ruangiklan
ruangiklan

Saturday, September 01, 2018

Taman Tasik Titiwangsa Ditutup

  No comments    
categories: 

Assalamualaikum! So cuti tiga hari bermula semalam, korang gi mana? ada yang bawa keluarga pergi tengok wayang la, gi shopping la, jalan-jalan kat taman tasik la. 

Kat KL ni banyak taman tasik, tapi yang paling dapat sambutan ialah Taman Tasik Titiwangsa sebab ia terletak di tengah-tengah bandar Kuala Lumpur. Tapi yang syok bagi anak-anak ialah sebab kat situ boleh sewa basikal hehe.

Thursday, August 30, 2018

Parents shouldn't confuse with these two words


Assalamualaikum! FORCE or ENCOURAGE.

Being a mom for 11 years, I realize that we parents always do get confused with these two words. More often we hope that our children would be more independent and could learn something new for the benefits of their future life. But we always forget in the process of doing it we tend to force them to do it themselves rather than to encourage.

I myself is far from perfect. But, motherhood has given me opportunities more than I deserve to learn how to change my bad parenting to the less-bad one. 


Wednesday, August 29, 2018

Bila anak-anak minta ibu buatkan baju bendera ...


Assalamualaikum! Jadi ibu ni kena pandai serba serbi. Omputih kata ape ....  multitasking hohoho. Tapi ibu bab jahit menjahit ni ibu surrender awal-awal la. Memang ibu tak pandai dalam bab tu! Jahit tangan reti la ..tu pun senget benget gak sembat aku haha!

Tapiiiiiii bila anak-anak minta tolong jahitkan baju bendera sempena sambutan merdeka kat sekolah, nak tak nak ibu kena paksa diri ibu untuk PANDAI menjahit. Eh bukan guna mesin jahit pun ... jahit cara tradisional je la hehe. Jahit sembat tu reti la ...

Menjahit satu hal ...idea nak buat macam mana baju bendera satu hal lagi. Mira nak masuk pertandingan baju bendera kat sekolah agama. Pastu sambung ke pertandingan baju bendera di sekolah rendah pulak nanti. Kakak je yang nak masuk pertandingan untuk sekolah rendah. Bila tanya kenapa taknak masuk sekolah agama punya? Malu sebab ada budak lelaki kat sekolah .... macam ni la anak ibu ayah, pandai malu dah ye. Tak perlu ibu bebel panjang bab ni lagi hehe.


Tuesday, August 28, 2018

Rendang Raya Haji

  No comments    
categories: 

Assalamualaikum! Macam biasa, raya haji tak jauh pun geraknya. Sehari sebelum raya pun masih bekerja lagi. Balik kerja terus singgah kedai beli daging dan bahan-bahan nak masak rendang. 

Dalam kepala ni ada dua benda je ... rendang daging dan nasi himpit. Apa barang raya takda makanan raya ye tak hehe. So, petang tu 'berperang' la aku kat dapur. Mira tengok cam pelik je ... nape ibu nak susah-susah nak masak rendang tu? Takyah la masak. Dah nama pun raya anakku ...kena la ada lauk sikit atas meja di pagi raya. Kalau kat kampung takda makna la ibu nak masak hehe. 

Dia makan sungguh rupanya rendang daging aku masak hehe. Ingatkan tak suka ...sebab pedas la, ada bawang la blablabla. Ni elok pulak dia bedal sama ngan kakak dan ayahnya. Tapi rendang tu tak pedas pun sebenarnya haha!


Monday, August 27, 2018

Soal Selidik Ibubapa | Kajian Keperluan Perlaksanaan Peperiksaan Bagi Murid Tahap 1



Assalamualaikum! Minggu lepas cikgu kelas Mira ada kongsikan mesej di group WhatsApp kelas Mira tentang kajian soal selidik mengenai perlu ke tidak diadakan peperiksaan untuk murid-murid Tahun 1, 2 & 3. 

Ye la ... peperiksaan ni pun satu isu besar juga dikalangan ibubapa dari dulu lagi. Ada ibubapa yang kesian tengok anak-anak dari darjah 1 dah kena 'tekan' dengan peperiksaan di sekolah. Dari awal lagi, diaorang dah kena study hard untuk dapat markah tinggi untuk setiap subjek. Tu belum kena tekan lagi dengan ibubapa yang berkeras nak anak-anak dapat cemerlang di sekolah setiap kali peperiksaan. Kalau keputusan gagal atau kaler merah, mula la balik kena bebel sebab banyak main di sekolah.


Hazwani perlu guna pencuci muka, tapi yang mana satu?

  1 comment    
categories: ,

Assalamualaikum! Budak umur 11 tahun zaman dulu dengan budak umur 11 tahun zaman sekarang mana sama. Darjah 5 tahu apa ...tahu main berlari sana sini sampai mak jerit suruh balik. Muka berminyak ke, kusam ke, berjerawat ke peduli hape! Sental je dengan sabun buku tu ha, basuh ngan air ...siap! Itu ibu le tu hehe.

Bila anak sendiri tanya minta bila boleh pakai itu (pencuci muka), ibu macam ...ha? apa dah jadi ngan budak darjah 5 sekarang? haha! Adehhh ... cepat nau kakak membesar ni. Baru darjah 5 kotttt ...! 

Tapi tu la ... kakak dan ibu mana sama. Kita matang pun tak sama. Kakak sekarang berfikir macam orang dewasa padahal sekolah rendah lagi. Ibu masuk tingkatan 1 pun masih kebudak-budakan ....apatah lagi nak memikirkan tentang muka berminyak atau jerawat huhu. Dah masuk tingkatan 3 .... haaaa baru terhegeh-hegeh nak masuk ke dalam dunia kecantikan wanita. Barulah usha mak ngah (kakak ibu) pakai apa hari-hari untuk cuci muka, bagi muka licin putih berseri. 


My baby is a big girl now

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.