ruangiklan
ruangiklan

Friday, August 04, 2017

Makin menaik atau makin menurun?

  1 comment    
categories: ,

Assalamualaikum!


Ohoiiii apa dah jadi ...apa dah jadi... berat badan ko sudah menaik! Apeeeee dah jadiiiiii ....(lagu S.M Salim)! Mentang-mentang orang cakap ko makan banyak badan still maintain, ko bantai habis makan ye Nim! Sekarang tengok apa dah jadi Nim! Ko yakin sangat ko akan kurus selamanya ke??? Sekali buat checkup ... tuddiaaaaaa punya naik! 😣




Tahun lepas punya kenaikan hanya 1kg, tapi tahun ni ko balun habis kuih raya, lauk pauk, kerepek, lelemak dan isi ayam kambing lembu kerbau .. terus mendadak naik 4kg!! 

Dengan ketinggian yang masih mampu dikekalkan, kegumukan ku ini masih mampu disembunyikan dari perhatian umum 😂, alhamdulillah syukurrr! Kolesterol, darah tinggi dan lain-lain juga masih dalam keadaan normal dan terkawal. 

So Nim, teruskan makan tapi berjaga-jagalah ... sebab baju kurung ko banyak yang kena masuk plastik hitam niiiii! 😋

Thursday, August 03, 2017

Gebang lebih tapi sebenarnya tak selamat?


Assalamualaikum!


Berapa ramai antara kita yang yakin lagi sangat sangat yakin bila menggunakan apa-apa produk di rumah? Asal putih, asal bersih, asal wangi jadi la betoi dak! Ada pernah terfikir barangan ni semua mengandungi bahan kimia yang boleh trigger sel-sel kanser dalam badan kita? 

Kalau kita terfikir pun, apa tindakan kita lepas kita tahu produk tu merbahaya? Produk-produk yang kita guna ni pula bukan calang-calang jenama tau, ada yang memang ranking antarabangsa lagi! Adakah kita masih gunakannya? Dah tu, kalau dah tahu produk tu merbahaya dan terbukti ada bahan kimia kenapa masih ada dalam pasaran? Kenapa tak dibanned dan sebagainya? Haaaa ... banyak soalan aku tanya ni, banyak jugak la aku kena jawab ni kang hehe.




Anyway, bulan lepas sewaktu AGM Puspanita di opis, diaorang ada jemput penceramah luar untuk slot kecantikan dan kesihatan. So, di samping nak promote barangan konsep 'hijau' dan bebas bahan kimia, dia terangkan jugakla bahaya menggunakan produk yang ada bahan kimia apatah lagi ia boleh menyebabkan kemudaratan kepada kita dan keluarga kita.

Lepas tu dia tanya, kenapa walaupun kita dah tahu produk (jenama besar) tu merbahaya tapi masih dijual berleluasa di seluruh dunia? Ini kerana, masyarakat dunia menganggap ia barangan keperluan untuk kehidupan seharian, lantas menjadikan ia 'kukuh' dalam pasaran walaupunnnnn ujian makmal mendapati ia mengandungi bahan kimia yang boleh membahayakan.

Ok, kita potong sampai situ je la. Aku tak nak celoteh pasal barangan yang dia promosikan hari tu. Tapi ada satu yang buat aku tertarik ketika itu. Diaorang buat satu eksperimen bagaimana kita nak tahu produk yang kita gunakan setiap hari tu benar-benar organik atau hanya sekadar retorik. Contohnya mandian shower cream yang ada kat rumah kita. Dia punya gebang mandian dia la paling wangi, paling menyegarkan, paling semulajadi. Sekali bila buat test ...? tuddiaaaa lilin dok dalam sabun! huh!




Simple je eksperimen dia. Hanya perlu sabun mandian yang kita guna, garam (mewakili garam badan bila kita berpeluh) dan air. Masukkan sikit shower cream dalam bekas berisi air dan masukkan satu sudu garam. Kacau dan lama-kelamaan, hasilnya akan terlihat seperti gambar di atas.

Jenama M, which is produk yang mereka promosikan hari tu tiada sebarang perubahan walaupun setelah dikacau lama. Tapi, jenama S dalam waktu sekejapan je dah boleh lihat terbentuknya pepejal putih .... yang bila dipegang rasanya seperti wax atau lilin! huhu.

Apa jadi bila kita guna pada kulit kita? Untuk jangka masa pendek mungkin tak nampak, tapi jangka masa panjang bagaimana? Itu baru shower cream, belum masuk ubat gigi lagi, pencuci pinggan, sabun basuh baju dan lain-lain lagi! So, rajin-rajinkanlah selidik kandungan bahan sebelum kita menggunakannya. Kalau boleh elakkan dari menggunakan barangan yang terang-terang ada bahan terlarang dan tukar kepada produk lain yang lebih selamat.

:)


Wednesday, August 02, 2017

Nak Semak Wang Tak Dituntut (WTD)? Jangan Pergi Waktu Ini!


Assalamualaikum!


Cakap pasal duit semua orang mesti nak kan? Lebih-lebih lagi kalau duit tu memang kita punya dan kita boleh tuntut dengan mudahnya. Tapi semak je yang mudah, sebelum nak semak tu kena bersusah-susah sikit la hehe. Sekarang kan tengah viral pasal isu wang tak dituntut ni, jadi berduyun-duyun la rakyat marhaen ambil kesempatan untuk semak kot-kot kalau ada duit 'terpijak' ada dalam akaun-akaun lama sebelum ni.

Bila isu wang tak dituntut ni jadi viral, maka terpanggillah aku untuk pergi sendiri dan semak samada aku masih ada harapan disini hehe. Mana la tau kan ... ada rezeki nak belanja anak-anak KFC hujung bulan nanti heeheeeheeee!

So, dipendekkan cerita aku pergilah ke tempat yang dimaksudkan tu. Aku pergi pagi tau, sebelum kul 9.30am aku dah sampai. Disebabkan aku duduk di KL, maka tempat yang sesuai untuk semak wang tak dituntut ni ialah di Menara Maybank Kuala Lumpur. 

Sampai je terus naik eskalator ke tingkat lobby untuk ambil nombor giliran la. Memey ramai la orang dok beratur masa ni. Aku dengan yakinnya pergi la dekat kaunter nak ambil nombor giliran, dan senyuman bertukar menjadi muncung panjang bila baca ni ...

v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v



Hahahaha haaaa murung kejap la bila aku baca notis ni. Ada had rupanyaa! Ada sapa-sapa mention tak pasal benda ni sebelum ni? Kalau aku tau nombor giliran ada had, tidakla aku nak 'korban'kan lelemak dibadan berjalan kaki sejauh (dari LRT Masjid Jamek ke Maybank jauh gak oiii) ini! haha. 

Maka, aku pulang dengan kepasrahan yang tidak terkata hari tu. Masa nak patah balik ke LRT tu, ada akak sorang ni tanya aku,"adik baru habis semak ke wtd tu?", Aikkk ... terserlah sangat ke muka aku yang penuh pengharapan ni?😝

"Tak sempat kak ...nombor dah habis", ringkas aku balas. Selamat la akak tu dan kawan-kawannya tak payah nak mendaki 'bukit' dan turun kembali dengan kehampaan ...macam aku hehe.

Kemudian datang pulak akak lain mencelah,"saya sampai sini sebelum kul 8 pagi kak, pun nombor habis jugak. Yang datang kul 9 ke atas lagi la tak dapat dah", eh ehh macam mesyuarat jemaah dah kami kat situ hehehe. Tapi aku join jugaklah menyembang kot ada info akak tu boleh kongsi.

"Tau diaorang datang ambil nombor giliran kul berapa? dari kul 5 pagi lagi diaorang dah duduk menunggu disini. Yang tido sini pun ada! Kalau akak-akak nak datang, kena datang lagi awal dari tu ..", adehh... hanya mampu berhuhu je la bila dengar akak tu cakap macam tu. Tak kuasa la pulak aku nak 'berkhemah' depan Maybank macam ni. Kalau nak pergi jugak, kena sahur kat sini la nampak gayanya hehe.

Gitulah ceritanya hari tu. Aku tak tahu la pulak tempat lain macam mana, tapi disitu memang begitulah kesnya aritu. Giler ah! Gigih betul deme menunggu dari sebelum subuh sampai ke pagi. Kalau macam kami yang datang lepas pukul 7 pagi ni memey takda harapan lerrrrr!

So, kome kome seme dah gi semak ke belum? Kalau tempat kome tak ramai orang macam kat KL ni, eloklah pergi semak cepat. Macam aku ni nampaknya kena tunggu isu wang tak dituntut ni 'reda' barulah boleh nak pergi balik. Lagipun benda ni takda tarikh luput, so boleh pergi semak bila-bila masa. Jadi, duduk diam-diam la dulu ye duit ...nanti aku datang balik (kalau ada la ...) haha!


Tuesday, August 01, 2017

Siapa cakap cabut gigi sakit?

  No comments    
categories: 

Assalamualaikum!


Banyak benda berlaku pada my kenit minggu ni. Selain amukan dan rengekan yang tak dapat dielakkan setiap hari, minggu ni dia memberikan ibunya ilham untuk bercerita tentang ... giginya!

Ya ... walaupun dah banyak kali giginya 'gugur' ke bumi, namun baru inilah ibu nak selitkan cerita dalam blog. Sebabnya ... gigi Mira telah dicabut sendiri oleh Mira! 


sebelum kejadian ...


Pagi tu pergi meniaga macam biasa. Sebelum tu, dia dah bising cakap gigi depan dia dah goyang tunggu masa nak tanggal, tapi tak tanggal-tanggal jugak. Aku cakap nanti bawa gi klinik biar doktor cabutkan je hehe. 

Masuk dalam kereta, dia dok tunjuk lagi gigi goyang dia tu. Aku cakap ok la, kalau tak tanggal jugak gigi tu, nanti kita gi klinik ye. "Haaa takmo takmo!". Kalau takmo, cuba Mira cabut guna tisu tu, aku cakap. Sekali betul dia amik tisu ...lekat kat gigi tu dan tarik ke bawah! Keluar sungguh gigi dia ... haha!


selepas kejadian ...


Beria dia gelak bila tengok gigi melekat di tisu. Misi berjaya dan tak perlu pergi klinik haha! Gigi kalau dah goyang memang tandanya tak kekal lama dah la tu. Asyik ditayang je kat kita gigi goyang dia tu, last-last aku 'psiko'kan suh cabut sendiri hehe. Takde plak nangis, takde plak sakitnya. Haa kan elok rongak tu ... haha! 

Monday, July 31, 2017

Hujung Minggu


Assalamualaikum!

Hujung minggu korang dimana? Kami kat mana lagi kalau bukan disini lerrrrr! Minggu sebelum tak dapat nak join, sebab 'terbabasss' haha. Tapi minggu ni alhamdulillah ... ku gigihkan juga bangun dan bersiap seawal pukul 3 pagi sebab tak sanggup lagi 'terbabas' macam minggu sudah hehehe.

Satu benda kena tau, kita kalau dah biasa join meniaga macam ni bila 'tertinggal' satu minggu memang bangun pagi rasa macam ...ermmm tak sempurna! Macam tak kena je ... sebab dah biasa walaupun mata mengantuk badan penat, dan kena bangun sepertiga malam dikala orang lain sedang lena diulit mimpi tapi bagi kami penat macam mana pun, tetap berharap dapat pergi sini. Kecuali la kalau Pak Jelan tak sihat atau ada hal kecemasan yang lain, maka nak tak nak kena amik 'cuti' huhu.



Minggu lepas ok. Ruang parkir yang banyak kosong pada minggu-minggu sebelumnya (sebab raya) sudah dipenuhi dengan peniaga baru dan lama. Cuaca pun ok, cuma sebelah pagi tu bila langit gelap dengan awan tebal, dan bunyi guruh berdentum menjadikan hati-hati kami berdebar seketika ... haha! 

Mujurlah awan tebal dan bunyi guruh tu sekadar 'lalu bagi salam' je, dan langit kembali cerah seperti sediakala. Apapun, kalau meniaga konsep terbuka macam ni kita kena sediakan 'Plan B' supaya barang jualan tidak dibasahi hujan 😊










Memandangkan minggu ni minggu gaji, maka ramai yang buat jualan murah untuk barangan masing-masing. Walaupun barang terpakai, tapi masih mendapat tempat dihati pembeli tempatan dan orang luar. Cuma kita kena pandai pilih dan tawar harga yang berpatutan. Janganlah minta harga murah melampau sangat! Depa pun kena bayar sewa tapak tau ... so, tawar harga tu biar win-win situation ye!

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.