Breaking

Thursday, August 12, 2021

Covid-19 itu wujud!

 

Assalamualaikum! Semua ini akan menjadi satu kenangan pahit dan sejarah bagi setiap manusia yang hidup di zaman pandemik Covid-19. Sudah hampir 2 tahun kita hidup bergelumang dengan virus Covid-19 yang menyerang tanpa mengenal usia, harta, mahupun pangkat. 


Setiap orang tidak akan terlepas dari kesan virus ini, pasti akan terpalit walaupun sedikit. Tipula kalau nak cakap kehadirannya tidak menjejaskan kita semua. Kalau tak serang kesihatan, ia pasti akan 'serang' ekonomi dan sosial. Kalau ia tidak menyebabkan kematian, dia akan serang kesihatan mental dan emosi kita. Ya ... sedihnya di zaman ini bila baca berita berapa ramai yang bunuh diri disebabkan kesan dari wabak yang menakutkan ini. Ia boleh serang kita secara langsung dan tidak langsung! 


Semakin lama varian yang muncul akan menjadi semakin ganas. Mana mungkin kita mampu bertahan tanpa apa-apa perlindungan?  Tidak cukupkah lagi angka kematian yang mencecah 10k hanya disebabkan oleh Covid-19? Tidak cukupkah perkhabaran kematian dari orang sekeliling yang kita kenal? kawan-kawan? sedara mara? ahli keluarga kita sendiri?!


Cukuplah ... 



Covid-19 tidak akan mudah lenyap begitu saja. Lepas varian Delta, Delta Plus kini muncul pula varian Lambda yang dikatakan lebih ganas dari Delta! Benda tak nampak pada mata kasar tapi ia wujud dan nyata. Covid is real! Takkan bila dah kena pada diri sendiri baru kita nak menyesal? Takkan bila dah kena pada mak ayah, adik beradik, pasangan atau anak kita baru kita nak sedar? 


Sebab itu, aku pastikan kami sekeluarga mesti dapatkan vaksin dengan kadar segera. Terutama mak di kampung yang telah mencecah usia 70 tahun. Alhamdulillah mak takda masalah untuk menerima vaksin, walaupun ada yang cuba mencucuk untuk menakutkan bahawa ada orang mati selepas amik vaksin. 


DOS PERTAMA

DOS KEDUA


Syukur alhamdulillah, mak telah selesai mendapatkan dua dos vaksin bulan lepas. Syukur juga mak tidak mengalami kesan vaksin yang melampau, cuma untuk dos pertama je mak demam dan cirit-birit separuh hari. Dos kedua langsung tiada kesan sampingan. Ya Allah lega rasanya!


Aku juga telah selesai dua dos vaksin Sinovac dan setakat ini alhamdulillah tiada kesan sampingan akibat dari kedua-dua dos. Cuma terasa sebelah lengan terasa 'berat'...tu je la. Terima kasih pada barisan frontliners dan sukarelawan di PPV yang melancarkan proses vaksin. Pengorbanan masa dan tenaga mereka sangat dihargai dan hanya Allah saja yang dapat membalasnya.




Walaupun dah lengkap 2 dos vaksin, kita tetap kena jaga SOP dan pakai facemask di tempat awam. Kena faham dan tahu bezakan, vaksin bukan penawar sepenuhnya tapi dengan vaksin kita dapat mengurangkan kesan jangkitan yang lebih teruk. Takdela sampai kena intubation (ditidurkan) dalam ICU. Itu yang kita nak elakkan!


Kini hanya anak-anak saja yang masih menunggu panggilan untuk vaksin. Selagi kita tak capai herd immunity selagi itulah kebenaran rentas negeri tak digalakkan. So, pada yang dah vaksin alhamdulillah terima kasih diucapkan kerana korang prihatin dan sayang pada diri sendiri dan orang lain.


Bagi yang belum mendaftar, daftarlah dan sayangi diri kita dan kasihankanlah orang lain disekeliling sebab jika virus yang kita bawa itu menjangkiti orang lain dan orang itu adalah anak atau pasangan atau mak ayah kita .... sesalan ketika itu tidak berguna lagi.


Fikirkanlah ....

1 comment:

  1. hai sinovac clan! hehekk..

    alhamdulillah.. kita berusaha utk kurangkan jangkitan virus ni dgn vaksin..
    selebihnya kita tawakal je.. moga usaha kita ni berhasil.. =')

    ReplyDelete

Post a Comment

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.