Breaking

Sunday, May 17, 2020

PKPB 2 | 17 Mei 2020


Assalamualaikum! Dua berita menarik hari ini. Pertama, satu kajian baru yang dibuat oleh China mengatakan virus telah ditemui dalam air mani bekas pesakit Covid-19, boleh meningkatkan kebarangkalian jangkitan Covid-19 melalui hubungan seks.

Kajian tersebut dijalankan ke atas 38 orang pesakit Covid-19 dan mendapati 6 daripadanya mempunyai air mani positif Covid-19. Daripada 6 pesakit tersebut, 4 daripadanya masih dijangkiti Covid-19 sementara dua lagi telah sembuh.


sumber : webmd


Namun, kajian tersebut mendapat pandangan berbeza dari saintis lain yang mengatakan bahawa keputusan kajian tidak jitu kerana pesakit yang dijangkiti Covid-19 memang mempunyai virus tersebut dalam sistem bendalir tubuh mereka. 

Kenyataan yang dibuat mengatakan bahawa virus Covid-19 boleh berpindah melalui perhubungan seks juga tidak berasas kerana tiada bukti kukuh. Tapi, penemuan ini penting dan siasatan serta penyelidikan perlu dibuat.

sumber ; erinsakuranews

Yang kedua pasal staf kedai dobi di Wuhan, China yang dijangkiti Covid-19 selepas menyentuh pakaian tercemar dan telah menjangkiti 12 orang yang lain termasuk ahli keluarga.

Walaupun pakar menolak dakwaan tersebut, tapi ia tak mustahil boleh berlaku kerana terdapat kontek dengan barang yang kotor dan tercemar. Sebab itu, perkhidmatan dobi layan diri dan dobi biasa dihentikan sepanjang tempoh PKP dan PKPB ini.


Hanim

No comments:

Post a Comment

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.