Powered by Blogger.

Monday, July 29, 2019

Sambal Ikan Bilis Petai


Assalamualaikum! Musim durian ramai yang upload gambar dan video makan durian. Buah yang muncul setahun sekali ni memang dinanti-nantikan oleh semua terutama penggemarnya betul tak. Termasuk aku juga la tu hehe.

Hilang satu nikmat hidup siapa yang tak suka durian ni weh! hehe. Tapi ada satu lagi nikmat hidup yang rugi kalau tak makan.

P.E.T.A.I!




Pada yang tak suka petai tu, mengapakah kamu tak suka? Sebab baunya ka? rasanya ka? Bau tu bukan boleh tahan seumur hidup pun. Paling teruk pun 3-4 hari je hehehe.

Sedap terangkat ni kalau dibuek sambal atau masak lomak tempoyak atau rebus buat ulam. Kalau dah masak ngan sambal tu, letak udang boleh, letak sotong boleh, letak ikan bilis boleh.

So, minggu lepas aku beli dari seikat ni RM5 dari kawan opis. Dah agak dah memang satu ikat ni aku yang punya sebab yang lain dok brehi nok make hahaha. Untung sangat kan! :p





Masak sendiri gak puas hati! 'Mata' petai besor-besor, ikan bilis pun elok garing. Kena pulak ngan lauk tumis bayam ...fuh makan ngan nasi panas pun dah seribu nikmat macam ni. Punya la banyak sambal ikan bilis petai tu aku masak, boleh makan hari Sabtu dan Ahad hehe.



Peminat petai seumur hidup,
Hanim


4 comments:

  1. oh tidak!
    kenapa share?
    feveret aida ni. lama x masak sambal petai!
    x jumpa petai cantik molek...

    ReplyDelete
  2. dulu suke durian.. sbb terlalu byk mkn jd xleh nk mkn dh.. haha..
    petai plak dr kecik mmg xmkn.. xprnh try nk mkn.. hahaha

    ReplyDelete
  3. Sedapnyaaaa! Dah lama tak makan sambal petai gitu huhu

    ReplyDelete
  4. aida nak mencari juga ni. petai sepapan dua.
    ikan bilis dah standby dah 2 kg :)
    tempoyak pun dah ada 2 balang.

    ReplyDelete

Apa kata korang?

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.