Powered by Blogger.

Monday, April 30, 2018

Peluang Miliki Rumah Mampu Milik Dengan RUMAWIP

Monday, April 30, 2018 35 Comments


Assalamualaikum! Memiliki rumah pertama sendiri adalah impian bagi setiap orang terutama warga kota yang tinggal dan bekerja di bandar. Namun, faktor kos sara hidup yang tinggi menyebabkan komitmen untuk memiliki rumah sendiri di bandar terbatas. Selain itu kos pemilikan tanah dan kos penyediaan infrastruktur turut mempengaruhi keperluan untuk memiliki rumah terutama kepada warga kota yang bergaji kecil.

Demi memastikan warga kota di Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan dapat mengecapi impian memiliki rumah pertama sendiri, Kementerian Wilayah Persekutuan (KWP) dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) telah mewujudkan satu program inisiatif iaitu Rumah Wilayah Persekutuan (RUMAWIP) bagi merealisasikan impian ini.

Inisiatif bermula pada pembentangan Bajet 2013 oleh YAB Perdana Menteri yang menyedari tentang keperluan kerajaan menyediakan perumahan selesa dan mampu milik kerana ia merupakan keperluan asas rakyat. 

Thursday, April 26, 2018

Kelas Dekorasi Kek

Thursday, April 26, 2018 2 Comments

Assalamualaikum!


Saat-saat yang kuidamkan telah pun tiba! Sebelum sampai kelas ni, termenung kejap apela yang cikgu tu nak ajar kitaorang nanti yek. Dah la buat kek tak reti (aku le tu), ni nak ajar deko kek pulak. Seumur hidup pun tak pernah pegang piping bag tu lagi haha. Tapi takpela ... tu la sebabnya kita join kelas ni kan. Nak ambil pengalaman dan belajar benda baru.

Aku suka sangat dengan kek! Suka tengok kek-kek yang designnya cantik dan comel. Macam mana diaorang buat bunga, macam mana diaorang buat tulisan, macam mana jadi daun ... semua aku nak tahu! Dah tua-tua gini pun tahap curiosity tu ada lagi kan hahaha!

Dan lagi satu ... aku teringin sebenarnya. Teringin nak menghasilkan kek sendiri. Aku kagum dengan orang yang pandai buat kek ni. Kagum dari jauh je la hehe. Betapa halusnya seni tangan diaorang nak membentuk atas kek tu. Kalau aku buat, dari normal boleh dapat 'Parkinson' tetiba sebab nak lalukan piping bag buat bentuk atas kek tu bukan mudah ye! hehe. 

Dah la kita ni suka makan kek, terutama yang buttercream .. tu yang gigih nak belajar jugak!


Wednesday, April 25, 2018

Dua kali datang lambat!

Wednesday, April 25, 2018 1 Comments

Assalamualaikum!


Dua hari berturut-turut masuk sekolah lambat! Tapi bukan saje suka-suka nak masuk lambat, ada sebab dan musabab yang munsabah dan boleh diterima akal. Bak kata orang, kalau cikgu suruh buat surat tunjuk sebab kenapa lambat pun ibu boleh bagitau tanpa was-was sebab apa lambat.

Kita keluar awal dah, sampai di tempat kejadian sebelum pukul 7 pagi tapi bila sampai depan pintu penjara Pudu, kereta dah bergerak 'semput'. Rupanya sebab kerja-kerja penurapan jalan di jalan yang kami lalu. Tapi laluan sebelah je dia tutup, maka masih boleh lalu lagi la semalam.

Hari pertama

Monday, April 23, 2018

Kelas Kek Coklat Cheese Lava

Monday, April 23, 2018 1 Comments

Assalamualaikum!


Memang lama dah teringin nak masuk kelas memasak atau membaking ni. Dari tahun lepas lagi, cuma rezeki tu datang tahun ni. Alhamdulillah, aku berkesempatan mengikuti kelas pertama membuat kek coklat cheese lava atau omputih kata Chocolate Cheese Lava Cake.

Dalam fikiran aku dah tentulah terbayang chocolate cheese lava cake yang biasa kami order kat Dominos tu hahaha, tapi rupanya yang ni lain. Sedap dan keknya lembut!

Thursday, April 19, 2018

Sukan Tahunan Sekolah

Thursday, April 19, 2018 1 Comments

Assalamualaikum!


Dua program sekolah ni pasti akan dapat sambutan luar biasa dari ibubapa setiap tahun. Pertama, Hari Anugerah Cemerlang. Kedua, Sukan Tahunan Sekolah. Tapi ada satu program yang bilamana cikgu jemput ibubapa datang, mesti sambutannya sangat mendukacitakan ..... iaitu mesyuarat PIBG! 😁

Anyway, sukan sekolah diaorang jatuh pada hari Ahad yang lepas. Memang eksaited terutama Mira yang tak sabar nak lari dalam acara 100m. Acara lain pun dia ada masuk juga seperti lompat tinggi. Ibu macam tak percaya je anak ibu ni boleh melompat tinggi haha. 




Tuesday, April 17, 2018

PRU14 | Semak Lokasi Mengundi

Tuesday, April 17, 2018 1 Comments

Assalamualaikum!

Semakin hampir PRU ni, semakin banyak pula isu tentang hal mengundi terutamanya tempat membuang undi. Ramai juga yang mengeluh kerana permohonan mereka untuk bertukar tempat mengundi masih belum diluluskan. 

Tak kurang juga dengan persoalan orang kita yang belum pernah daftar mengundi tapi namanya sudah ada sebagai pengundi beserta lokasi tempat membuang undi huhu.

Korang dah semak lokasi mengundi ke belum? Kalau belum jom kita semak!



Friday, April 13, 2018

Keputusan peperiksaan Hazwani mengejutkan kami!

Friday, April 13, 2018 2 Comments

Assalamualaikum!


Sungguh!! Bukan aku je tergamam, ayahnya pun terdiam bila ditunjukkan keputusan ujian sekolah agama Hazwani petang semalam. Memang tak percaya tapi itulah kebenarannya. Bukan tak yakin dengan anak sendiri, tapi takkan la aku nak menipu pulak. Perasaan pada ketika itu macam tak percaya bila tengok buku laporan dia.

Walaupun ini baru peringkat Ujian tapi dah cukup membanggakan kami berdua! Apatah lagi Hazwani dah darjah 5 dan bakal menduduk Ujian Penilaian Kelas KAFA (UPKK) tahun ini membuatkan jadual belajarnya semakin padat dan ketat. Dengan ujian sekolah rendahnya, dengan sukannya, dengan ujian sekolah agamanya memang setiap hari ada je aktivitinya.


Wednesday, April 11, 2018

PRU 14 | Tarikh PRU Dipersoal, Akhirnya 9 Mei Diumum Sebagai Cuti Kelepasan Am

Wednesday, April 11, 2018 0 Comments

Assalamualaikum!


Kuasa di tangan andaaaaaa! Tu la dia penangan suara rakyat di media sosial! Majoriti ramai yang mempersoalkan tarikh PRU ke 14 dari hari ia diumumkan sehinggalah ke hari ini hehe. Perghh .. power suara korang yek! Apapun, barangkali kerana rungutan dan keluhan yang banyak dan berpanjangan inilah, maka hari ini Pejabat Perdana Menteri telah mengeluarkan pengumuman rasmi bahawa tarikh 9 Mei 2018 adalah Hari Cuti Kelepasan Am Tambahan bagi seluruh negara sempena Pilihanraya Umum Ke 14!

Yeayyy!


Tuesday, April 10, 2018

Ramai Mengeluh Tarikh Mengundi PRU 14 Jatuh Pada 9 Mei 2018

Tuesday, April 10, 2018 1 Comments

Assalamualaikum!


Berita tentang tarikh Pilihanraya Umum ke 14 telah pun tersebar dengan pantas, dan secara rasminya tarikh PRU 14 jatuh pada 9hb Mei 2018. Maksudnya, lebih kurang sebulan dari sekarang rakyat Malaysia yang mendaftar sebagai pengundi akan menjalankan kewajipan untuk membuang undi untuk memilih kerajaan baru yang akan mentadbir negara tercinta. 

Seperti yang dijangkakan, berita pengumuman tarikh rasmi PRU tidak berapa diterima dengan baik oleh kebanyakan orang kita. Bukan semua orang boleh ambil cuti serentak pada tarikh tersebut yang merupakan hari bekerja (pertengahan minggu), apatah lagi jika mereka perlu pulang ke kampung halaman yang jauh semata-mata untuk mengundi.

Apapun, tarikh telah dikeluarkan maka yang mengundi jauh kena rancang cuti dan perjalanan supaya tak stres. Tapi tengok dari luahan kawan-kawan lain di fb, memang ramai yang tak puas hati sekarang ni hehe.




Akhirnya Mira Menang!

Tuesday, April 10, 2018 0 Comments

Assalamualaikum!


Setelah berminggu-minggu dia kemurungan, akhirnya berjaya juga Mira menang hadiah! hehe. Agak teruk juga nak pujuk dan meyakinkan dia tau bila tiap kali racing dia kalah. Kita nak main racing hanya untuk suka-suka, tak semestinya kena menang baru tidur lena hehe. Tapi, opkoslah naluri nak menang tu tetap ada dalam diri anak-anak kita kan.

Maka, untuk usaha tanpa jemu setiap minggu akhirnya membuahkan hasil. Mira berjaya menduduki tempat podium kedua sekaligus menjadi naib johan untuk racing hotwheels minggu lepas. Alhamdulillah ... tahniah anak ibu!


Kereta Mira yang warna ungu

Thursday, April 05, 2018

Bela Kucing Tapi Takda Adab

Thursday, April 05, 2018 3 Comments

Assalamualaikum!


Dari sehari ke sehari aku menghadapi masalah ni. Bukan sekali dua terkena macam ni, tapi masih juga tak berkesudahan. Hari ni nak kena membebel jugak la sikit bab kucing ni. Aku takda masalah dengan kucing, malah aku pernah bela kucing dulu. Tapi aku ada masalah dengan tuan punya kucing! 

Aku tak faham dengan diaorang ni, orang nak bela kucing ko nak bela kucing. Tapi bab kebersihan, bab kebajikan kucing ko tak pandai. Nak membela kucing tak salah, asalkan kita sebagai pemilik kucing tahu adab-adabnya sebab kita ni hidup berjiran. Kalau ko duduk rumah banglo atau teres, tak jadi masalah nak bela kucing. Tapi bila ko duduk di apartmen, di kawasan flat maka ko kena peka sikitla kucing ko 'membuang' kat mana!


Tuesday, April 03, 2018

Semak Pendaftaran Calon Ujian Penilaian KAFA (UPKK) 2018

Tuesday, April 03, 2018 1 Comments

Assalamualaikum!


Beberapa hari lepas, ustazah kelas kakak telah mengingatkan ibubapa untuk menyemak nama anak-anak yang telah mendaftar bagi peperiksaan UPKK tahun 2018. So, yang mana anak bersekolah agama darjah 5 tahun ni boleh lah mula semak nama anak masing-masing.


Monday, April 02, 2018

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.