ruangiklan
ruangiklan

Friday, December 23, 2016

Pokok Mahkota Dewa di kebun abah


Assalamualaikum!


Satu perangai abah aku ni kan, dia ni suka mencuba. Dia suka cuba jus tu la, jus ni la. Kalau aku call, dia akan cerita pasal dia ambil jus ni untuk kawal darah tinggi. Dia ambil jus tu untuk kempiskan perut buncit. Tapi, akhirnya kelaut juga hasil dia.

Tapi baru-baru ni dia bagitau yang dia dan mak dah amalkan minum air buah mahkota dewa je untuk kawal darah tinggi dan melancarkan peredaran darah. Diaorang dah tak ambil jus-jus yang ada di pasaran ni. Hawau ..menghabiskan duit je. Dah la mahal, kesan dia sekejap je pastu takda perubahan pun hehe. 


Pokok mahkota dewa


Berbulan-bulan yang lepas memang aku ada perasan pokok abah tanam kat tepi pagar reban ayam ni. Tapi aku ingat tu pokok buah durian belanda, dan masa tu pokok ni pun kecil lagi. Bulan ni aku balik, tengok-tengok dah besarrrr dah dia!

Abah aku terjebak dengan buah mahkota dewa ni pun sebab kawan dia yang rekomenkan. Kalau nak beli mungkin payah kot, so amik je benih kat kawan dia dan tanam sendiri di halaman rumah. 


dah berbuah

Buah Mahkota Dewa

Beginilah rupa buah mahkota dewa yang telah masak. Tapi buah ni tak boleh dimakan begitu sahaja, ia perlu diracik halus dan dikeringkan terlebih dahulu sebelum direbus atau direndam dalam air panas dan diminum.




Satu lagi, abah cakap buah mahkota dewa ni beracun! Beracun kat mana? kat biji dia. So, bila nak racik tu, elakkan dari terkena pada bahagian biji dia. Katanyaaaa 😊





Untuk dapatkan air rebusan mahkota dewa ni, kepingan buah mahkota dewa yang telah dikeringkan tadi direbus ke dalam periuk tanah dengan sukatan 5 cawan air (seumpamanya). Biarkan ia mendidih sehingga sukatan air menjadi 3 cawan akhirnya. Kemudian, bolehlah diminum.


Khasiat Buah Mahkota Dewa


  • Mengurangi kandungan kolesterol dalam badan serta mengurangi penambahan lemak di dinding pembuluh darah
  • Penyingkiran racun @ toksin daripada sesuatu bahan di dalam tubuh seterusnya dapat meneutralkan racun di dalam badan.
  • Berfungsi  sebagai bahan anti-bakteria dan anti-virus.
  • Meningkatkan sistem ketahanan badan dan daya hidup
  • Meningkatkan daya tahan kepada penderita diabetes dan darah tinggi.
  • Mengurangkan kadar gula dalam darah dan pengumpulan darah.
  • Membantu mengurangkan kadar angin dalam badan.
  • Sebagai bahan untuk anti-virus ,anti-bakteria , anti-oksidan , anti- alergi dan anti-radang
  • Membantu melancarkan peredaran darah di dalam badan dan mengelakkan berlakunya penyumbatan pada pembuluh darah.
  • Membantu mengurangkan kesakitan taktakala berlaku pedarahan dan pembengkakan di tubuh badan
  • Mengurangkan kesan daripada penyakit jantung koroner
  • Mengubati dan mengurangkan penyakit kanser seperti kanser payudara dan kanser rahim.
  • Meningkatkan stamina dan ketahanan  badan tehadap influeza
  • Bertindak sebagai bahan bagi membantu proses penyembuhan penyakit tekanan darah tinggi
info : khasiatherba.com


Thursday, December 22, 2016

Persiapan Sekolah 2017


Assalamualaikum!


Tahun ni persiapan sederhana je macam biasa. Kakak masuk darjah empat tahun depan dan Mira masuk darjah dua. Badan masing-masing dah memanjang dan semakin melebar, so baju memang wajib kena cari yang baru. 


Wednesday, December 21, 2016

Masak Bersama Chef Muluk Di Bengkel Lazada x Nestle Maggi x Tefal

  4 comments    
categories: , , ,

Assalamualaikum!


Ok, beberapa minggu lepas aku ada join satu workshop Lazada , Nestle Maggi & Tefal bersama Chef Muluk yang terkenal tu. Ini first time k aku join, memang teruja sangat sebab boleh tengok chef Muluk masak 2 resepi menggunakan produk terkenal seantero dunia iaitu MAGGI

Hari tu juga aku berpeluang memasak bersama rakan blogger lain dan pasukan kami juga kena masak 2 menu pada hari tu. Adehh ..nak kena memasak depan orang ni yang aku segan ni. Tapi, demi menyahut cabaran menang produk Tefal, ku gagahkan juga 😝Nak tahu kami masak apa? jeng jeng jenggg ... baca jangan tak baca haaa πŸ˜‰


amik aura memasak sebelum tu 😜


Memasak memang dah jadi rutin aku sejak berkahwin 10 tahun yang lalu. Masa anak dara pun ada memasak jugak tapi tak sekerap bila dah berkahwin ni. Sekarang anak-anak pun dah pandai minta nak makan macam-macam, lagilah mak diaorang kena pandai masak itu ini kan kan kan πŸ˜‰

Ok ...berbalik kepada workshop hari tu, Chef Muluk sempat berkongsi resepi dan tips untuk menjadikan masakan kita lebih sempurna dan menyelerakan! Dua benda kita kena ada, iaitu peralatan memasak yang memudahkan dan praktikal serta produk masakan yang bermutu tinggi dan berkhasiat untuk seisi keluarga. Haaa ... dua benda tu dah tentu la peralatan TEFAL & produk MAGGI!




Macam aku cakap tadi, dua benda ni kena ada bila kita nak memasak di dapur. Pertama, peralatan memasak yang praktikal dan memudahkan untuk kita memasak. Bayangkan la kuali kita berkerak-kerak atau bila menggoreng tu sisa makanan melekat pada dasar kuali. Tak ke nak menjadi satu kerja pulak kita nak menyental nanti? Alamakkk cukup aku tak berkenan kalau jadi macam tu tau! Dari rajin terus jadi malas nak memasak dah ..tunggu periuk TEFAL baru macam Chef Muluk pegang ni baru ada mood nak memasak hehehe.


Chef Muluk and his Paella in the making

Paella yang harum semerbak!


Aku tengok senang betul Chef Muluk memasak bila guna periuk Tefal ni. Chef Muluk cakap, kalau nak tahu satu-satu produk tu berkualiti atau tidak, tengok pada berat dia. Kalau periuk atau kuali berat tu maknanya elok la tu. Lagi satu, kawalan api pun lancar je. Istimewanya produk Tefal ni, ia ada penunjuk suhu yang boleh bagitau kita kuali tu sudah panas dan boleh digunakan. Tak perlu la nak renjis air macam dulu-dulu lagi dah kan? heee 😁




Nak jadi rezeki juga hari tu, cik abe kito menang hadiah saguhati dari Tefal sebab dapat jawab soalan Chef Muluk dengan betul! Terkejut aku tetiba sorang brader berbaju kuning yang duduk di belakang sekali angkat tangan dan jawab dengan konfidennya hahaha. Aku yang nak jawab dari tadi tak jawab sampai ke sudah huhu. 


Paella from Chef Muluk
kredit pic : Leya


Oat Mee Salad


Dua menu yang Chef Muluk sediakan ialah Paella dan Oat Mee Salad. Kedua-duanya menggunakan produk MAGGI dan tak susah nak menyediakannya! Serius, memang cepat dan sedap! So sekarang ibu-ibu pun boleh sediakan menu sihat bertaraf bintang untuk keluarga. 

Bengkel Memasak

Tiba giliran blogger pulak memasak. Kami dibahagikan kepada 5 kumpulan dan aku termasuk dalam kumpulan C. Nak tahu kumpulan C kena masak ape? haaaaa ....


C for Cun! Dari kiri : Eddy, Kak Halimah, Leeyan, me and Leya


Semangat membara dengan sudip masing-masing haha. Muka berseri-seri nak memasak padahal dalam hati neves baq hang! Mujur ada kak Halimah jadi masterchef kitaorang hari tu hehehe. 

Bahan-bahan untuk kitaorang memasak. 


Agak-agak apa kitaorang nak masak ye? Kalau ada ikan pari, cili kisar, daun kesum, bendi dan bunga kantan tu mestilah tak lain tak bukan menu kebanggaan orang Melaka dan Johor. Kalau orang Melaka tak tau memang hawau le hehe. Kami kena masak asam pedas ikan pari dan sayur labu tu masak tumis air ...fuyooooo!


Sayu Labu Tumis Air

Asam Pedas Ikan Pari

Full presentation


Kami diberi masa satu jam untuk menyediakan dua menu ni. Tapi tak sampai 45 minit kami dah siap memasak. Semuanya sebab guna periuk Tefal ni, memang mudah sangat nak kawal api dan cepat masak. Terbaikkkkk!


Tahniah!!

Tuah ayam nampak dikaki, tuah manusia nampak di masakannya hehe. Tahniah kepada rakan-rakan blogger dari kumpulan E yang menang hadiah kebabom dari Maggi & Tefal! Korang yang menang hadiah periuk ni kena rajin memasak lepas ni ok hehehe. 




Yang tak menang macam kami pun dapat bawa balik goodies dan barangan dari Tefal juga. Terima kasih Maggi, Tefal & Lazada kerana beri peluang pada aku join workshop yang ohsem macam ni. Korang kalau nak dapatkan barangan Maggi & Tefal, boleh la terjah Lazada sekarang sebab ada potongan harga sekarang ni tau. Memang berbaloi!

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.