Thursday, July 26, 2018

# Cerita My Pearls

Anak-anak mengadu tak suka kawan di sekolah



Assalamualaikum! Malam tadi sebelum tido, aku tanya satu soalan kat Wani dan Mira. Tu memang soalan yang agak kerap juga aku utarakan pada anak-anak setiap minggu sebab nak tau macam mana pergaulan diaorang dengan kawan-kawan di sekolah samada sekolah pagi atau sekolah petang.




Kes Mira

"Awak ada gaduh ngan sesapa ke arini kat sekolah?"

Mira jawab,"aah ...ada. Ada sorang kawan Mira tu B, Mira marah kat dia". 

"Ape dia buat kat Mira?"


"Macam ni ... Mira lupa bawa buku penulisan. Pastu ramai lagi kawan tak bawa. Cikgu rotan tangan. Pastu B sorang je bawa, dia menunjuk-nunjuk kat kitaorang pastu cakap,"haaa korang tak bawa buku. Aku bawaakkkkkkk (sambil tunjuk buku dia). Mira jawab la balik, "alaa aku tau la ko bawak, tak payah la nak cakap macam tu".

So citer dia, Mira bengang la kat kawan tu sebab katanya dia menunjuk-nunjuk. Adeh ... 

"Kenapa Mira lupa bawa buku penulisan?"

"Sebab Mira kan nyanyuk ... ibu selalu cakap Mira nyanyuk kannnn", dia balas. Aduhhhh .... tertusuk tepat! Allahuakbar .... sentap giler aku disitu jugak!

Ibu minta maaf Mira, ibu takda niat nak doakan anak-anak macam tu :(

Kes Wani

Ni citer dia memula kitaorang borak pasal aktiviti TKRS dia. Pastu bila sampai Puteri Islam, dia cakap,"Kawan-kawan kakak ramai yang Puteri Islam. Kakak sorang je TKRS dalam geng kakak ... kecuali P".

"Kenapa P tak masuk geng awak?"

"Sebab kakak tak suka perangai dia ..."

"Ape dia buat?"

"Kakak tak suka la dia tu .... suka cari gaduh ngan kakak. Hari tu dia pijak kakak punya barang seni. Bukan nak minta maaf, bila kakak marah dia marah kakak balik. Lepas tu masa kat kantin time rehat, kakak dah booking nak duduk kat meja ni. Pastu dia datang terus duduk kat situ. Kakak cakap eh kau ni pegi la duduk kat bangku situ (depan dia), aku nak duduk sini. Pastu dia jawab eh sukahati aku la. Eeeeiii geram je kakak tengok dia .... nak bersempit-sempit jugak kat situ".

Hurmm ... dua-dua ada masalah ngan kawan di sekolah. Kedua-duanya berlaku di sekolah pagi. Aku pernah bagitau diaorang, jika timbul masalah dengan kengkawan di sekolah, sila setelkan sesama sendiri. Sebab kita tau budak-budak kalau bergaduh tak lama punya. Esok diaorang dah baik balik. 

Kita sebagai ibubapa perhatikan pergaulan anak-anak, asalkan tidak melampau, tidak membabitkan keganasan fizikal atau buli secara lisan dah la. Jangan bergaduh sampai patah riuk dah la. Kita bagi diaorang try setel sendiri dulu. 

Pernah sekali kakak mengadu 2-3 orang kawan dia jauhkan dan tak layan dia. Kita tak nak menggalakkan anak bergaduh di sekolah sebab itu akan membuatkan dia lagi tak selesa. Nak hilangkan sedih di hatinya aku cakap, "kejap je tu dia gaduh ngan awak. Esok lusa diaorang akan cari awak balik. Percaya lah cakap ibu ni". Dan betul .... masin mulut ibu hehe!

Love,

Hanim

3 comments:

  1. anak-anak nak besarkan gitu laaa teringat zaman2 kita dulu plak ye hahaha

    ReplyDelete
  2. budak-budak. Kita dulu pun 2x5 juga.

    ReplyDelete
  3. hmmmm aida pun biasa bertanya soklan gini, Nim.
    just nak tau la kan pergaulan anak.
    and suka nasihat diorang, buat baik dgn semua, jgn poyo :)
    terutama syuhada. as for kak Nurin, under control.

    ReplyDelete

Apa kata korang?