Breaking

Thursday, June 11, 2015

Sejauh Mana Anda Sanggup Lindungi Keluarga Dari Ancaman Nyamuk Aedes?


Assalamualaikum!


Ancaman denggi sudah menjadi salah satu penyebab kepada penyumbang kadar kematian yang tinggi di Malaysia. Dengan kadar pembangunan yang sedang pesat terutamanya di kawasan bandar menjadi salah satu faktornya, trend peningkatan kes denggi menjadi semakin serius dan wajar diberikan perhatian segera!




Bila bercakap mengenai nyamuk Aedes dan demam denggi, tentu ramai antara kita yang sudah maklum tentangnya kan. Sesungguhnya, Malaysia mempunyai jenis nyamuk dan senario denggi yang berbeza. Menurut laporan yang dikeluarkan oleh KKM, sejumlah 108,698 kes denggi telah dilaporkan pada tahun lepas (2014), melebihi paras 100,000 untuk kali pertama dan merupakan penngkatan 151% berbanding 2013. 

Dan, bagi menambahkan lagi ilmu tentang epidemik ini serta mengetahui bagaimana kita boleh mengelakkan diri dari menjadi sebahagian dari statistik denggi, aku berpeluang menghadirkan diri di majlis pelancaran aplikasi mudah alih Kil-Dengue baru-baru ini. 



En. John Sung, Pengerusi New Wave Communications Sdn Bhd


"Niat asal kami adalah untuk menyesuaikan tekonologi yang sedia ada di Korea untuk pasaran Malaysia. Walau bagaimanapun, apabila kami mendapati bahawa gelombang bunyi yang diperlukan untuk menghalau nyamuk di Malaysia, kami mengambil keputusan untuk mengusahakannya dan ia diuji oleh Institut Penyelidikan Perubatan agar frekuensi yang betul digunakan berkesan untuk menghalau nyawa pembawa denggi," katanya.

Bagi melindungi keluarga dan orang tersayang, tentunya kita sanggup melakukan apa sahaja demi kesihatan dan keselamatan mereka. Ancaman nyamuk Aedes dan demam denggi boleh membawa maut sekiranya kita tidak berbuat sesuatu dari sekarang!




Turut berada di majlis pelancaran ialah Dr. Hidayatul Fathi Othman memberikan penerangan lengkap tentang nyamuk Aedes dan denggi. Beliau yang juga Profesor Madya Parasitologi dan Entomologi Perubatan di Fakulti Sains Kesihatan, Universiti Kebangsaan Malaysia menjelaskan bahawa nyamuk Aedes selalunya ditemui dalam populasi nyamuk tempatan dan nyamuk Aedes Aegypti mewakili 90% daripada jenis yang menyebarkan denggi di rumah.

"Nyamuk Aedes Aegypti menyebarkan virus jangkitan sewaktu menggigit, tetapi hanya nyamuk betina yang telah membiak berbuat demikian kerana memerlukan protein darah manusia untuk telur di dalam badannya. Apabila telah membiak, mereka akan menghindari nyamuk jantan,"  katanya.






Makhluk kecil yang membunuh! Sehingga kini tiada rawatan khusus yang boleh mengubati demam denggi yang diakibatkan oleh nyamuk Aedes ini. Sebab itu perlunya perlindungan berpanjangan dari makhluk pembawa penyakit ini. Dan selari dengan kemajuan teknologi terkini, aplikasi mudah alih Kil-Dengue telah dilancarkan sebagai langkah berkesan melindungi diri kita dan orang tersayang.




Dr. Hidayatul turut berkongsi kisah pengalaman beliau berhadapan dengan penyakit merbahaya ini. Menurutnya, beliau hampir kehilangan anak lelaki yang dijangkiti denggi lima tahun lepas. Ianya bermula dengan demam, dan perubahan mendadak apabila kandungan platlet dalam darah menurun dengan cepat dan drastik. Walaupun beliau merupakan seorang yang pakar dalam bidang entomologi dan sangat mengenali makhluk pembunuh ini, namun apabila melihat anak sendiri terlantar di katil hospital beliau tidak mampu menyembunyikan rasa sedih. 

Dan, oleh kerana itulah Dr. Hidayatul mengesyorkan aplikasi mudah alih Kil-Dengue sebagai tindak balas untuk melindungi diri kita dari dijangkiti virus yang dibawa nyamuk Aedes Aegypti


Apa Itu Aplikasi Mudah Alih Kil-Dengue?

  • Kil-Dengue, iaitu aplikasi mudah alih revolusi yang direka untuk menangkis nyamuk yang merupakan pembawa penyakit dengan menjana frekuensi atau gelombang bunyi yang menghalau mereka!
  • Aplikasi ini mengambil masa tiga tahun untuk diperkembangkan dan diuji terhadap jenis nyamuk tempatan bagi memastikan keberkesanannya. Formula frekuensinya didapati berkesan menghalau lebih dari 75% nyamuk Aedes Aegypti yang merupakan vektor utama pembawa denggi dan keberkesanannya telah diuji oleh Institut Penyelidikan Perubatan, Malaysia.
  • Dengan mengikut tingkah laku nyamuk betina ini, aplikasi kami menghasilkan frekuensi terbang nyamuk jantan untuk menghalau nyamuk betina, dan diuji dapat menghalau 75% daripada vektor ini dengan berkesan.
  • Frekuensi yang dihasilkan mempunyai bunyi yang sangat rendah atau tidak dapat didengari telinga manusia. Namun, ia mempunyai pic yang betul yang dapat menghalau nyamuk Aedes Aegypti dengan berkesan.
  • Aplikasi mudah alih Kil-Dengue boleh digunakan untuk Andorid dan IOS. Hanya perlu cari 'Kil-Dengue dalam App Store dan Play Store. Hanya perlu muat turun dan mulakan langganan
  • Selain keberkesanannya, aplikasi Kil-Dengue adalah mobiliti, kebolehpercayaan dan senang digunakan. Ia senang didapati atas talian dan setelah dimuat turun, frekuensinya diaktifkan bila-bila masa dan dimana jua bila diperlukan, walaupun di tempat yang tiada isyarat dan hasilnya adalah segera!



Tentu korang tertanya-tanya kan, apa kaitan menghalau nyamuk dengan aplikasi mudah alih ni? Setiap dari kita tentunya memiliki telefon pintar kan. Ia adalah barang yang sentiasa wajib ada bersama kita walau dimana kita berada. Melihatkan kepentingan teknologi telefon mudah alih ini, New Wave Communications Sdn Bhd memberikan sentuhan baru dalam kaedah menghalau nyamuk yang berkesan.

Untuk itu, Kil-Dengue dihasilkan dan pengguna boleh akses dengan mudah serta dapat melindungi mereka sepanjang masa walaupun tanpa isyarat talian! Lebih menarik lagi, dengan sekali langganan kita boleh terus gunakannya dan tidak perlu risau dengan bau yang tidak menyenangkan serta ia hanya menggunakan frekuensi yang sesuai dan tidak memudaratkan pengguna.


Bagaimana Memuat Turun Aplikasi Kil-Dengue?

1. Pergi ke Play Store/ App Store




2. Muat turun aplikasi. Kil-Dengue berasaskan langganan satu kali. Jumlah caj yang dikenakan hanya RM10.00 untuk langganan dengan telefon mudah alih Android, dan USD2.99 untuk telefon mudah alih IOS. Bayaran akan ditolak terus dari akaun App Store atau Play Store. 


 Selesai muat turun dan pembayaran, boleh gunakan terus. Klik pada 'Start'




 3. Boleh pilih 'Environment' yang sesuai dengan anda serta setkan masa mengikut pilihan. Kemudian klik 'Start!'




4. Boleh kuatkan kadar frekuensi (volume)



Mudah bukan! Tak perlu bawa macam-macam ubat penghalau nyamuk bersama setiap masa. Teknologi sebegini memang memudahkan dan siapa sangka ianya bertambah mudah hanya dengan aplikasi mudah alih! 




Bersama kita melindungi diri dan orang tersayang dari ancaman denggi. Jangan jadikan diri anda dan keluarga korban nyamuk Aedes yang seterusnya!


No comments:

Post a Comment

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.