ruangiklan
ruangiklan

Saturday, December 31, 2016

Potluck akhir tahun

  No comments    
categories: 

Assalamualaikum!


Biasa malam-malam macam ni aku tak hadap blog sangat. Tapi malam ni istimewa sikit la sebab ada cerita ringkas aku nak kongsi tambah satu lagi entri sebelum melabuhkan tirai 2016. 

Tahun ni aku berjaya catat rekod bekerja di hari-hari terakhir tahun 2016 hehe. Biasa time minggu-minggu terakhir macam ni aku dah lepak di kampung atau di rumah dengan suami dan anak-anak. Tapi tahun ni sampai ke 30hb Disember aku bekerja, sebab cuti rehat dah habis kekdahnya hehehehehe😆

Friday, December 30, 2016

Nasi Arab Melaka | Restoran Hadramawt Palace, Bukit Baru Melaka



Assalamualaikum!


Bila anak-anak duduk jauh di perantauan, maka hari cuti je la yang boleh diharapkan untuk bawa mak dan abah pergi berjalan atau makan-makan. Aku akui, setiap kali balik kampung kaki ni memang payah nak melangkah keluar dari daerah Duyong. Kalau boleh aku nak rehat-rehat di rumah je tengok tv. Maka, jangan terkejut kalau aku cakap aku belum sampai lagi Pantai Klebang (UPDATE : DAH SAMPAI SINI PUN! HAHAHA) dan merasai coconut shake diaorang yang dah lama popular tu 😂

Mak abah pulak jenis tak reti nak keluar berjalan. Kalau kita tanya kita ajak barulah dia nak pergi. Kalau anak-anak tak bawa berjalan, maka tak bergerak mana la kaki tu melangkah.


Bila berjauhan ...


Assalamualaikum!


Dari sehari ke sehari nak cerita pasal apa dua beradik tu buat di kampung masa cuti sekolah hari tu. Setiap tahun memang begitulah perjalanannya, bilamana pengasuh cuti dan tiada siapa yang boleh jaga anak-anak sepanjang cuti ni, maka kampunglah tempat yang sesuai. Lagipun, bagi aku lebih baik diaorang habiskan cuti sekolah di kampung temankan atok dan wan, main kejar-kejar ngan ayam dan berbasikal keliling kampung dari terperuk di KL ni menghadap jem pagi dan petang.

Tapi bukanla start je cuti sekolah diaorang terus balik kampung. Kami gilir-gilir la laki bini amik cuti sikit demi sikit jaga kakak dan adik sebelum tu. Cuti rehat kena bajet gak sebab memang hajat nak bawa diaorang jenjalan nanti dan balik kampung di Perak. 

Sepanjang seminggu lebih di kampung tu, memang WhatsApp la jadi penghubung kami 4 beranak. Mujur atok ada smartphone, bolehlah 'pau' henpon atok main mesej ngan ibu. Selama 4 hari jugakla diaorang buat ayat jiwang rindu kami berdua. Wannya siap cakap kakak sampai bengkak mata menangis sebab nak mama ...nak mama. Tak senang ibu kat opis ni nak buat keje bila jadi macam tu. Bukan ape ... kesian kat mak kena pujuk diaorang huhu.


Thursday, December 29, 2016

Renew RoadTax Tanpa Geran Kenderaan

  1 comment    
categories: 

Assalamualaikum!


Alhamdulillah ..urusan renew insurans dan roadtax kereta untuk setahun lagi dah selesai. Hampir semua benda nak kena stenbai duit untuk hujung tahun macam ni. Dengan yuran sekolahnya, dengan barang sekolahnya, dengan bukunya ... kena pastikan semua siap belaka😣

Dua benda ni kalau tak diperbaharui memang susah hati nak lalu mana-mana jalanraya kat Malaysia ni hehe. Mujurlah ingatan ni masih kuat nak ingat bila tarikh akhir kena renew. Sakan sangat jalan meronda sana-sini, tup tup tengok roadtax tarikhnya mati semalam!

So, macam biasala kena renew insurans kereta dulu kan. Tahukah korang? Yang ni pun tak perlu bawa apa-apa dokumen, hanya bagitau je no plat kereta, bayar jumlahnya dan siap! ke aku sorang je yang baru tahu semua ni? haha😂 Maklumla diknon ..hal renew roadtax dan insurans ni dah jadi urusan 'sri paduka baginda' Pak Jelan. Aku tukang peringat tarikh je hehehe... 



Wednesday, December 28, 2016

Kempen #BebasPlastik di Selangor Bermula Januari 2017!


Assalamualaikum!


Bermula 1 Januari 2017, Selangor akan menggiatkan lagi kempen 'Hari Tanpa Beg Plastik' dengan melancarkan kempen #BebasPlastik dan bekas polisterina.

Sebelum itu, kempen 'Hari Tanpa Beg Plastik' yang telah dilaksanakan sejak tahun 2010 telah menjalankan satu kaji selidik dan mendapati 71% rakyat negeri Selangor mengatakan kempen ini perlu diteruskan ke hari-hari yang lain.


Tanda dia suka pakai shawl tu ...

  2 comments    
categories: 

Assalamualaikum!

Kebelakangan ni, Mira pakai tudung ala on-off-on-off. Kejap dia pakai kejap dia bukak. Tapi baru-baru ni, dia berkenan kat satu instant shawl kat Kenanga Mall. Dia punya cerewet nak pilih tudung ... dekat sejam memilih dalam kedai tu! 

Tapi berjumpa jugak tudung yang berkenan di hati. Rupanya dia nak tudung yang tak perlu pakai pin, boleh sarung terus dan yang penting dia nampak cantikkkk! Amboiii anak dara ... dah pandai berinstant mengalahkan ibu ye 😂

Dah dapat, sekali dua helai dia rembat! Aku suruh amik kaler lain, dia berkenan kat dua kaler je, kuning langsat dan warna coklat. Dah dapat .. sejak dari hari tu dia tak miss pakai bila keluar dari rumah huhu

makan kat gerai

Tuesday, December 27, 2016

Bila tekanan darahku rendah ....

  1 comment    
categories: 

Assalamualaikum!


Malam kejadian tu macam biasa. Aku masak nasi dan kakak goreng telur. Pak Jelan gi beli sup ekor dan ayam goreng kunyit kat gerai bawah. Baca doa dan makan dengan bahagianya bersama keluarga. 

Sup ekor sedap! Lama tak dapat ekor besar-besar macam ni. Ada sekali tu gi makan kat kedai, dia bagi bahagian ekor paling hujung kat aku, kecik bebenor! Yang Pak Jelan beli ni besar, banyak isi dan sedap kuah dia. Dah sedap kenala menambah nasi kan hehe ...


Dah lepas pukul 10, aku suh anak-anak gi gosok gigi sebelum masuk tidur. Lepas tu aku pulak. Dah siap-siap nak tidur, mata dah nak pejam tapi masih terbayang-bayang kesedapan sup ekor tadi. Puas dapat makan!

Tengah malam sikit, aku tak tau pukul berapa ... badan mula rasa tak sedap. Tidur tak berapa nak lena sebab asyik brukkk brukkk sendawa keluar angin. Apa yang aku makan tadi? Tengok hat kiri hat kanan baik punya lena. Hurmm ... bingkas bangkit masuk bilik air dan .... uwekkkkk *muntah*

Monday, December 26, 2016

Menerjah E-Bundle, Temerloh!


Assalamualaikum!


Di satu hari yang cerah, kami sekeluarga membuat keputusan untuk masuk negeri Pahang negeri kelahiran kakak dan adik untuk berjalan-jalan sambil makan angin. Lebih tepat lagi, kami ke Temerloh! Bukan untuk makan ikan patin, bukan untuk pergi berjalan-jalan mandi air terjun. Tapi kami ke sana semata-mata nak layan B.U.N.D.L.E!!😂

Walaupun alasannya barangkali tak masuk dek akal ... hahaha. Ye la, macam la kat KL dan Selangor ni takda kedai bundle kan. Tapi apakan daya, kalau dah ada peminatnya dalam keluarga ni, bundle di Korea pun boleh sampai yop! heeee😁


kasut sukan berjenama

kasut sukan

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.