Breaking

Thursday, August 03, 2017

Gebang lebih tapi sebenarnya tak selamat?


Assalamualaikum!


Berapa ramai antara kita yang yakin lagi sangat sangat yakin bila menggunakan apa-apa produk di rumah? Asal putih, asal bersih, asal wangi jadi la betoi dak! Ada pernah terfikir barangan ni semua mengandungi bahan kimia yang boleh trigger sel-sel kanser dalam badan kita? 

Kalau kita terfikir pun, apa tindakan kita lepas kita tahu produk tu merbahaya? Produk-produk yang kita guna ni pula bukan calang-calang jenama tau, ada yang memang ranking antarabangsa lagi! Adakah kita masih gunakannya? Dah tu, kalau dah tahu produk tu merbahaya dan terbukti ada bahan kimia kenapa masih ada dalam pasaran? Kenapa tak dibanned dan sebagainya? Haaaa ... banyak soalan aku tanya ni, banyak jugak la aku kena jawab ni kang hehe.




Anyway, bulan lepas sewaktu AGM Puspanita di opis, diaorang ada jemput penceramah luar untuk slot kecantikan dan kesihatan. So, di samping nak promote barangan konsep 'hijau' dan bebas bahan kimia, dia terangkan jugakla bahaya menggunakan produk yang ada bahan kimia apatah lagi ia boleh menyebabkan kemudaratan kepada kita dan keluarga kita.

Lepas tu dia tanya, kenapa walaupun kita dah tahu produk (jenama besar) tu merbahaya tapi masih dijual berleluasa di seluruh dunia? Ini kerana, masyarakat dunia menganggap ia barangan keperluan untuk kehidupan seharian, lantas menjadikan ia 'kukuh' dalam pasaran walaupunnnnn ujian makmal mendapati ia mengandungi bahan kimia yang boleh membahayakan.

Ok, kita potong sampai situ je la. Aku tak nak celoteh pasal barangan yang dia promosikan hari tu. Tapi ada satu yang buat aku tertarik ketika itu. Diaorang buat satu eksperimen bagaimana kita nak tahu produk yang kita gunakan setiap hari tu benar-benar organik atau hanya sekadar retorik. Contohnya mandian shower cream yang ada kat rumah kita. Dia punya gebang mandian dia la paling wangi, paling menyegarkan, paling semulajadi. Sekali bila buat test ...? tuddiaaaa lilin dok dalam sabun! huh!




Simple je eksperimen dia. Hanya perlu sabun mandian yang kita guna, garam (mewakili garam badan bila kita berpeluh) dan air. Masukkan sikit shower cream dalam bekas berisi air dan masukkan satu sudu garam. Kacau dan lama-kelamaan, hasilnya akan terlihat seperti gambar di atas.

Jenama M, which is produk yang mereka promosikan hari tu tiada sebarang perubahan walaupun setelah dikacau lama. Tapi, jenama S dalam waktu sekejapan je dah boleh lihat terbentuknya pepejal putih .... yang bila dipegang rasanya seperti wax atau lilin! huhu.

Apa jadi bila kita guna pada kulit kita? Untuk jangka masa pendek mungkin tak nampak, tapi jangka masa panjang bagaimana? Itu baru shower cream, belum masuk ubat gigi lagi, pencuci pinggan, sabun basuh baju dan lain-lain lagi! So, rajin-rajinkanlah selidik kandungan bahan sebelum kita menggunakannya. Kalau boleh elakkan dari menggunakan barangan yang terang-terang ada bahan terlarang dan tukar kepada produk lain yang lebih selamat.

:)


2 comments:

  1. Tq nim sharing benda ni.. kadang2 kita ni main guna jer tak tgk apa kandungan bahan yang ada kat dalam barangan yg kita guna.. lps ni kena beringat laaa check dlu kandungan bahan yg ada baru guna.. kalau rasa ragu2 takyah beli.. tak gitu nim..

    ReplyDelete

Post a Comment

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.