Wednesday, June 27, 2018

# Anything and Everything

Inilah Rupanya Beg BIJAN Yang Sedang Viral!


Assalamualaikum! Hai la BIJAN ... gara-gara ko, satu Malaysia dah kenal apa itu beg BIJAN! Terkedu aku bila memula dengar...Bijan? Biar betoi! Ada sungguh ka jenama beg Bijan ni? Al maklumla nama Bijan ni dah lama terkenal kat Malaysia sebelum PRU 14 lagi. Kalau sebut Bijan, orang tau tu siapa kan.

Selalu orang sebut 'Bijan' ia merujuk kepada seseorang tapi arini Bijan rupanya lebih dari tu! Pagi ni kan telah berlangsungnya sidang akhbar oleh pihak polis yang diketuai oleh Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (JSJK) Bukit Aman, Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh berkaitan dengan perkembangan hasil rampasan barangan dari rumah mantan PM yang dikatakan dikaitkan dengan satu kes penyiasatan berprofil tinggi.

Bila Datuk Seri Amar sedang menyenaraikan jenis-jenis beg berjenama seperti Hermes, Prada, Chanel. Tiba masa dia sebut BIJAN...terkedu wartawan semua. Sekali ngan aku terkedunya! BIJAN? Sampai wartawan tu tanya how to spell it? B.I.J.A.N ...haha bijan sungguh!



Tudiaaa...sungguh ada manusia bernama bijan rupanya. Tapi nak sebut dia macam mana ye? Bai-Jen atau Bai-Han (sebab sebutan orang luar dengan kita kan tak sama) Kalau betul sebutannya sama macam kita sebut Bi-Jan atau Bee-Jan ha memang sohih la tu hehe.

UPDATE : Cara sebutannya ialah BEE-ZJHON ... memang 'mewah' bunyinya.

Bijan merupakan seorang designer yang berasal dari Iran. Bukan beg tangan mewah je yang dijual tapi koleksi² lain juga turut ada dari baju, minyak wangi, aksesori sehinggalah ke kasut jenama Bijan.





Senarai Barangan Rampasan 

12,000 jenis barang kemas :
-1,400 rantai 
-2,200 cincin
-2,100 gelang
-2,800 pasang subang
-1,600 kerongsang 
-14 tiara.

Rantai emas bertatahkan berlian bernilai RM6.4 juta adalah yang paling berharga dirampas.

Beg tangan: 
567 beg tangan yang dirampas bernilai RM51.3 juta. Pihak polis dan pakar mengambil masa lapan hari untuk mengira dan menilai beg-beg tersebut, yang terdiri daripada 37 jenama termasuk Herm├Ęs, Prada, Chanel dan Bijan.

Ada beg tangan yang berharga RM1.6 juta. Ada juga beg tangan yang ditempah khas iaitu daripada jenama Bijan.

Jam Tangan :
423 utas jam tangan bernilai RM78 juta melibatkan lebih 100 jenama termasuk Rolex dan Chopard.

Cermin mata :
Sebanyak 234 cermin mata hitam (sunglasses) bernilai RM375,000 daripada 34 jenama termasuk Versace, Gucci, Dior dan Cartier.

Nilai rampasan bagi semua barangan diatas bernilai hampir RM900juta..fuh!

Adakah lepas ni beg jenama BIJAN akan menjadi koleksi peribadi orang² kaya di Malaysia termasuk artis²? Wallahualam


1 comment:

Apa kata korang?