Powered by Blogger.

Friday, June 29, 2018

Pencapaian Hazwani Di Sekolah

Friday, June 29, 2018 1 Comments

Assalamualaikum! Asyik cerita pasal biskut raya pasal raya je ibu ni, hari ni ibu nak citer pasal anak ibu pulak la. Anak-anak baru je habis exam sebelum cuti raya aritu, dan keputusan exam dah pun diperolehi walaupun laman web SAPS tak boleh dibuka sehingga kini.

Sebelum cerita pasal exam, ibu nak cerita pasal semalam. Cikgu kakak hantar gambar kakak dalam WhatsApp tengah menunjukkan aksi ketika berpidato. Rupanya semalam kakak ada pertandingan pidato dalam kelas! Malam sebelum tu, kakak dah cakap nak berlatih dengan ibu tapi disebabkan homework belum siap maka ibu kata tak boleh, kena siapkan juga homework dulu baru berlatih pidato. Sampai masa, kakak dah mengantuk dan masuk tidur awal.

Esoknya, cikgu bagi gambar kakak, dan kakak bagitahu kakak dapat tempat kedua dalam pertandingan pidato dalam kelas. Allahuakbar ... tahniah kakak! Walaupun kakak hanya sempat hafal 2 perenggan dan tak berlatih malam sebelumnya, tapi kakak berjaya melakukannya.

Wednesday, June 27, 2018

Inilah Rupanya Beg BIJAN Yang Sedang Viral!

Wednesday, June 27, 2018 1 Comments

Assalamualaikum! Hai la BIJAN ... gara-gara ko, satu Malaysia dah kenal apa itu beg BIJAN! Terkedu aku bila memula dengar...Bijan? Biar betoi! Ada sungguh ka jenama beg Bijan ni? Al maklumla nama Bijan ni dah lama terkenal kat Malaysia sebelum PRU 14 lagi. Kalau sebut Bijan, orang tau tu siapa kan.

Selalu orang sebut 'Bijan' ia merujuk kepada seseorang tapi arini Bijan rupanya lebih dari tu! Pagi ni kan telah berlangsungnya sidang akhbar oleh pihak polis yang diketuai oleh Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (JSJK) Bukit Aman, Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh berkaitan dengan perkembangan hasil rampasan barangan dari rumah mantan PM yang dikatakan dikaitkan dengan satu kes penyiasatan berprofil tinggi.

Bila Datuk Seri Amar sedang menyenaraikan jenis-jenis beg berjenama seperti Hermes, Prada, Chanel. Tiba masa dia sebut BIJAN...terkedu wartawan semua. Sekali ngan aku terkedunya! BIJAN? Sampai wartawan tu tanya how to spell it? B.I.J.A.N ...haha bijan sungguh!

Tuesday, June 26, 2018

Pink Mama Carrie @ Mama Carrie Merah Jambu!

Tuesday, June 26, 2018 3 Comments

Assalamualaikum! Alhamdulillah projek biskut raya 2018 akhirnya berjaya! Dapat juga capai KPI tahun ini untuk buat sekurang-kurangnya dua jenis biskut raya hehe. Memang dah target awal, dah bajet awal nak buat biskut raya sendiri. Kalau boleh nak buat 4-5 jenis macam tahun-tahun sebelum ni, tapi sebab bajetnye ciput hehe dapat buat 2 jenis pun dah sujud syukur kite wak!

Banyak motifnya kita buat biskut raya sendiri ni, satu yang utama sebab my sulung, Hazwani request biskut raya pujaan hati dia .... ape lagi kalau bukan mama carrie!


Monday, June 25, 2018

Rendang Daging Nismilan Yang Kebabom!

Monday, June 25, 2018 4 Comments

Assalamualaikum! Masih tak boleh move on lagi dengan lauk raya? Yeaaa sama la kita. Masih terngiang-ngiang rendang daging nismilan yang mak masak aritu. Kena pulak dengan daging batang pinang yang fresh abah beli sehari sebelum raya, terangkat-angkat bila makan ngan lemang dan nasi impit ...yuuuhuuuu!

Apa hebatnya rendang daging mak ni? Hebatnya sebab air tangan mak le. Masak dengan penuh kasih sayang cukup segala rempah ratus. Pekatnya, basahnya, lembutnya, jusnya ...aduhhhhhh menusuk kalbu!

Monday, June 18, 2018

#raya2018 kami

Monday, June 18, 2018 0 Comments

Assalamualaikum! Camat aghi ghayer sumer! Sambutan serba sederhana tahun ni seperti tahun-tahun sebelumnya. Tahun ni kami #teamrayamelaka dan tema baju 'ikut suka' hehe.

Persiapan sederhana yang penting mesti ada biskut raya. Juadah raya macam biasa, rendang daging, rendang ayam, lemang, nasi impit, kuah lodeh, sup tulang semuanya mak masak hehe. Aku tukang potong bawang dan tukang mengacau macam biasa la. Anak-anak tukang mengemas tolong uwan dan atok.


Mr. Lobo & Mrs Lobo haha!

Wednesday, June 06, 2018

Cara Semak Online Bantuan Sara Hidup (BSH)

Wednesday, June 06, 2018 1 Comments

Assalamualaikum! Haa dekat-dekat nak raya ni, cerita pasal duit atau kewangan la yang paling dinanti-nantikan ye tak. Pada korang yang dah confirm dapat bonus kerajaan pusat atau kerajaan negeri bagi tu alhamdulillah rezeki anak-anak la kan. Yang tak dapat bonus, rezekinya dapat kat Bantuan Sara Hidup (BSH) atau dulu dikenali sebagai BR1M.

Kalau bonus tak dapat, BSH pun takda maka bersyukur jugaklah masih ada gaji untuk berbelanja secara sederhana. Apapun, elakkan amalan berhutang supaya nanti lepas raya takdala rasa 'sempit' sangat hidup.


Kekal Dilindungi Dettol, Kemeriahan Hari Raya Dikongsi

Wednesday, June 06, 2018 0 Comments

Assalamualaikum! Hari Raya adalah musim perayaan yang amat dinanti-nantikan bagi bertemu sanak saudara serta orang tersayang selepas sebulan berpuasa di bulan Ramadan. Ketika seluruh rakyat Malaysia bersalam-salaman dan menikmati juadah sambil bertanya khabar, Dettol Malaysia ingin membantu dan melindungi mereka untuk menikmati suasana ini.

Umpama seorang ibu yang mahu memberikan perlindungan sepenuhnya kepada anak-anak mereka, jenama ini komited untuk menjaga kebersihan keluarga sepanjang musim perayaan agar mereka boleh berkongsi kasih sayang tanpa sebarang kerisauan.

Dettol memang sudah sebati dengan kami sekeluarga kerana penjagaan Dettol telah diuji secara klinikal dan penggunaannya yang menyeluruh meliputi keperluan penjagaan kebersihan dari hujung rambut hingga hujung kaki. 



Ketika kebanyakan warga Malaysia menggunakan lebuh raya utama untuk pulang beraya, Dettol akan menjalankan kempen kesedaran kebersihan tangan di 20 buah kawasan Rehat & Rawat (R&R) di seluruh Semenanjung Malaysia.

Apabila pengguna berhenti di kawasan R&R ini untuk ke bilik air, mereka akan dibimbing untuk membersihkan tangan secara berkesan dengan tujuh langkah mudah. Cecair Pencuci Tangan Dettol juga akan disediakan di singki supaya pengguna boleh mempraktikkan cara yang betul untuk mencuci tangan mereka.



Wakil-wakil Dettol juga akan berada di kawasan R&R pada tarikh tertentu untuk memberi sampel produk dan mendidik pengguna tentang kepentingan amalan kebersihan yang baik di rumah. Sampel yang ringan dan dibungkus secara mudah ini boleh dibawa oleh pengguna di dalam bagasi mereka. Pengguna juga boleh memanfaatkan sampel ini sewaktu berada di kampung untuk melindungi mereka dan keluarga daripada kuman.

“Hari Raya adalah hari untuk bertemu dan berkumpul dengan sanak saudara dan sahabat handai. Itulah sebabnya penting untuk Dettol melindungi rakyat Malaysia daripada kuman supaya mereka boleh menikmati sepenuhnya pertemuan mereka,” kata Kim Minyoung, Pengarah Pemasaran Dettol Malaysia dan Singapura.

Menurut Kim, bagi memenuhi hasrat ini, Dettol melancarkan kempen ini untuk mengingatkan warga Malaysia supaya menjaga kebersihan dan kesihatan mereka walaupun sewaktu menikmati kemeriahan perayaan.

“Sebagai jenama perlindungan kuman No.1 di negara ini*, Dettol sentiasa mendidik warga Malaysia tentang amalan kebersihan tangan bagi melawan kuman yang wujud dalam persekitaran kita setiap hari. Kami turut bekerjasama dengan para ibu untuk menyokong mereka dalam menyediakan perlindungan yang sepenuhnya kepada keluarga di mana sahaja mereka berada,” tambah beliau.

Ena Abas, Pengurus Jenama Dettol Malaysia dan Singapura, berkongsi pengalaman peribadi beliau dan menekankan bahawa mengekalkan tangan yang bersih membantu menjauhi kuman.

“Pulang ke kampung untuk beraya perlu melalui perjalanan yang jauh dan orang ramai selalunya akan berhenti sebentar di kawasan R&R. Saya tahu bahawa sesebuah keluarga mungkin perlu melalui perjalanan sejauh 6 hingga 12 jam menaiki kereta jika hendak ke kampung mereka di Pantai Timur dari Kuala Lumpur. Meluangkan masa beberapa minit untuk membasuh tangan dapat melindungi pengguna serta keluarga daripada kuman. Dettol berharap untuk membawa mesej ini kepada seberapa ramai warga Malaysia dalam usaha kami untuk menggalakkan mereka mengamalkan tabiat kebersihan yang baik bagi menikmati Hari Raya dan berkongsi saat kegembiraan tanpa sebarang kerisauan.”

“Bagi yang meraikan Hari Raya dan mungkin akan berhenti di kawasan R&R dalam perjalanan pulang ke kampung masing-masing, kempen ini akan mendidik mereka tentang langkah penting dalam kebersihan seperti membasuh dan mengekalkan kebersihan tangan ke mana sahaja mereka pergi. Dalam erti kata lain, lebih ramai warga Malaysia yang mendapat perlindungan daripada kuman,” jelas Ena.

“Kami berharap orang ramai sentiasa berada di dalam keadaan sihat dan dilindungi sepanjang musim perayaan ini supaya Hari Raya boleh disambut dengan meriah bersama keluarga dan sahabat handai. Dettol Malaysia mengucapkan Selamat Hari Raya kepada semua rakyat Malaysia yang menyambutnya dan selamat pulang ke kampung masing-masing!” kata Kim.


Sempena bulan Ramadan yang mulia ini, Dettol Malaysia akan turut memberi sumbangan kepada para pengguna serta mereka yang memerlukan. Slogan kempen adalah “Kekal Dilindungi, Kebaikan Dikongsi”, dan para pembeli boleh melakukan kedua-duanya dengan hanya membeli produk Dettol bernilai RM25 dalam satu resit. Bukan sahaja setiap pembelian menerima baucar ganjaran bernilai RM5, malah sebahagian daripada jualan akan disumbangkan kepada pertubuhan kebajikan terpilih.

Promosi ini berlangsung mulai 1 Mei 2018 hingga 30 Jun 2018. ‘Suka’ dan layarilah Facebook Dettol Malaysia di www.facebook.com/DettolMalaysia untuk butiran lanjut.

Friday, June 01, 2018

GST 6% | Hari Ini Dalam Sejarah

Friday, June 01, 2018 1 Comments

Assalamualaikum! Tarikh 1 Jun 2018 telah lama dinanti-nantikan semenjak berakhirnya PRU 14. Sebab apa? Sebab hari ini adalah hari pertama tiadanya GST.

No more GST!

Dulu dah kena game bila bekas menteri kata bila gst dilaksanakan, harga barang akan turun. Akhirnya kita semua kena tipu! hehe. Harga barang bukan makin turun, makin naik ade la. Belum lagi nak kira harga minyak petrol yang tak menentu setiap minggu. Orang meniaga pun celaru jadinya, maka nak tak nak kena juga naikkan harga.


Tadi aku masuk pasaraya macam biasa beli barang untuk berbuka puasa. Alhamdulillah tiada lagi caj gst 6% pada resit. Moga harga barang terutama barangan keperluan harian tidak lagi naik mendadak seperti sebelum ni.

Love,
Hanim

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.