Breaking

Tuesday, March 24, 2020

Hari ke-7 Perintah Kawalan Pergerakan Covid-19


Assalamualaikum! Sudah tujuh hari kita semua (kecuali aku sebab kena pergi kerja) dibawah perlaksanaan PKP. Tinggal lagi seminggu je Perintah Kawalan Pergerakan berkuatkuasa. Samada ia akan dilanjutkan ke bulan April atau tidak tak tahu lagi. 

Paling menyedihkan ada antara frontliners kita seperti doktor, jururawat dan polis turut disahkan positif Covid-19. Allahuakbar ... kalau barisan hadapan kita ni 'tumbang' bagaimanalah kita nak banteras wabak Covid-19 ni. Kita sangat sangat memerlukan khidmat mereka sekarang.

So please people, jangan menipu sekiranya korang betul pernah berhubung rapat dengan mana-mana kluster yang disahkan positif Covid-19. Jangan perjudikan nyawa frontliners kita demi kepentingan diri sendiri. Mereka juga ada keluarga, anak-anak yang mereka tak boleh sentuh dan peluk. Belum cerita lagi tentang keletihan mereka berbelas jam di hospital dengan pakaian PPE yang tidak selesa, semuanya demi untuk merawat pesakit Covid-19.





Pagi tadi balik kerja terus cari roti buku. Alhamdulillah lepas masuk 3 kedai, kedai ke-4 baru jumpa. Terus cik abg amik dua buku. Bukan ape, kat rumah ni ada 'antu' roti. Kang nak roti telur la, roti cicah milo la, roti sosej la. So carikan jugak la sampai dapat.

Tapi bawang kecil kalau takda, ibunya haru. Dah hari-hari masak mesti guna bawang. Alhamdulillah tadi berjumpa jugak kat mini market kat Angsana Hilir.


Dah dapat barang yang diperlukan, kami bergegas balik. Seperti yang dijangka akan ada roadblock menghala arah KL dari PJ.

Tapi yang aku tak jangkakan adalah barisan panjang di awal pagi dalam tempoh PKP ni. Kebanyakannya orang tua dan tidak seperti mahu ke pejabat! Korang buat ape pagi2 kat luar ni weh? Please stay at home kalau takda tujuan yang penting.

Arah ke Selangor tak banyak kenderaan tapi arah nak masuk KL jem teruk! Takkan semua yang berbaris panjang ni perlu masuk pejabat serentak? Kalau begini rupanya, memang tak mustahil akan dilanjutkan lagi tempoh PKP :(.





Patuhilah arahan PKP untuk dua minggu ni je. Bila rantaian jangkitan Covid-19 dapat diputuskan, insyaAllah wabak ini akan mati dengan sendirinya. 

The least kita boleh buat adalah dengan memberi sumbangan kewangan juga. Korang boleh menderma sedikit sumbangan untuk membantu KKM membeli alat-alat kelengkapan perubatan untuk para doktor dan jururawat kita.

Nampak tak betapa seriusnya situasi kita sekarang?? So please, stay at home dan menyumbanglah untuk frontliners kita.


#StayAtHome #Covid-19 #KitaJagaKita #RestrictionMovementOrder

Love,

Hanim

2 comments:

  1. Roti memang susah nak jumpa sekarang ni sejak PKP ni. Belum dapat beli lagi asyik xde je kalau beli brg. Entahlah kan, yang ramai ramai keluar tu tanpa tujuan tak tahu lah nak cakap apa dah. Harap sangat rantaian virus tak terus berpanjangan.

    ReplyDelete
  2. tempat aida ni, ok lagi.
    ada jer roti.
    kawasan kampung kot kan. tak ramai yg buat belian panic.

    ReplyDelete

Post a Comment

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.