ruangiklan
ruangiklan

Friday, October 27, 2017

Batalkah senyum ketika solat?


Assalamualaikum!


Biasa mak-mak kalau ajar anak-anak solat, kita katakan pada mereka yang ketika solat kita tidak boleh makan, minum, bercakap kuat dan ketawa kerana ia boleh membatalkan solat. Lepas tu, anak-anak kita yang cerdik pandai bijaksana ni akan bertanya, kalau tak boleh ketawa kita boleh senyum tak? Siapa anak dia tanya soalan macam tu? Kalau ada, kita genggg! haha.

Memang tak boleh nak agak soalan sebegitu akan keluar dari mulut diaorang kan hehehe. Tapi, sebagai ibu kenalah siap sediakan jawapannya supaya diaorang tak keliru. Andaikata kalau bukan sekarang, mungkin satu hari nanti anak-anak korang akan bertanya soalan yang sama korang dah boleh jawab dengan yakin insyaAllah 😉


Soalan : Seseorang yang sedang solat tiba-tiba tersenyum tanpa apa-apa sebab. Batalkah solatnya?

Jawapan : solatnya tidak batal. Senyum ketika solat boleh menghilangkan kekhusyukan, tetapi tidak membatalkan solat. Ibn Muzir berkata,"Para ulama bersepakat bahawa ketawa boleh membatalkan solat tetapi senyuman tidak membatalkannya"

Kata Imam Nawawi,"Tersenyum dalam solat mengikut mazhab kami (Syafii) tidak memberi apa-apa kesan kepada solat"

sumber : majalah al-ustaz


12 comments:

  1. ha'ah memang selalu jadi ni nak pulak kalau adik ataupun kucing datang kacau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn tapi kucing takda mende lagi, kalau budak ye haha

      Delete
  2. info yang bagus... nice sharing..

    ReplyDelete
  3. Jangankan Anak Anak..Saya Sendiri pernah tersenyum ketika solat..

    Kesanya tidak khusyuk solat

    ReplyDelete
  4. Ok... Boleh get ready kalau soalan nih muncul ...

    ReplyDelete
  5. ke anak tgk mak dia senyum2 ni hahahaha

    ReplyDelete
  6. Haha.. teringat mama dulu mmg tersenyum x tahan sebab anak sedara Umur setahun berdiri mengadap Kita masa rukuk dgn muka kelakar

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha gitulah kalau ada anak kecik. Nak tegur kita tengah solat jugak ... last-last senyum je la hehe

      Delete

Apa kata korang?

Note: only a member of this blog may post a comment.

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.