut! Aku takut benda yang sama berlaku pada suami. Sebab itu, kami ... aku dan anak-anak tak berhenti mendoakan dan menyedarkan dia tentang bahaya rokok!

Satu rahmat besar bagi kami sekeluarga bila cik abe membuat keputusan ini. Walaupun aku tak jangka ia secepat ini. Maklumla, kita bukan boleh paksa orang suruh berhenti merokok kalau diri sendiri yang tak mulakan dulu. Tapi alhamdulillah, Allah bukakan hatinya untuk berhenti setelah bergelumang dengan rokok selama 20 tahun. 


Masih ingat permainan ni?

  4 comments    
categories: 

Assalamualaikum!


Dah dekat-dekat nak cuti sekolah ni, mesti ada anak-anak kita yang bawa permainan ke sekolah kan? Ada yang bawa tali lompat la, batu seremban la, play-doh la, kad UNO la, saidina la. Tak dibagi kang, boring katanya. Kawan lain bawa mainan, takkan dia nak melopong tumpang mainan kawan-kawan?

Kita dulu pun zaman sekolah rendah mesti ada kenangan bawa permaianan time hujung-hujung tahun kan? Aku biasa bawa tali lompat ngan batu seremban je. Memang tak belajar la satu hari tu, asyik melompat je kejenye hehe. Hurmm .. rindu zaman sekolah dulu. 


Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.