ruangiklan
ruangiklan

Thursday, August 30, 2018

Parents shouldn't confuse with these two words


Assalamualaikum! FORCE or ENCOURAGE.

Being a mom for 11 years, I realize that we parents always do get confused with these two words. More often we hope that our children would be more independent and could learn something new for the benefits of their future life. But we always forget in the process of doing it we tend to force them to do it themselves rather than to encourage.

I myself is far from perfect. But, motherhood has given me opportunities more than I deserve to learn how to change my bad parenting to the less-bad one. 


Wednesday, August 29, 2018

Bila anak-anak minta ibu buatkan baju bendera ...


Assalamualaikum! Jadi ibu ni kena pandai serba serbi. Omputih kata ape ....  multitasking hohoho. Tapi ibu bab jahit menjahit ni ibu surrender awal-awal la. Memang ibu tak pandai dalam bab tu! Jahit tangan reti la ..tu pun senget benget gak sembat aku haha!

Tapiiiiiii bila anak-anak minta tolong jahitkan baju bendera sempena sambutan merdeka kat sekolah, nak tak nak ibu kena paksa diri ibu untuk PANDAI menjahit. Eh bukan guna mesin jahit pun ... jahit cara tradisional je la hehe. Jahit sembat tu reti la ...

Menjahit satu hal ...idea nak buat macam mana baju bendera satu hal lagi. Mira nak masuk pertandingan baju bendera kat sekolah agama. Pastu sambung ke pertandingan baju bendera di sekolah rendah pulak nanti. Kakak je yang nak masuk pertandingan untuk sekolah rendah. Bila tanya kenapa taknak masuk sekolah agama punya? Malu sebab ada budak lelaki kat sekolah .... macam ni la anak ibu ayah, pandai malu dah ye. Tak perlu ibu bebel panjang bab ni lagi hehe.


Tuesday, August 28, 2018

Rendang Raya Haji

  No comments    
categories: 

Assalamualaikum! Macam biasa, raya haji tak jauh pun geraknya. Sehari sebelum raya pun masih bekerja lagi. Balik kerja terus singgah kedai beli daging dan bahan-bahan nak masak rendang. 

Dalam kepala ni ada dua benda je ... rendang daging dan nasi himpit. Apa barang raya takda makanan raya ye tak hehe. So, petang tu 'berperang' la aku kat dapur. Mira tengok cam pelik je ... nape ibu nak susah-susah nak masak rendang tu? Takyah la masak. Dah nama pun raya anakku ...kena la ada lauk sikit atas meja di pagi raya. Kalau kat kampung takda makna la ibu nak masak hehe. 

Dia makan sungguh rupanya rendang daging aku masak hehe. Ingatkan tak suka ...sebab pedas la, ada bawang la blablabla. Ni elok pulak dia bedal sama ngan kakak dan ayahnya. Tapi rendang tu tak pedas pun sebenarnya haha!


Monday, August 27, 2018

Soal Selidik Ibubapa | Kajian Keperluan Perlaksanaan Peperiksaan Bagi Murid Tahap 1



Assalamualaikum! Minggu lepas cikgu kelas Mira ada kongsikan mesej di group WhatsApp kelas Mira tentang kajian soal selidik mengenai perlu ke tidak diadakan peperiksaan untuk murid-murid Tahun 1, 2 & 3. 

Ye la ... peperiksaan ni pun satu isu besar juga dikalangan ibubapa dari dulu lagi. Ada ibubapa yang kesian tengok anak-anak dari darjah 1 dah kena 'tekan' dengan peperiksaan di sekolah. Dari awal lagi, diaorang dah kena study hard untuk dapat markah tinggi untuk setiap subjek. Tu belum kena tekan lagi dengan ibubapa yang berkeras nak anak-anak dapat cemerlang di sekolah setiap kali peperiksaan. Kalau keputusan gagal atau kaler merah, mula la balik kena bebel sebab banyak main di sekolah.


Hazwani perlu guna pencuci muka, tapi yang mana satu?

  1 comment    
categories: ,

Assalamualaikum! Budak umur 11 tahun zaman dulu dengan budak umur 11 tahun zaman sekarang mana sama. Darjah 5 tahu apa ...tahu main berlari sana sini sampai mak jerit suruh balik. Muka berminyak ke, kusam ke, berjerawat ke peduli hape! Sental je dengan sabun buku tu ha, basuh ngan air ...siap! Itu ibu le tu hehe.

Bila anak sendiri tanya minta bila boleh pakai itu (pencuci muka), ibu macam ...ha? apa dah jadi ngan budak darjah 5 sekarang? haha! Adehhh ... cepat nau kakak membesar ni. Baru darjah 5 kotttt ...! 

Tapi tu la ... kakak dan ibu mana sama. Kita matang pun tak sama. Kakak sekarang berfikir macam orang dewasa padahal sekolah rendah lagi. Ibu masuk tingkatan 1 pun masih kebudak-budakan ....apatah lagi nak memikirkan tentang muka berminyak atau jerawat huhu. Dah masuk tingkatan 3 .... haaaa baru terhegeh-hegeh nak masuk ke dalam dunia kecantikan wanita. Barulah usha mak ngah (kakak ibu) pakai apa hari-hari untuk cuci muka, bagi muka licin putih berseri. 


My baby is a big girl now

Friday, August 24, 2018

Top 10 Things You Shouldn’t Make a Kid Do

  2 comments    
categories: 

Assalamualaikum! Sometimes, parent cross an invisible line in the upbringing of the children, making a little person do things that were prohibited several days ago. However, if the grown-up person can distinguish situations and determine the necessity of this or that action, a kid isn't able to do that yet. There is a list of things you shouldn’t force your kid to do.


Thursday, August 23, 2018

Cita-cita dia dikala usianya 11 tahun ...

  2 comments    
categories: 


Assalamualaikum! My anak dara sulung ni baru lepas habis trial UPKK. Lepas tu hidupnya sibuk dengan program di sekolah dan kelas tambahan. Tapi itu tak menghalang dia dari mengadap Mobile Legend  yang menjadi kepeningan ibu sekarang ni. 

Nak kata tak bagi dia main, memang ibu tak bagi pun. Yang bagi tu ayahnya, sebab tu dalam handphone ayahnya je yang ada game tu. Dalam handphone ibu ...sorrryyyyy no way! Mujurlah ibu dah tetapkan dari awal lagi yang diaorang hanya boleh ngadap phone hari Sabtu & Ahad je. Itu pun petang Jumaat handphone ayahnya dah terlepas ke tangan dia!


Muka kakak kena 'conteng' sempena perasmian sambutan 
kemerdekaan di sekolah hehe

Tuesday, August 21, 2018

Aiskrm pertama kakak

  3 comments    
categories: 

Asalamualaikum! Sebagai seorang anak yang mempunyai curiosity yang tertinggi, kakak akan berasa puas hati bila dia dapat mencuba sesuatu eksperimen tu sendiri. Lebih-lebih lagi kalau bahan-bahan yang diperlukan sangat mudah didapati dan mampu milik hehe.

Dah banyak minggu dia dok 'menyanyi' di telinga ibu nak cuba buat aiskrim sendiri di rumah lepas percubaannya buat dalam kelas sains berjaya! So, dengan bersemangat dan penuh yakin bahawa ibu akan bersetuju untuk membenarkan dia buat sendiri eksperimen tu, dia pun minta bahan-bahan yang diperlukan.

Sonang jo nak buek aiskrim ni ruponyo! Dia perlukan esen vanila, sebungkus ais, gula, susu kotak, garam dan tenaga untuk menggoncang!



Monday, August 20, 2018

Semangat Merdeka


Assalamualaikum! Fuh! berkurun lama kutinggalkan 'sawang' di blog ni. Bukan takda cerita nak dikongsikan tapi masa asyik tak cukup memanjang. Kakak baru je lepas habis trial UPKK. Yang adik pulak baru lepas sibuk menghias kelas dengan bendera jalur gemilang.

Cakap pasal bendera ni, rasanya ada 5 ke 6 helai bendera dah dia borong untuk hias kelas. Tapi separuh tu guna duit kelas dia la, yang separuh lagi ibu belikan. Tahun ni adik cakap dia nak dapat hadiah untuk kelas tercantik sempena sambutan merdeka kat sekolah agama. Dia takmo bagi kelas Syafie & Hambali menang, so dia nak beli bendera banyak-banyak gantung kat dalam kelas hehe.

Minggu lepas ustazahnya hantar gambar, memang cantik la kelas dia. Bendera kat tingkap, kat siling, kat atas meja semua tempat ada! Rajin pulak ustazah melayankan anak-anak muridnya kan. Ibubapa terharu sangat ... terima kasih ustazah!



Tuesday, August 07, 2018

Althea's Real Fresh Detoxer Skin | Rose atau Green Tea?


Assalamualaikum! Bergelumang dengan kerja yang tak pernah habis di pejabat 8 jam sehari, 5 hari seminggu membuatkan diri ini tak cukup rasa kasih sayang huhu. Tapi kasih sayang itu kembali bila saya dapat parcel berwarna merah jambu minggu lepas! The one and only thing I've been waiting for is here!

No one can resist when it comes to Althea right!



Thursday, August 02, 2018

Selagi terdaya menahan, takmo jumpa doktor!


Assalamualaikum! Sekarang pakej selsema dan sakit kepala. Setakat selsema saja, insyaAllah tanpa ubat boleh bertahan lagi. Tapi semalam dia 'naik' kat kepala sampai satu keje pun tak jadi! Akhirnya, aku tumbang juga di pertengahan jalan cerita Andainya Takdir 2 episod 19 hehe akibat telan ubat selsema.

Dia tak boleh terlampau sejuk atau terlampau panas sangat. Kalau melampau ... mula la srettt sretttt hidung ni. Ditambah pulak resdung huhu. Bila selsema dan ada resdung, menjadi-jadi dia punya gatal! Terasa seperti nak gonyoh-gonyoh je hidung, tapi tak berani la huhu. Kang melecet berdarah lagi panjang cerita.


Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.