Breaking

Wednesday, November 24, 2021

Destinasiku Penang!


Assalamualaikum! Sejak diumumkan kebenaran untuk merentas negeri, hati ini meronta-ronta nak keluar dari bandar dan pergi bercuti. Bukan aku saja, tapi anak-anak pun dah loya duduk di rumah tak keluar ke mana selama hampir dua tahun. Tapi masa tu, program vaksinasi belum bermula jadi aku tangguhkan dulu perancangan tu.



Sekarang kami sekeluarga sudah divaksin sepenuhnya. Aku pun baru je ambil booster hari tu. Walaupun ia tidak diwajibkan tapi sebagai langkah berjaga-jaga ianya digalakkan. So bolehlah kami merancang percutian tanpa sebarang kerisauan dan was-was. 


Bila semua dah lengkap vaksin, tahu tak kemana kami nak pergi bercuti dulu? Tak perlu pergi jauh-jauh sampai ke luar negara tu. Dalam negara kita ni pun ada banyak destinasi-destinasi menarik untuk dikunjungi . Lagipun inilah masanya kita kena #SupportLokal dan naikkan kembali kegemilangan industri pelancongan negara yang terjejas akibat Covid-19.





Arghh rindunya nak tengok laut! Kami memang suka lepak tepi pantai, tengok laut dan main air. Bayangkanlah kali terakhir aku tengok laut ialah pada dua tahun lepas. Jadi kali ni, aku bercadang nak bawak anak-anak bercuti ke destinasi yang ada 'port' kegemaran kami, iaitu pantai. 


Sebelum nak pergi bercuti kena ada perancangan awal kan. Memandangkan pertengahan bulan Disember nanti anak-anak mula cuti sekolah, itulah masanya yang sesuai untuk kami memulakan percutian. Cuti pun tak lama, jadi kena pilih tarikh dan rancang sebaiknya.


Semua orang tahu, kebaikan vaksinasi bukan saja dapat melindungi diri kita dari risiko bahaya Covid-19. Tapi kebaikan vaksinasi juga dapat menjimatkan perbelanjaan untuk beli tiket kapal terbang dan tempahan hotel! 


Iyeeee, betul ...ni bukan auta tapi fakta! Traveloka akan bagi diskaun istimewa 15% bila menempah tiket kapal terbang dan 10% untuk tempahan bilik hotel. Semua ini istimewa untuk mereka yang dah lengkap vaksin. Cun tak? cunnnn...! Bukan tu saja, kita boleh menuntut pelepasan cukai sehingga RM1000 dari promosi ini sehingga 31 Disember 2022.




So pada mereka yang dah lengkap vaksin, gunakan MySejahtera anda untuk menikmati tawaran terbaik ini untuk bawa keluarga pergi bercuti. Pada 'kaki' travel, lagilah suka kan! Sekurang-kurangnya MySejahtera tu takdala asyik guna untuk scan masuk keluar pasaraya je kan hehe.



Walaupun rasa happy nak pergi bercuti, kerisauan tu pasti ada sedikit. Ye la, walaupun kita dah lengkap vaksinasi kita tetap perlu menjaga SOP yang ditetapkan oleh KKM. Untuk itu, Traveloka juga menyediakan info-info terkini tentang Covid-19 serta menyediakan perkhidmatan tempahan PCR Test untuk mereka sebelum memulakan perjalanan.


Selain itu, Traveloka juga sedia memberikan refund dan reschedule penerbangan sekiranya diperlukan demi keselesaan kepada pelanggan. Maksudnya, kita boleh minta bayaran balik tiket kapal terbang yang kita dah beli sekiranya berlaku hal kecemasan dan kita juga boleh minta penjadualan semula penerbangan ke tarikh lain.


Dah setel bab tiket kapal terbang, kita pergi ke tempahan hotel. Ada banyak pilihan hotel, chalet, BnB, villa dan apartmen mesra keluarga yang boleh kita pilih di Traveloka. Since aku bawa keluarga, mestilah nakkan penginapan yang selesa dan mempunyai kemudahan asas yang diperlukan sepanjang berada di sana nanti.


So, kita tak perlu pening-pening kepala. Semuanya di hujung jari, hanya perlu cari hotel atau villa yang sesuai. Pilihanku dah semestinya yang dekat dengan pantai. So bila boleh menikmati pemandangan indah dan bila turun jalan kaki sikit dah jumpa pantai! Oh syoknyeeee ...!



Bagi mereka yang ingin tempah bilik hotel untuk tarikh kemudian, tempahan hotel lebih mudah dan fleksibel bila menggunakan aplikasi Traveloka. Dengan aplikasi ini, kita boleh buy now, stay later serta menikmati baucer tempahan pada harga istimewa dan boleh merancang untuk check-in bilik hotel pada tarikh lain serta menikmati room complimentary upgrade.


Tak sabar rasanya nak tunggu cuti sekolah bawa anak-anak ke Pantai Batu Feringgi dan Pantai Teluk Bahang di Penang. Sebab tu kena survey dari sekarang penerbangan dan hotel Penang. Lagipun, kalau tempah sekarang kita boleh dapatkan hotel promo pada harga yang lebih menjimatkan. Barulah boleh pergi jalan-jalan makan angin sepuas-puasnya sambil main air tepi laut!



3 comments:

  1. nak pergi bercuti tapi malas ,cam ne hahahahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaaa jgnla malas...rajin2kanla best ape cuti-cuti hehehe ;)

      Delete
  2. Tunggu cuti sekolah baru dapat gerak

    ReplyDelete

Post a Comment

Disclaimer

If you require any more information or have any questions about our site's disclaimer, please feel free to contact us by email at wanimira737@gmail.com.


All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. www.hanimhashim.com does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information. Any action you take upon the information you find on this website (www.hanimhashim.com), is strictly at your own risk. www.hanimhashim.com will not be liable for any losses and/or damages in connection with the use of our website.